Avatar billede Hansy Novice
11. januar 2018 - 19:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sikring imod sporing af mobiltelefonen

Hejsa.
Jeg har læst en gammel tråd om sporing af mobiltelefoner. Men den handlede mest om hvorvidt man kan sporer en stjålet telefon. Jeg tænker mere på hvordan man kan forhindre en sporing.
Der er ikke nogen tvilv om, at en slukket mobil normalt ikke kan spores. Men syntes at have hørt, at man (feks FBI) kan ligge en "virus" på telefonen som holder telefonen tænt i baggrunden, selvom den er slukket. I gamle dage kunne man jo tage batteriet ud af telefonen. Så var man ligesom sikker på at den var slukket. Men det kan man jo ikke mere.
Men så tænker jeg: Kan man opbevare sin telefon (i feks en metalboks) så den er afskærmet fra signal, både ind og ud ?
Er der nogen som ved noget om det ?
Mvh Hans
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2018 - 19:29 #1
FBI er mere til at holde mikrofon og/eller kamera tændt, så de kunne aflytte selvom tlf var i 'fly-mode'. Sporing klares via sendemaster og gps.
Du kan stadig bare slukke for telefonen (luk helt ned) - og luk ned fx en time før du begiver dig afsted til hemmeligt møde, og tænd først, når du er på samme plads igen, som da du lukkede ned.
Selvfølgelig har du et sim-kort på andet navn i anden telefon som du evt skifter til mens tlf er slukket, og fjerner igen før du tænder igen.
Nu er taletidskort jo ude, så den lette er, at have en telefon på dit navn (og huske at lukke den ned i god tid før møder), og så en til de tvivlsomme opkald. Men det er nok svært at køre en butik som hashsælger på den måde, da de to numre ret sikkert vil have fælles adresse undervejs, og du spores den vej.
I klubber har man det med at skifte sim-kort indbyrdes så sporing bliver sværere - hvordan de så ved, hvem de ringer til for at aftale handler, ved jeg ikke.
Avatar billede Hansy Novice
11. januar 2018 - 19:56 #2
Tak for svaret Claes.
Jeg er som sagt ikke i tvivl om hvorvidt de, via gps og telemaster, kan sporer en tændt telefon. Mit spørgsmål er om de kan sporer en (tilsyneladende) slukket telefon. Og hvis de kan, hvordan man så kan undgå det.
Mvh Hans
Avatar billede claes57 Ekspert
11. januar 2018 - 20:25 #3
Gå ud et sted - gerne 1-2 km fra bopæl. Sluk tlf der. Vent et par minutter, og gå hjem igen med slukket tlf. Se, om du kan 'find telefon' via telefonens side (fx Apple sporing). Er den hjemme, så er du på den. Den burde jo være 1-2 km væk.
Så tænd tlf, og du er på igen.
Avatar billede Hansy Novice
12. januar 2018 - 13:20 #4
Smart tænkt. Tak for hjælpen :-)