Avatar billede jadajada6000 Praktikant
24. januar 2018 - 14:25 Der er 10 kommentarer

Forbedre billede på helt ny skærm?

Hej derude.

Jeg har lige købt ny skærm. En 27" AOC pro-line Q2778VQE, der har fået pæne anmeldelser.

Billedet er grimt/pixeleret/uklart.

Jeg tror, det skyldes, at jeg under skærmindstillinger ikke kan vælge opløsningen 2560x1440, som skærmen kan yde. Jeg kan højst vælge 1920x1080.

Jeg har netop opdateret skærmdriver og skærmkort, som er et AMD Radeon HD 8470, men kan stadig ikke vælge den høje opløsning.

Hvad kan jeg gøre?

Jeg stiller ikke store krav til skærm/billede - vil gerne kunne se video med et ordentligt billede, men den skal ikke bruges til at spille på (bare, hvis det er, jeg skal skifte grafikkort, behøver det ikke være sindsygt godt).

Som det nok fremgår at mit spørgsmål, ved jeg ikke en rygende fis om hardware, så I må meget gerne besvare på en meget... pædagogisk måde :-)

På forhånd tak.

Dbh
Simon
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. januar 2018 - 14:46 #1
Hvilket styresystem er der installeret Windows 7, 8/ 8.1 eller 10 ?
Er det 32- eller 64 bit versionen?
Avatar billede jadajada6000 Praktikant
24. januar 2018 - 15:09 #2
Windows 10 - 64 bit
Avatar billede Slater Ekspert
24. januar 2018 - 15:15 #3
Hvordan er skærmen forbundet til grafikkortet? Hvis det er single-link DVI, understøtter det ikke højere opløsning.
Avatar billede jadajada6000 Praktikant
24. januar 2018 - 15:17 #4
Skærmen er forbundet til CPU med HDMI
Avatar billede Slater Ekspert
24. januar 2018 - 15:26 #5
Ifølge denne side understøtter dit grafikkort kun HDMI-forbindelse op til 1920 x 1200. Den skal altså forbindes med dual-link DVI for at kunne outputte den rigtige opløsning til skærmen.

Jeg kan ikke garantere det er korrekt, naturligvis, men har du nogen mulighed for at prøve skærmen enten med DVI eller bedre med et nyere grafikkort og allerhelst DisplayPort-forbindelse?
Avatar billede jadajada6000 Praktikant
24. januar 2018 - 15:45 #6
Mange tak, Slater. Jeg har nu forbundet skærm og CPU med DVI og kan nu vælge 2560x1440.

Desværre er billedet stadig ikke så flot, som jeg havde håbet på - og da slet ikke, hvis jeg skalererer op til 150 %.
Ved 100 % (som anbefales af Windows) er billedet ok, men ikke mere end det, skrivebordsikoner og alle andre elementer ekstremt små.

Jeg tror, jeg vil forsøget at anskaffe et bedre grafikkort. Har du et par tips til, hvad jeg skal gå efter?
Det ser ikke ud til, at jeg kan anvende Displayport, desværre.

VH
Avatar billede milter Ekspert
24. januar 2018 - 21:36 #7
36.

Måske har du misforstået noget meget væsentligt ang .forholdet mellem  pixelantal og billedkvalitet?

Du skriver, at du  "vil gerne kunne se video med et ordentligt billede, men den skal ikke bruges til at spille på. Så vidt jeg ved, er langt de fleste videoer på nettet på 1920x1080 pixels (HD) eller mindre. Det betyder, at hvis du vil vise en video med 1920x1080 på en skærm med 2560x1440 pixels, så skal pixelantallet forøges med ca. 80% for at fylde hele skærmen. Grafikkortet og/eller processoren skal med andre ord "opfinde" nogle oplysninger om, hvad der skal vises på skærmen, som ikke findes i det originale materiale.

De fleste, som arbejder med billeder/video ved, at en forøgelse af pixelantallet ud over 15-20% ender med synligt dårligere resultater, især uldne/slørede overgange mellem farver.

Prøv at læse linkene herunder:

https://support.microsoft.com/en-us/help/14216/windows-7-getting-best-display-on-your-monitor

https://www.digitalcitizen.life/what-screen-resolution-or-aspect-ratio-what-do-720p-1080i-1080p-mean
Avatar billede jadajada6000 Praktikant
19. februar 2018 - 11:33 #8
Hej Milter

Tak for dit svar.

Vil det sige, at så længe de fleste videoer laves til 1920x1080, så bør jeg/man egentlig gå efter en skærm med 1920x1080?
Og har du et forslag til, hvad jeg kan gøre for at optimere billedet på min skærm med 2560x1440, som jo nu engang er den skærm, jeg har købt og må leve med de kommende par år?

VH
Avatar billede Slater Ekspert
19. februar 2018 - 11:51 #9
#8: Nej. Videoer bliver ikke (mærkbart) grimmere af at blive vist i en ikke-native opløsning.
Hvis du har en 27" skærm og viser videoen i fuld skærm, så er det ret ligegyldigt om skærmen har samme opløsning som videoen eller en højere. Du skal naturligvis bare ikke forvente at få et lige så skarpt billede som ting der er renderet i fuld 1440p opløsning.

Computerspil og lignende er lidt noget andet, da de renderes skarpt ned til den enkelte pixel, og da man ikke kan tegne en brøkdel af en pixel, giver det et problem når et billede lavet til 1080p skaleres ca. 78% op til 1440p. Der vil der blive tilføjet noget slør til billedet.
Dvs. har man tænkt sig at spille spil i 1080p (evt fordi computeren ikke er stærk nok til at rendere 1440p), så er det smartest at købe en skærm i 1080p, ikke 1440. Men lige med film og videoer er det meget tæt på ligegyldigt, og næsten umuligt at opfatte skaleringen.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. februar 2018 - 14:27 #10
#6 Ikoner og tekst generel kan forstørres med: ctrl + scroll med mus