Avatar billede kimmiex Praktikant
09. februar 2018 - 11:53 Der er 7 kommentarer

Sum ud fra tekst

Først og fremmest: jeg er slet ikke superbruger i excel. Jeg kan egentlig ikke så meget mere end autosum-funktionen, så bær over med mig ;-)

Jeg er netop i gang med at skulle registrere bilag fra vores kontantkasse. I den forbindelse har jeg mange bilag som er fra barsalg. Jeg kunne godt tænke mig at have ét samlet ark, hvor den regner sammen, hvor meget vi på årsbasis har solgt for i vores bar.

Om mit dokument:
Jeg har 13 ark: 1 til den samlede opgørelse over barsalg og 1 til hver måned.

På hvert ark for hver måned har jeg 4 kolonner.
1. kolonne til bilag nr.
2. kolonne til dato
3. kolonne til beskrivelse (f.eks. barsalg)
og 4. kolonne til beløbet.

Bilagene for barsalg er ikke i samme celler i hvert dokument, da rækkefølgen er lavet ud fra dato og det svinger hver måned, hvor mange bilag vi har.

Er der er en måde hvorpå jeg kan "sammenkæde" en hel række, så jeg i mit "barsalgs-ark" kan få den til automatisk at overføre bilagnr, dato, beskrivelse og beløb - men kun med dem som omfatter barsalg? Eller har jeg rodet mig ud i noget der er virkelig avanceret og det nemmeste vil være at jeg manuelt kopiere hver række jeg skal bruge, ind i mit barsalgs-ark?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede finb Ekspert
09. februar 2018 - 12:09 #1
Prøv lige
Data >> Konsolidering
og vend tilbage, hvis du går i stå
Avatar billede kimmiex Praktikant
09. februar 2018 - 12:41 #2
Hmm.. Jeg synes, jeg følger vejledningen der står ud for konsolidering - men der er helt sikkert et eller andet, som jeg ikke fatter, for jeg kan ikke få det til at fungere :-/
Avatar billede NO1dane Mester
19. februar 2018 - 11:27 #3
Jeg uploader et ark til dig senere i dag. det bruger jeg selv i vores bar.
upload link følger samtidig
Avatar billede NO1dane Mester
19. februar 2018 - 11:33 #4
Send din email på en privat besked, så sender jeg til dig
Avatar billede NO1dane Mester
19. februar 2018 - 13:08 #5
Hej Kimmex

Det bliver nogle temmeligt avancerede formler som jeg lige kan se det, så jeg tror ikke du skal rode med det før du er lidt mere inde i det, men jeg sender dig gerne en kasseklade som du kan bruge til opgørelse af kasse beholdning...?
Avatar billede kimmiex Praktikant
19. februar 2018 - 13:49 #6
Jeg tænkte godt, at det ville blive lidt avanceret.
Jeg har dog fundet en alternativ metode, hvor jeg filtrere, så jeg f.eks. kun har rækkerne tilbage med teksten “barsalg” eller “aktivitetsbetaling” også kan jeg kopiere dem ind i et nyt ark.

Jeg vil dog meget gerne se, hvordan man gør det korrekt, så I må stadig gerne sende det, som I har foreslået. I kan eventuelt sende til min mail liil_kimmie snabel-a hotmail.com
Måske jeg ud fra jeres skabeloner, kan gennemskue hvordan man kan gøre det 😊

Mange tak!
Avatar billede NO1dane Mester
19. februar 2018 - 14:36 #7
Det kan gøres med denne formel, hvor du så udskifter opslag (K3) Feks. "BAR"ud med dit og sætter dine søge og resultat kriterier ind. Hver gang du skifter det sidste tal til 1-2-3-4-5 så finder formler den næste værdi i rækken og returnere værdien ud fra A og B angivelsen.
=HVIS.FEJL(INDEKS(productoverview!$B$38:$B$54;MINDSTE(HVIS(K$3=productoverview!$A$38:$A$54;RÆKKE(productoverview!$A$38:$A$54)-RÆKKE($A$38)+1);1));"")

Det lyder forvirrende, men formlen virker overraskende fint når den er sat rigtig op.