17. januar 2018 - 17:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Geninstallation af windows, og ændring af disk partitioner

Hej alle. Jeg købte en asus g10 for et par år siden, hvor windows 7 var installeret. Jeg har ca 2 tb plads plus 30 gb ssd, som egentlig ikke er til meget. Jeg vil gerne formatere, og samle de 3 drev til 2, og så købe en 250 eller 500 gb ssd disk, til windows og diverse programmer. Nu kommer spørgsmålet så; Hvis jeg sletter windows, hvordan får jeg det så igen? Der ligger (så vidt jeg kan se) ikke nogen recover partition på disken. Skal jeg så købe windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 18:13 #1
Ligger (styresystem) c drevet på 2 tb disken?
17. januar 2018 - 18:15 #2
Ja, den er delt så ledes c: 136 gb D: 1,5 TB E:1,4 TB og F: 30 Gb (ssd)
så det er nærmere 3 TB..
Avatar billede 220661 Ekspert
17. januar 2018 - 18:39 #3
Tror måske at dit ssd drev nu bliver brugt som en slags "hukommelse" også kaldet cache for c drevet på den almindelige harddisk.
Har set før at Asus bruger denne fremgangsmåde. Men måske mest på bærbare computere.
Hvis dette er tilfældet vil jeg tro at man kan klone c drevet over på en ny ssd
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 20:19 #4
Enig med #3 den SSD er ikke til at installere noget på. Du kan ikke samle diskplads fra 2 diske til 1.
Det bedste du kan gøre er, at gemme alt hvad der er hver at gemmen på den store disk. Du kan altid regulere hvad du siden hen vil bevare.
Så køber du den SSD du omtaler, og installerer en frisk windows på den. Du skal ikke købe en ny windows, når der allerede har været windows 10 på maskinendu kan bare installere fra en windows installer. https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
17. januar 2018 - 20:53 #5
tak for hjælpen!
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2018 - 21:46 #6
Ok 😊