Avatar billede CESkovgaard Mester
14. januar 2018 - 17:48 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Ekstra papirstørrelse. Hvordan defineres det?

Jeg skal ofte (men ikke altid) bruge en bestemt papirstørrelse (14x21 cm).
Jeg kan godt sætte den som 'brugerdefineret' men det er bøvlet at skulle gøre det hver gang - med risiko for at skrive forkert.
Jeg havde en defineret på min gamle computer. Den fremgik af listen som 'cesbog14-21'. Jeg mener at jeg vist nok definerede den med word2001, og så har den været der siden, også selv om jeg skiftede til word2010.
Jeg fandt et gammelt svar fra 2013 her på siden, men det er til XP og virker ikke ummiddelbart. Ifølge den skulle man definere det direkte i operativsystemet.

Det er garanteret nemt hvis man ved hvordan, men det gør jeg altså ikke :-)
Avatar billede ebea Ekspert
14. januar 2018 - 18:14 #1
Jeg går ud fra, at det er i Word du mener du vil definere formatet. Og kan du da ikke bruge A5 format? Det er jo (14,8x21). Ellers kan du definere det inde i Word, under Sidelayout, og størrelse, og så definer den størrelse du ønsker!
Avatar billede CESkovgaard Mester
14. januar 2018 - 18:55 #2
Tak for svaret ebea, jeg skriver det som 'løsning', selv om det ikke duer :-), jeh har selv fundet ud a det i mellemtiden. For ander interesserede se:
http://www.binarynow.com/pdf-conversion/create-custom-paper-size-windows-10-pdf-impress/
eller youtube videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=fETyUz5Io8o
Det er rigtigt at du kan definere 'brugerstørrelse' i word, men du kan ikke gemme den, og dermed kan du ikke bruge den ved udskrift (eller gem) som .pdf

Den skal tilsyneladende defineres i en printerdriver for at blive generelt tilgængelig generelt (ha ha). Jeg installerede 'primo pdf' der er god og gratis. Derefter virker vejledningen i ovenstående forslag.
Avatar billede falster Ekspert
15. januar 2018 - 00:16 #3
Hvis du sætter siden til 14 x 21 cm i Word og så gemmer som pdf. Så bliver pdf'en 14 x 21 cm.
Avatar billede CESkovgaard Mester
15. januar 2018 - 02:12 #4
Tak for kommentaren falster. Du har sikkert ret, men jeg bruger ikke 'Save as pdf'. Jeg har for få oplysninger om hvad word faktisk gør, og har ærligt talt ikke gjort det store for at finde ud af det da 'primo pdf' gør et godt job for mig, og har gjort det i over 10 år. En af grundene er muigvis at jeg stadig bruger Word2010, den havde ikke fuld pdf understøtning som word2013 og 2016 har.
Jeg har brug for at kunne efterredigere dokumentet, og det er ikke helt smertefrit når man ikke ved hvad man 'helt' har, og det skal ende hos en professionel trykker, for at få lavet en trykt bog. (:-)
Avatar billede falster Ekspert
15. januar 2018 - 08:24 #5
Velbekomme. Så vidt jeg kan se, er den gratis version af Nitros PrimoPDF ikke opdateret i nogle år. Hvis du får lyst til at prøve en anden gratis pdf-konverter kan PDF Creator her anbefales:

http://www.pdfforge.org/pdfcreator

(Under installationen tilbyder den andet software, men det kan fravælges.)