Avatar billede 8718 Juniormester
11. januar 2018 - 18:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Find største, næststørste, 3. største osv

Jeg har en tabel med 20.000+ rækker.

En af kolonnerne indeholder en dato. Og der er 12 forskellige datoer i tabellen.

Jeg har brugt denne formel:

=HVIS.FEJL(STØRSTE(HVIS(FREKVENS(Tabel1[[#Alle];[Disp. dato]];Tabel1[[#Alle];[Disp. dato]])>0;Tabel1[[#Alle];[Disp. dato]]);1);"")

(1-tallet udskriftet til 2 osv. frem til 12).

Resultatet af mine formler bliver:

Jeg mangler en november dato og har til gængæld 2 ens september datoer. Februar mangler også og januar står der 2 gange.

Det er en skabelon, jeg henter ud fra et system. I ca. 50% af tilfældene bliver resultatet korrekt. I de øvrige tilfælde er det forskelligt, hvad fejlen bliver. Jeg begriber det ikke.

Er der en bedre måde at finde den største, næststørste osv på?

Takker på forhånd.
Avatar billede kim1a Ekspert
12. januar 2018 - 08:52 #1
Formlen large?
Avatar billede finb Ekspert
12. januar 2018 - 09:17 #2
SUBTOTALER
kunne klare det
Avatar billede anedi Ekspert
12. januar 2018 - 10:25 #3
Prøv denne som dit opslag efter største dato i A1 eksempelvis:
=STØRSTE(Tabel1[[#Alle];[Disp. dato]];1)  -  Tjek lige at navnet på kolonnen er anført rigtigt, ellers ret til.

Prøv herefter denne i B1 og træk ned:
=STØRSTE(Tabel1[[#Alle];[Disp. dato]];1+TÆL.HVIS(Tabel1[[#Alle];[Disp. dato]];">="&A1))

Vh
Anedi
Avatar billede excelent Ekspert
14. januar 2018 - 13:08 #4
Hvis du kan bruge en makro-løsning ?
Avatar billede kim1a Ekspert
14. januar 2018 - 14:03 #5
Beklager min manglende forståelse for dit spørgsmål. Jeg tror det matcher meget noget jeg bøvlede med for nogle år siden. Jeg ville modsat dig have doubletter med - se evt. mere på:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/990289
Avatar billede 8718 Juniormester
14. januar 2018 - 17:05 #6
Tak for jeres svar.

Der var engang, hvor svar på eksperten kom indenfor ganske kort tid. Desværre er der vist ikke så mange på mere :-(. Jeg brugte resten af aftenen på at dine en løsning, som viste sig at være ganske simpel.

Jeg indspillede en makro, der kopierede kolonnen med datoer til en tom kolonne. Slettede dubletter og sorterede i datoorden. Det løste mit problem. Og regnearket blev samtidig meget hurtigere uden de lange formler.

#1. Er formlen LARGE ikke bare den engelske udgave, at STØRSTE, som jeg havde forsøgt mig med.

#2. Jeg ved ikke, hvordan du mener SUBTOTALER kan benyttes.

#3. Jeg tror, din formel giver mig samme resultat, som den jeg selv havde anvendt. Den har drillet mig lidt, da jeg prøvede. Men måske jeg ikke var helt ihærdig, da jeg i mellemtiden havde fået løst problemet.

#4. Det var lige det, jeg kunne :-)

#5. Udfordringen her var netop dubletterne.

Tak for jeres input.