Avatar billede MrDevelop Novice
18. januar 2018 - 12:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af intern netværk

Hej Experten.

Jeg har brug for jeres sparing på en opgave, og min løsning herpå.
Jeg står i et lille firma med 4 ansatte for indkøb og oprettelse af internt datanetværk.
Direktøren vil gerne have et internt system, hvor alt data lagres på central server og de enkelte medarbejdere derved ikke har deres data lokalt oplagret på deres individuelle hdd
De fires ansattes arbejdsmæssige krav er:
2x Grafiske medarbejdere (Premiere Pro, Aftereffect, Photoshop og InDesign)
1xAdministrativ medarbejder(Opdatering af wordpressblog, facebook samt Instagram)
1xUdvikler (Programmering af PHP etc i bla. Wordpress)

Udmiddelbart har jeg på den baggrund fundet frem til følgende setup:
1xServer (PowerEdge T130), med 4x4tb, Windows Server Essential 2016: http://www.dell.com/dk/virksomheder/p/poweredge-t130/pd
2xOptiPlex 3050 Small Form Factor: (Til den administrative + udvikleren) http://www.dell.com/dk/virksomheder/p/optiplex-3050-desktop/pd?oc=s021o3050sffndcs&model_id=optiplex-3050-desktop
2x MM-Vision Workstation W815: https://www.mm-vision.dk/Vision-W815-Workstation

Samlet pris: 38845
Samlet budget der er sat af til det er 50.000, men deri ligger også Office 365 Business Premium til 4722,-

Da firmaet er internet baseret(Webshop), og selv står for alt grafisk tryk og lancering online, har gældende firma brug for stor lagerplads til org. filer.
Efter at have undersøgt omstændighederne har jeg derfor fundet frem til at løsninger som Microsoft Azura ikke fungerer (for dyrt ift lagerplads)

Derudover har firmaet en Flex Politik der gør at nogle arbejdstimer kan foregå hjemme. Vil det derfor være dumt at investere alle pengene i Stationære pc'er, eller vil i bare foreslå at vi sætter to aflagte bærbare op til fjernlogon, så medarbejderne kan benytte disse?
Umiddelbart tænker jeg at hvis medarbejderne skal "plugge" bærbare til hver gang de bruger dem, giver det et hvis besvær ift hvis de bare var stationære + man får som regel mere for pengene.

Håber mit(mine) spg. giver mening: Hvad synes i om det her tænkte setup?, og hvis ikke det er godt, hvad vil i så foreslå? Op forhånd tak :)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
18. januar 2018 - 12:16 #1
For så vidt angår specifikationerne på maskinerne kan jeg ikke byde ind med meget - om de er kraftige nok osv..

Men .. du behøver ikke købe en dell server - hvis de kun skal bruge centralt lager - så kan du nøjes med en NAS .. eks. en Synology Nas
Kun til filer, kan du få en med en hel del plads for ingen penge ..

eks. hos www.bj-trading.dk
synology DS418J (varenr 184262) kr. 2318
4 x 4 tb WD RED NAS disk (varenr 936489) 4 x 963 = 3852
samlet pris 6170 inkl. moms

Den kan sagtens være netværksdrev og en masse andre ting ..

Men hvis du vil bruge serveren som log-on server, med Group Policies osv.. så er det klart, så er det nødt til at være en windows server.

Du kan sagtens sætte det op sådan at folk hjemmefra kan logge på deres arbejdscomputer (hvis den er tændt) og arbejde på den .. med fjernskrivebord.. det er bare begrænset hvor godt det kører...
Det vil give bedre resultat hvis de arbejdede fra bærbare og bare tog dem med hjem .. og så laver VPN ind til virksomheden for at få adgang til netværksdrevet..
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
18. januar 2018 - 12:18 #2
kan hjælpe dig med en lidt bedre pris på office premium - men det er ikke vildt meget der er at spare..

Husk der er OneDrive med i prisen på office premium og man får tildelt 1 TB plads pr. bruger ... så de ville få 4TB plads i skyen til data..
Avatar billede Rune1983 Ekspert
18. januar 2018 - 14:19 #3
> Tilføjelse til #1
En Synology NAS kan også køre VPN server samtidig med fildeling/netværksdrev. Så god ide der.
Avatar billede MrDevelop Novice
18. januar 2018 - 15:09 #4
Hej.

Mange tak for svar. Lyder til at ideen med server bliver skrottet så, hvis en Synology NAS kan køre VPN også. Virker noget nemmere at holde ved lige, end hvis jeg skal til at opsætte server + noget billigere.

@TheRealYoda, du skriver du kan hjælpe med en billigere pris på Office? Lyder interessant. Hvor stor en besparelse taler vi om?
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
18. januar 2018 - 15:19 #5
Som sagt ikke noget vildt.. kan spare jer for 5-6 kr pr. bruger pr. måned..
Avatar billede MrDevelop Novice
18. januar 2018 - 18:44 #6
Vi taler lige sammen i morgen tidlig og så vender jeg tilbage.
Avatar billede MrDevelop Novice
25. januar 2018 - 09:05 #7
Hej igen.

Beklager den lange svartid.
25 er også penge, og hver måned, bliver det alligevel en del besparet.

Hvis du vil yderligere information til tdd@gymplay.eu vil jeg blive glad.

Med venlig hilsen