Avatar billede GoofyKid Juniormester
31. januar 2018 - 20:49 Der er 9 kommentarer

Sammentælling af Antal, ved DatoSkift

Hej ComputerWorld,
Jeg er løbet ind i en lille Opgave, som jeg håber på, I kan hjælpe mig med, at løse.
Det drejer sig om at få lavet en sammentælling af et 'Antal' ???.
----------------------------
Regnearkets Kolonner, I en meget forenklet form:
Kolonne A:
Udelukkende datoer (dd-mm-åååå).
Datoerne er i stigende rækkefølge.
Der vil altid være mindst 2 Datoer, der er ens, så Datoen er ikke en Unik værdi..
Kolonne B:
Hér er indtastet et 'Antal', som heltal, kan have værdien: 00-99.
Kolonne C:
[Det er sammentællingen i denne Kolonne, der giver Problemer]
Kolonnen er beregnet til Sammentælling af 'Antal' fra Kolonne 'B'.
Det var tanken, at hver gang Datoen i Kolonne 'A' skiftede til en ny Dato, blev summen af 'Antal' fra "Den gamle Dato" sammentalt i denne Kolonne - og det er så dér, jeg er gået "død".
Håber min forklaring var tydelig nok!
Jeg har forsøgt, at bruge 'DSUM', ved at definere de 3 Kolonner som en DataBase. Jeg har også forsøgt mig med 'SUM.HVIS' og enten bruger jeg disse Formler helt forkert eller også er der en helt anden måde, at løse Opgaven på? - Bare det ikke er i 'VBA', da det er noget jeg kun har læst om, men aldrig har prøvet.
Håber på, at det er noget i kan hjælpe mig med.
Mvh ...... Flemming
Avatar billede excelent Ekspert
31. januar 2018 - 21:22 #1
Hvis dine data starter i række 2

akkumuleret
=SUM.HVIS($A$2:A2;A2;$B$2:B2)

kun sum ved den sidste af en serie
=HVIS(TÆL.HVIS($A$2:A2;A2)=TÆL.HVIS($A$2:$A$21;A2);SUM.HVIS($A$2:A2;A2;$B$2:B2);"")
Avatar billede excelent Ekspert
31. januar 2018 - 21:24 #2
ret 21 i denne :
=HVIS(TÆL.HVIS($A$2:A2;A2)=TÆL.HVIS($A$2:$A$21;A2);SUM.HVIS($A$2:A2;A2;$B$2:B2);"")

til antal rækker du har med data
Avatar billede jens48 Ekspert
31. januar 2018 - 21:25 #3
Prøv at sætte denne formel ind i C2 og kopier nedefter

=HVIS(A2<>A3;SUM.HVIS($A$2:$A$51;A2;$B$2:$B$51);"")
Avatar billede GoofyKid Juniormester
31. januar 2018 - 22:50 #4
Tusind tak for Jeres forslag, som giver mig noget, at arbejde viddere på.
En ting, jeg ikke fik nævnt i mit indlæg var, at rækkerne med Datoer løbende bliver opdaterer, HVER DAG, så derfor vil antal af Rækker stige, fra dag til dag.
Avatar billede jens48 Ekspert
01. februar 2018 - 08:28 #5
Så bliver det til:

=HVIS(A2<>A3;SUM.HVIS($A:$A;A2;$B:$B);"")
Avatar billede finb Ekspert
01. februar 2018 - 09:32 #6
Sorter efter dato.
Data >> Subtotaler
Afkryds "antal"
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. februar 2018 - 10:32 #7
Hej

Jens48, har du kontrolleret #5, ved de eksempler jeg har prøvet giver den ikke altid de rigtige resultater

Til GooFyKid.
Her et andet forslag: Indsæt nedenstående formel i C2, og kopier så lang ned i kolonne c som du behøver.

"=HVIS(A2<>A3;SUM($B$2:B2);"")
Avatar billede GoofyKid Juniormester
01. februar 2018 - 12:14 #8
Hej, alle I hjælpsomme mennesker.
Jeg har nu haft tid, til at afprøve de forskellige forslag I er kommet med og selv om Formlerne er ret forskellige, giver de fleste mig den løsning, som jeg har brug for, så tusind tak for hjælpen.
Tråden kan godt lukkes nu.
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. februar 2018 - 12:54 #9
Hej

Du lukker ved at acceptere et eller flere af indlægene som løsning