Avatar billede kurtba Ekspert
03. februar 2018 - 17:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Brevfletning hvor tekst er vendt 90 grader

Skal lave en fletning på 400 poster på et papir/kuvert, som er 23 bred og 16 høj.
Det betyder at kuverten ikke kan ligge i bakkerne i printeren på normal vis, da den kun kan tage papir, som er 21,5 cm bred.
Så vil jeg vende kuverterne 90 grader, men jeg har ikke kunnet finde en måde at få brevfletningsfelter til at vende 90 grader. Har forsøgt via tekstfelter og tabeller at vende teksten, men så snart man fortæller word, at man vil brevflette, så vender den teksten til normal retning igen.
Er der ingen måde man kan indsætte brevflettefelter, så teksten vendes 90 grader?
Avatar billede poko1 Ekspert
03. februar 2018 - 22:25 #1
Kan du ikke bruge funktionen liggende Dokumenter?
Avatar billede kurtba Ekspert
03. februar 2018 - 23:32 #2
Nej, et liggende dokument viser jo faktisk hvordan mit dokument/kuvert ser ud, og hvordan den skal stå, men jeg kan jo ikke lægge det faktiske dokument i printeren i den retning. Jeg må dreje det 90 grader, så det i printeren jo faktisk er et stående dokument og derved kommer teksten til at stå på den forkerte side. Teksten kommer til at stå i toppen på den smalle led, og den skal stå i toppen på den brede led.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. februar 2018 - 23:45 #3
Ved nærmere eftertanke, kan det da godt være, at det kan lade sig gøre, da et liggende dokument jo vender teksten 90 grader. Det må jeg lige eksperimentere med i morgen.
Avatar billede kurtba Ekspert
04. februar 2018 - 12:06 #4
Det var nemmere end forventet. Når man skal starte brevfletningen vælger man papirformat, og i det her tilfælde var det konvolut C5. Så ved programmet og printeren at konvolutten bliver vendt 90 grader i skuffen og vender så også fletfeltet, så det passer med udskriften. Der er bare ikke noget, som man kan se på skærmen.
Men dit forslag om liggende dokument fik ledt mig på rette spor, så tak for hjælpen.
Avatar billede falster Ekspert
04. februar 2018 - 12:25 #5
Godt du fik det klaret. (At anbringe adressen i en 1 x 1 tabel og anvende Layout - Justering - Tekstretning virker også.)

Et testtip, som du måske allerede kender:

Installer en (gratis) pdf-konverter. Sådan en er jo i realiteten en virtuel printer. Så med den kan du (også) altid teste fletresultatet, i form af en dannet pdf, der har en side for hver flettet.

Anbefales:
http://www.pdfforge.org/pdfcreator/download