Avatar billede zebra2zebra Juniormester
14. januar 2018 - 14:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvad kan jeg bruge i stedet for frame?

Jeg er ved at programmere en hjemmeside i html. For over på hjemmesiden, vil jeg gerne have et bånd på 3-4 cm, der ikke flytter sig når man scroller. Det kan gøres med frame, men frame understøttes ikke i html5, så det duer ikke.
  Hvad skal man så bruge i stedet for? Har surfet på det, og det ser ud som om det er css block. Før jeg går i gang med en css block, kunne det være rart at vide om det er det rigtige, eller om der er noget bedre.
Hilsen Bjarne
Avatar billede zebra2zebra Juniormester
14. januar 2018 - 14:11 #1
Siden er opbygget med en tabel med tre rækker, der hver er delt i tre kolonner. Findes der en html kommando, der hedder 'hold den øverste række på samme position, når der scrolles'.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
14. januar 2018 - 14:37 #2
>Siden er opbygget med en tabel med tre rækker,
mon ikke du skulle opdaterer designet på siden ??, man er gået bort fra tabeller til design i ca år 2000

tabeller er til tabylære data ikke design

kig på css position fixed
https://www.w3schools.com/css/css_positioning.asp
https://css-tricks.com/almanac/properties/p/position/
https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/position
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2018 - 20:15 #3
hvis du vil være mobil-venlig, så brug ikke plads til faste ting. Hele siden skal scrolle for at udnytte plads optimalt.
Sitemagic har en skabelon som du kan arbejde videre på - den har det med sidetilpasning lagt ind. https://sitemagic.org/
Avatar billede zebra2zebra Juniormester
14. januar 2018 - 22:57 #4
Indtil videre er min hjemmeside kun til stationær eller bærbar.
Avatar billede zebra2zebra Juniormester
14. januar 2018 - 23:12 #5
Til olsensweb.dk
Jeg tror jeg vil kigge på css position fixed. Jeg har læst de tre link igennem, som du har listet op. Det ser ud som om det kan bruges.
Avatar billede keysersoze Guru
14. januar 2018 - 23:13 #6
Som allerede foreslået så skift fra tabeller til en mere nutidig måde at opsætte sites på, altså fx divs, og hvis et bånd skal være fast i toppen så kig på position: fixed.

Hvis du er på alt for bar bånd så se om ikke et css framework, fx bootstrap, kan hjælpe dig på vej.
Avatar billede zebra2zebra Juniormester
17. januar 2018 - 17:35 #7
Jeg har skiftet min tabel ud med 3 div'er. En for oven og en for neden og en i midten til tekst. Div er bedre end tabeller, mange tak for hjælpen.