Avatar billede huddie Professor
05. januar 2018 - 23:57 Der er 23 kommentarer

"Oversæt" til dansk

Hej!

Jeg er ved at installere WordPress, men det  virker ikke og så via deres hjælpe chat fik jeg dette råd:

"To fix the permission on your wordpress installation.

Please kindly delete the .htaccess file.

Follow this guide:
Control Panel -> File Manager -> Go to wp-admin folder
Locate the .htaccess file
Delete or remove the file
Wait for 5 - 10 mins for the changes to take effect.
Access your wordpress installation again."

Men når jeg kigger i mit kontrolpanel kan jeg ikke finde noget der hedder filhåndtering(som jeg oversætter det til).
Jeg har Windows 7 Ultimate, så måske kan en af jer hjælpe mig via en anden sti?

Med venlig hilsen
Jesper Kragh
Avatar billede fbrejl Novice
06. januar 2018 - 01:56 #1
Stifinder.. hej Jesper. Jeg tror simpelthen bare at File Manager er det program, der hedder: "Stifinder" på dansk. Med venlig hilsen Frederik
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 09:21 #2
Det er i kontrolpanelet hos din host - ikke i Wordpress...
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 09:22 #3
Men hvorfor slette .htaccess ?. Hvad er det, som ikke virker ?
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 10:33 #4
Til stjans: Det er fordi jeg får denne besked når jeg forsøger at installere 1-klik WordPress "Det ser ud til, at WordPress allerede er installeret på www-placeringen, eller at der allerede findes en indexfil i rodmappen på dit webhotel. Fjern denne fil for at fortsætte WordPress-installationen."

- som skulle være programmet man laver hjemmesiderne i.

Så fik jeg at vide fra en af deres supportere som jeg chattede med, at jeg skulle fjerne den fil, vente ca. 5 - 10 minutter så skulle det virke.

Hvor kommer den fil fra og hvad gør den egentlig?
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 11:06 #5
Det er en del af Wordpress - en systemfil så at sige.

Normalt plejer at gå ind via kontrolpanel hos hosten og slette alle filer.

Derefter uploade Wordpress via FTP 8 brug IKKE one-click) og så køre installationen direkte i browser.

Det er lige til at gå til - du bliver guidet gennem processen :-)
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 11:21 #6
Hvorfor skal jeg ikke bruge one-click?
Jeg har oprettet siden via one.com(som i dette tilfælde er hosten ikke?) og der havde de linket/programmet 1-click, som lød som en nem måde at komme i gang på.

Så jeg skal nu ind via WordPress op oprette en skabelon?

Hvad er FTP 8?

Du må gerne skære det ud i pap når du forklarer hvad jeg skal/kan gøre. Det er et par år siden jeg sidst oprettede en hjemmeside og det var igennem en anden host, men stadig WordPress.
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 11:42 #7
Shit, nu kom jeg sgu alligevel igennem. Det var noget under installationen jeg skulle fjerne, da det åbenbart lå der allerede og spærrede for den nye indstilling.
Derfor kunne jeg ikke komme igennem.

Jeg er dog ikke i mål endnu, nu vil jeg også se om skabelonen jeg vælger også havner på min host side og jeg kan arbejde i det. Så jeg ved ikke om jeg har brug for flere råd endnu.
Hvis det virker, så giver jeg dig point(eller hvad det hedder) for løst problem. :)
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 11:47 #8
Du siger bare til hvis du skal bruge hjælp :-).

Jeg har 15-20 sider kørende i WP og kender det rimeligt godt..
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 12:37 #9
Nu ved jeg så ikke om det der 1-klik WordPress er en fordel.

Jeg har nemlig lavet et udkast til hvordan det skal se ud i programmet CorelDRAW, men der er så mange skabeloner og ingen ligner rigtig det jeg skal bruge.
Det vil tage en krig at finde noget der ligner, så ville heller have en tom skabelon hvor jeg selv kan placere mine ting. Det gjorde jeg da jeg lavede min første hjemmeside.
Der har man sit helt eget kontrolpanel.

Kan jeg på nogen måde koble sådan et WordPress kontrolpanel på min nye side?
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 13:06 #10
Mmmmm - forstår ikke helt hvad du mener.... koble et WP panel til din nye side...

Prøv se smide nogle billeder op af det, som du gerne vil have siden til at ligne..

Det med at placere ting hvor du vil have dem - her skal du bruge en builder - f.eks. divi builder eller beaver builder.

Det virker som plug-and-paly software til din wordpress installation
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 13:37 #11
Hvordan sender jeg dig mine udkast?
Hvor og hvordan finder jeg en builder jeg kan bruge til eventuelt WP?

Det jeg mente at da jeg i sin tid lavede min anden side, så havde jeg i WP et kontrol panel hvor jeg selv kunne placere mine elementer. Selv om det er inddelt i "felter", så kunne jeg dog bestemme hvor der skulle være tekst og hvor meget det skulle fylde.

Nu ser der ud til at jeg kun kan vælge en af de mange skabeloner og så fjerne ting og bytte det ud med mit eget. Det fungere bare ikke så nemt. Så er det nok nemmere bare at starte på en blank side, bare at programmet til at bygge det op med er fleksibelt nok til at kunne gøre det jeg gerne vil have det til.
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 14:56 #12
Du kan uploade dem - og sende mig et link :-).

Du finder divi builder her:

https://www.elegantthemes.com/plugins/divi-builder/

Beaver builder her:

https://www.wpbeaverbuilder.com/

Jeg arbejder udelukkende med divi builder, men den anden er også meget brugt.

Når du arbejder i builder så kan du designe din side helt som du vil have den til at se ud. Det er MEGET nemmere end at have en helt blank side :-)
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 15:42 #13
Hvor kan jeg uploade billederne så du kan se dem?

Kan det jeg lever i Divi-builder lægges op på min kommende side, selv om jeg har købt domæne via one.com og delvist sat et eller andet skrammel op på min side via 1-klik WP? - kan det bare overskrive det jeg har lavet? Det er vist ikke gemt rigtigt endnu.
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 15:57 #14
Jah. En public folder i dropbox for eksempel.

Ja der kan du godt. Du overskriver bare.
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 16:12 #15
Vi kan godt bruge dropbox, men så skal jeg vel have noget kontakt info, så filerne bliver delt med dig?

Når du ser mine udkast, så kan du måske se hvilket af de 2 programmer der vil være nemmest til at nå frem til min idé(jeg er klar på at det nok ikke bliver 100% som mit udkast, men 90-95% er også okay)
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 16:42 #16
Nej du gør bare en mappe offentlig - og smider et link til den her :-)
Avatar billede stjans Guru
06. januar 2018 - 16:43 #17
Der er så i den offentlige mappe du gemmer billederne
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 16:58 #18
Okay jeg prøver! :)
Avatar billede huddie Professor
06. januar 2018 - 17:26 #19
Jeg håber det virker, men her er linket til min forside og en af de andre sider. Håber det er nok til at danne et billed af hvordan det vil tage sig ud.

https://www.dropbox.com/home/Public?preview=Side+1.jpg

https://www.dropbox.com/home/Public?preview=Side+2.jpg

Nogen steder skal man kunne trykke på elementer, som for eksempel "huset" oppe i venstre hjørne. Nogen sider er der dog mere tekst på et disse, men stilen er den samme.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
07. januar 2018 - 06:08 #20
Der er "normalt", intet galt i at bruge 1-click installation af WP.

Medmindre du vil bruge en seperat database og ikke den primære database. Foreksempel at du opretter et subdomæne/byggedomæne og ønsker, at data går til en sekundær database.

En 1-click vil altid vælge din primære. En anden fordel kan være, ved at downloade fra wordpres.com, får du den nyeste version og, skal ikke vente på, at din hosting opdaterer deres 1-click.
Avatar billede stjans Guru
07. januar 2018 - 08:40 #21
Ikke alle one-click installationer får det hele med. Så man kan faktisk opleve begrænsninger back-end.

Bl.a. havde one.com "udfordringer" med dette tidligere; jeg mener dog at deres one-click nu omfatter hele den normale WP installation.
Avatar billede stjans Guru
07. januar 2018 - 08:42 #22
@ Huddie: Jeg kan ikke åbne filerne i dropbox. Skriver "mappen public findes ikke". Send dem evt. til mig via mail. flintevej@gmail.com
Avatar billede huddie Professor
07. januar 2018 - 11:13 #23
Stjans: Jeg har nu sendt dig en mail. :)