Avatar billede dbg Juniormester
28. januar 2018 - 19:41 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hvilken af disse to routere er bedst?

Jeg har en ven som har nogle routere tilovers, og jeg må vælge en af disse to:

Linksys BEFSR41 ver. 3
https://www.cnet.com/products/linksys-etherfast-cable-dsl-router-with-4-port-switch-befsr41-router-desktop-series/specs/

Linksys WRT54G v5.1
https://www.cnet.com/products/linksys-wrt54g-wireless-router-802-11b-g-desktop-dc931a/specs/

Hvilken en af de to er bedst?
Umiddelbart vil jeg tro at den førstnævnte er den bedste fordi dens Data Transfer Rate er 100 Mbps, mens den ved sidstnævnte kun er 54 Mbps.

Eller er der også andre ting som betyder noget i valg af router?
Avatar billede jk45 Forsker
28. januar 2018 - 20:05 #1
det var da nogle voldsomt gamle modeller du har fundet der :) det kan gøres meget bedre i dag
Avatar billede dbg Juniormester
28. januar 2018 - 20:17 #2
det har du nok ret i. men nu kan jeg jo få en gratis så hvorfor ikke.

men er det den med 100 Mbps som er bedst (førstnævnte router)?
Avatar billede klt Seniormester
28. januar 2018 - 20:33 #3
Bemærk, at den første ikke er en wifi-router, men kun kabel. Så hvis der er en trådløs router der skal bruges, så er den første udelukket.

Og den anden er som nævnt en ældre model, og den billigste på edbpriser.dk som pt koster 118 (59 kroner for routeren, og 59 i fragt) er en meget bedre og hurtigere router, så besparelsen på 100-200 kroner skal være meget vigtig for at bruge så gammel en router.

https://www.dustinhome.dk/product/5010815054/wireless-n-go-rt-n300?ssel=false&utm_source=edbpriser&utm_term=D-Link+Wireless+N+GO-RT-N300&utm_medium=pricecompare&utm_campaign=D-Link
Avatar billede dbg Juniormester
28. januar 2018 - 20:56 #4
havde overset det med wifi.
jeg tager WRT54G.

men hvis den virker fint nok er der vel ingen grund til at købe en anden? eller er den ikke sikker at bruge når den er så gammel?
Avatar billede jk45 Forsker
28. januar 2018 - 21:18 #5
Den er sikker nok men det trådløse understøtter max 54mb  hvilket giver et through put på ca 30mb
Avatar billede kurtba Ekspert
28. januar 2018 - 22:39 #6
Hvis wifi delen er vigtig for dig, bør du læse denne artikel om standarder:
http://www.tweak.dk/article/Hvad_betyder_de_forskellige_WiFi_standarder/176/1/1
Den router du kan få gratis understøtter "kun" en teknologi, som blev opfundet i 2003, så der er faktisk sket meget siden g var noget, som rykkede.
Avatar billede dbg Juniormester
29. januar 2018 - 14:24 #7
kan godt være jeg skal have fat i en nyere wifi router så.
men hvad med BEFSR41 (førstnævnte router) er den god nok hvis jeg bare skal have en backup router som kan bruges med LAN kabler?
Avatar billede dbg Juniormester
29. januar 2018 - 14:25 #8
ham som har routerne siger at han har haft wifi da han brugte BEFSR41.
så ved ikke om de har skrevet forkert i specifikationerne på den hjemmeside jeg linkede til
Avatar billede kurtba Ekspert
29. januar 2018 - 23:37 #9
Han må have en dårlig hukommelse. I følge fabrikanten har den ikke trådløst netværk, og der fremgår heller intet om det i brugermanualen til routeren: http://downloads.linksys.com/downloads/userguide/BEFSR41_V43_UG_NC-WEB.pdf
På en så gammel router ville der typisk også være synlige antenner.
Jeg ved ikke, hvad du mener med at have en backup router? Skal den bruges eller skal den ikke bruges? Hvis du har brug for wifi, så lad være med at blande sådan en gammel router ind i setup. Skal du ikke have wifi i dit setup, kan du godt bruge de 2 routere, når bare du ikke har superhastighed. Der er dog stor risiko for, at så gamle routere slet ikke kan håndtere de datahastigheder, som man får ind i huset i dag.
Jeg har yousee som leverandør, og de har flere gange måttet give mig en nyere router efterhånden som mit netværk blev opgraderet til højere hastigheder, idet de gamle routere ikke kunne håndtere de nye hastigheder.
Internet er jo nærmest noget af det vigtigste i en normal husholdning i dag, så det er ikke noget godt sted at spare, hvis man vil have noget, som fungerer. Men vores behov er jo forskellige.