Avatar billede moabou88 Mester
09. januar 2018 - 21:18 Der er 29 kommentarer og
4 løsninger

Helt ny bærbar er skide langsom

har købt denne nye bærbar

https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/barbar-computer/HP14BP090NO/hp-14-bp090no-14-barbar-hvid

Men synes godt nok den kører langsom i forhold til min 6 år gamle acer.

Jeg har endnu ikke installleret nogle programmer på den.

Er godt klar over den kun har 128 GB, men det betyder ikke noget da jeg kun bruger den til tekstbehandling og surfe på nettet.

Er det en dårlig og langsom maskine jeg har fået fat på?
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 21:28 #1
Hvor er den langsom? Har du installeret alle drivere til den?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. januar 2018 - 21:40 #2
Det skulle da ikke have noget at sige, at SSD´en kun er på 128 GB.
Derimod er 4 GB RAM ikke så meget, men da der er tale om Win 10 i 64 bit versionen kan det muligvis hjælpe at installere mere RAM. 32 bit versionen kan kun håndtere 4 GB RAM hvorimod 64 bit har en meget højere grænse (nogen siger 192 GB) for hvor meget RAM der kan håndteres.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2018 - 21:43 #3
Det største problem er nok at den har 64bit system og kun 4GB Ram.
Avatar billede moabou88 Mester
09. januar 2018 - 21:43 #4
jeg er på ingen måde teknisk.

Jeg har ikke selv "manuelt" installeret nogle drivere til den.

Det er særligt når jeg er på internettet at den er langsom
Avatar billede moabou88 Mester
09. januar 2018 - 21:44 #5
ErikHg.

Det lyder meget teknisk det du skriver.

hvordan installere jeg mere RAM?

Er det noget jeg skal købe ved siden af?
Avatar billede moabou88 Mester
09. januar 2018 - 21:46 #6
Da Windows 10 udkom, kan jeg huske det var meget langsom, og man skulle ind og ændre en masse indstillinger.

Skal man stadig gøre det, eller har de fået styr på det,, så det sker automatisk ?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2018 - 21:51 #7
Prøv at gå i søg og skriv Winver fortæl os hvilken version den kører
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2018 - 22:05 #8
Du har valgt en maskine med en skrabet CPU - det er grunden til mangel på hastighed.

En 4415U CPU er blandt markedes billigste - og langsommeste... https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+4415U+%40+2.30GHz

Men de 4GB Ram er heller ikke meget, så det kan godt hjælpe en lille smule at udvide til 8GB...

Jeg ville forsøge at bytte den.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2018 - 22:13 #9
#4 Bliver den "hurtig" på nettet hvis du kobler den på et lan stik i stedet for trådløst net?
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 22:15 #10
Ja, 4GB er ikke meget hukommelse til Windows 10, og CPU'en er hører heller ikke til blandt verdens hurtigste, men moabou88 skriver, at det særligt er på internettet, at computeren er langsom. Jeg er tilbøjelig til at tro, at problemet ligger et andet sted.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. januar 2018 - 22:23 #11
4 gb er ikke meget nej, men man kunne måske også barbere ind i opstart programmer for at få lidt mere at gøre godt med.
Vil mene at en Win 10 i idle ikke behøver at bruge mere end 1,5 gb ram. og så er der stadig en del tilbage. Det bør ikke gå ud over hastigheden.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2018 - 22:53 #12
"Denne HP 14-bp090no 14" bærbar giver dig en hurtig 7. gen. Intel Pentiu processor"

Er det ikke et klart brud på købeloven, om vildledende reklame?
Med linket fra #8, må spørger vel have ret til en ombytning, eller enda pengene tilbage?
Avatar billede moabou88 Mester
09. januar 2018 - 22:59 #13
Poko1
når jeg skriver Winver  i søg - står der at den kører med version 1703
Avatar billede moabou88 Mester
09. januar 2018 - 23:01 #14
den fungere lidt bedre nu efter jeg genstartede den.

hvordan får jeg  evt. barberet ind i opstart programmer for at få lidt mere at gøre godt med.

Valby1, - Er i tvivl om din kommentar. - Skal jeg forstå din besked således, at det er en dårlig maskine jeg har anskaffet mig.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. januar 2018 - 23:08 #15
Det kan så tænkes at den samler ind til at opgradere til seneste version 1709 Fall
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2018 - 23:09 #16
Når du ser i linket fra #8, kan du se, at den processor ligger nede blandt de dårligste på markedet.  Så når Elgiganten skriver, at du får en hurtig processor, så er det direkte usandt, og man må ikke i en annoce skrive noget, som er klart usandt.
Ps. winver oplyser om Windows versionen.
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 23:25 #17
#16 og 12.

Begrebet "hurtig" er ikke i sig selv vildledende. I beskrivelsen skriver de også, at den  "...uden problem klare alle dine hverdagsbehov og Full HD multimedie", og det er korrekt  Ja, måske kunne moabou88 have fået en bærbar til den pris med en CPU, der var en lille smule hurtigere, men ....?

PS: Jeg har ikke på nogen måde forbindelse til HP :-)

PPS: Min egen nu pensionerede XP-maskine med en Intel E8400 CPU er stadig hurtig til surfing,  hverdagsbrug og HD multimedier :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2018 - 23:39 #18
#17 En hurtig processor skal vel relevant ses i forhold til andre processorer, og ikke i forhold til de småting den kan klare.
En hurtig løber bliver jo også målt i forhold til de andre løbere, og kommer han ind bland de sidste, langt bag efter alle de foreste, bliver han ikke kaldt hurtig bare fordi han klarede at komme i mål :-)
Avatar billede milter Ekspert
09. januar 2018 - 23:59 #19
#18. S
Ok, nu skal vi selvfølgelig ikke afspore det her spørgsmål for meget, men beskrivelsen "hurtig" er ikke på nogen måde vildledende eller falsk ifølge markedsføringsloven i denne forbindelse. Grunden til min indsigelse var, at moabou88 måske kunne føle, at han var blevet snydt på en måde, som var ulovlig, og det er på ingen måde tilfældet :-)

Bortset fra det, så er jeg stadig overbevist om, at den "langsomme" hastighed på hans/hendes computer ikke skyldes hardwaren.Måske bortset fra, som 220661 antyder i indlæg #9, at det kan skyldes en meget dårlig antenne i computeren.
Avatar billede posten Ekspert
10. januar 2018 - 01:01 #20
personligt har jeg gjort det at de pc'er jeg får kendskab til som bruger win 10 også bruger start-knappen shell hvor jeg under pc indstillinger kan se hvor langt den er kommet med opdateringer var i lørdags ude ved en lenovo stationnær med i5 og 6 kerner og der sidder 8gb ram i den ku se den var klar til gen start da jeg fik den kørt igennem blev den hurtigere for ham at bruge på nettet vilanbefale andre der køber pc at få en der har min 8 gb  og mere end 2 kerner da det også er småt med 2 helst 4-6og med en ssd på 128 gb er der ikke meget plads til download
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2018 - 15:52 #21
#14
Du kan "slanke" din opstart ved at højreklikke på proceslinje og gå i jobliste.
Under fanen start kan du se hvad der starter med systemet.
Her bør du kunne frigøre nogel programmer i at starte.
Der er et andet sted også. I søg skriv msconfig og gå i systemkonfiguration. Gå i tjenester og sæt et hak ved at Microsoft tjenester skal skjules. Her kan der også være noget du kan deaktivere opstart på. Vær lidt obs på evt program opdateringer der kan være vigtige at de ikke lukkes ned.
Avatar billede moabou88 Mester
10. januar 2018 - 20:09 #22
Valby1.

Øv, fik afvide det var en rigtig god maskine, lidt øv når man ik selv har forstand på det og blindt stoler på sælgeren.

Tak til Jer alle for de brugbare svar.

Jeg har lært en masse til næste næste køb.

I forhold til den maskne jeg allerede har købt, kan jeg ikke rigtig fortryde købet, da jeg har haft den i mere end 14 dage.

endnu engang tak
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2018 - 20:10 #23
Velbekomme.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2018 - 22:15 #24
Ok den kan jo altid bruges til internettet, og når nu den er færdig med opdateringer går det forhåbentligt lidt hurtigere.
Men husk noget meget vigtigt. Man må aldrig fylde en SSD mere, end der er mindst 10% diskplads tilbage. Ellers bliver den hurtigt slidt ned, fordi den så skriver konstant på det lille område, som er tilgængeligt. 😊
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2018 - 22:50 #25
NB. Og husk, man må aldrig defragmentere en SSD, det slider den uden at gavne det mindste. En SSD bliver ikke fragmenteret under brug. Man skal bare sørge for, at TRIM funktionen er aktiveret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. januar 2018 - 23:49 #26
#25
I CCleaner popper der også en advarsel op om, at der er tale om en SSD, når man aktiverer "Rens ledig plads".
Det er jo meget smart med en sådan advarsel, selv om man jo selvfølgelig gør det i den bedste mening.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2018 - 15:05 #27
CCleaner ok, det er rigtig fint :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2018 - 16:01 #28
Øhm ja, bort set fra at ccleaners "rens ledig plads" funktion ikke har noget som helst med optimering at gøre... - det er sikkerhed, i fald at du ønsker at overdrage PC´en til en anden, men ikke ønsker at vedkommende kan lave datarecovery på dine gamle filer...
Avatar billede moabou88 Mester
11. januar 2018 - 19:24 #29
Nu kommer jeg lidt i tvivl.

Skal jeg bruge CClaner eller skal jeg lade være`?

Er der en bestemt måde jeg skal sætte CCleaner op på i forhold til hvordan den skal rense?
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2018 - 19:39 #30
CCleaner er et fint program. Brug det endeligt. Du må ikke forstå #28 som en advarsel om ikke at bruge det. Jeg er sikker på, at det er ikke sådan ment.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2018 - 22:16 #31
Det afhænger af hvad du ønsker at opnå :-)

CCleaner kan:

Optimere og rense din registreringsdatabase, hvis du har en gammel installation (det har du ikke, så du vil næppe kunne mærke nogen som helst ydelsesforbedring)
Rense ud i gamle filer (det er altid godt på en SSD disk, specielt når den ikke er så stor).
Rense ud i programmer og plugins til browsere (det er rigtig godt, hvis man har fået noget "snavs" ind, men kræver at man ved hvad man ikke skal afinstallere)
Slette "tom" plads på disken, så der ikke kan gendannes data (godt når den skal sælges).

Lige præcis i dit tilfælde kan du kun bruge den til at "trimme" antallet af kørende programmer... - de øvrige funktioner vil ikke hjælpe på dit hastighedsproblem.
Men der er ikke noget forkert i at køre funktionerne... (du må bare ikke bruge "rens ledig plads" funktionen ofte på en SSD disk, da det slider (ikke at forveksle med den grundlæggende "cleaner" funktion - brug den så ofte du lyster.....)
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2018 - 09:23 #32
Så fik jeg den opdatering igen og dermed problemet. Fjernede opdateringen og nu kører det som det skal. Men det skulle nødigt gentage sig dagligt eller mere.
Opdateringen hedder KB4056. Jeg opretter et nyt spørgsmål, da dette nok ikke ses mere.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2018 - 09:38 #33
GLEM venligst #32 den er lagt et forkert sted.:-(