Avatar billede EichenDK Novice
12. februar 2018 - 18:50 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

HVIS(OG... 0 skal medregnes og vise værdi fra andet sheet - Blank celle skal vise 0

Halløj i hytten

Jeg er ikke den vilde Excel haj, så prøver mig frem, nu er jeg så støt på et problem jeg ikke kan løse selv.

B11=HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$B$3);Variabler!$B$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$C$3);Variabler!$C$8;0))

Udfordringer er, at hvis 'Ark1'!B4 har værdien 0 så får jeg den rette værdi fra Variabler fanen.... sagen er dog at jeg skal have B11 til at vise værdien 0, hvis 'Ark1'!B4 er tom.

med andre ord...
min sælger har solgt et produkt til 0 kr i oprettelse, men skal stadig have 950,- i oprettelse. derfor indtastes 0...
er der intet solgt, efterlades 'Ark1'!B4 tom, og B11 skal derfor vise 0...

Jeg kan simpelthen ikke knække den...

Takker på forhånd for hjælpen
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2018 - 19:17 #1
Hvad med:

=HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$B$3;Variabler!$B$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$C$3;Variabler!$C$8;0))
Avatar billede kim1a Ekspert
12. februar 2018 - 19:23 #2
Jeg synes ikke din formel giver mening i mit hoved, hvad gør Og delen?
Jeg ved ikke om jeg forstår korrekt:
B4= tom så B11 = 0
Hvis B4 = Variabler!$B$3 så B11 = Variabler!$B$8
Hvis B4 = Variabler!$C$3 så B11 = Variabler!$C$8

Hvis dette er tilfældet så:
B11=hvis('Ark1'B4=Variabler!$B$3;Variabler!$B$8;hvis('Ark1'B4=Variabler!$C$3;Variabler!$C$8;0)).
Denne bør også returnere 0 ved tom i B4.
Avatar billede EichenDK Novice
12. februar 2018 - 19:39 #3
Hej igen

den oprindeliger formel er:
B11=HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$B$3);Variabler!$B$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$C$3);Variabler!$C$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$D$3);Variabler!$D$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$E$3);Variabler!$E$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$F$3);Variabler!$F$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$G$3);Variabler!$G$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$H$3);Variabler!$H$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$I$3);Variabler!$I$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$J$3);Variabler!$J$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$K$3);Variabler!$K$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$L$3);Variabler!$L$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$M$3);Variabler!$M$8;HVIS(OG('Ark1'!B4=Variabler!$N$3);Variabler!$N$8;0)))))))))))))

Det var vare for at korte den ned her inde...

B11 skal vise værdien fra Variabler!$N$8 hvis 'Ark1'!B4 har værdien 0, men er 'Ark1'!B4 er tom, skal B11 vise væriden 0

giver det mening?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2018 - 20:06 #4
Hvis du absolut vil bruge sådan et uhyre, så:

=HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$B$3;Variabler!$B$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$C$3;Variabler!$C$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$D$3;Variabler!$D$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$E$3;Variabler!$E$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$F$3;Variabler!$F$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$G$3;Variabler!$G$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$H$3;Variabler!$H$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$I$3;Variabler!$I$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$J$3;Variabler!$J$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$K$3;Variabler!$K$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$L$3;Variabler!$L$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$M$3;Variabler!$M$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$N$3;Variabler!$N$8;0)))))))))))))

Som indikeret i #1 og #2 er dine OG-funktioner overflødige.

En opslagsformel ville være meget simplere.
Avatar billede EichenDK Novice
12. februar 2018 - 20:33 #5
Løser stadig ikke problemet med værdien i B11

B11 skal vise værdien fra Variabler!$N$8 hvis 'Ark1'!B4 har værdien 0, men er 'Ark1'!B4 er tom, skal B11 vise værdien 0...

Hvis det giver mening , men kan godt se at Og er overflødig, så den er da blevet simplificeret... Tak :-)

Mangler bare den sidste del... med Værdien der vises i B11
Avatar billede store-morten Ekspert
12. februar 2018 - 20:50 #6
Måske:

=HVIS(B4="";0;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$B$3;Variabler!$B$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$C$3;Variabler!$C$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$D$3;Variabler!$D$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$E$3;Variabler!$E$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$F$3;Variabler!$F$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$G$3;Variabler!$G$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$H$3;Variabler!$H$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$I$3;Variabler!$I$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$J$3;Variabler!$J$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$K$3;Variabler!$K$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$L$3;Variabler!$L$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$M$3;Variabler!$M$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$N$3;Variabler!$N$8;0))))))))))))))
Avatar billede EichenDK Novice
12. februar 2018 - 21:01 #7
Virker desværre heller ikke...

B11 skal vise værdien fra Variabler!$N$8 hvis 'Ark1'!B4 har værdien 0, men er 'Ark1'!B4 er tom/blank, skal B11 vise væriden 0

så fisk???
Avatar billede EichenDK Novice
12. februar 2018 - 21:03 #8
Sorry Jo det virker... Fejl 40... Tusinde tak...
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2018 - 21:05 #9
Det er en pestilens at fejlsøge sådan en formel, men du kan da prøve den her:

=HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$B$3;Variabler!$B$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$C$3;Variabler!$C$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$D$3;Variabler!$D$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$E$3;Variabler!$E$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$F$3;Variabler!$F$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$G$3;Variabler!$G$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$H$3;Variabler!$H$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$I$3;Variabler!$I$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$J$3;Variabler!$J$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$K$3;Variabler!$K$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$L$3;Variabler!$L$8;HVIS('Ark1'!B4=Variabler!$M$3;Variabler!$M$8;HVIS((('Ark1'!B4=Variabler!$N$3)+('Ark1'!B4=0));Variabler!$N$8;0)))))))))))))
Avatar billede store-morten Ekspert
12. februar 2018 - 21:08 #10
Marker også #4 som løsning, pakkede dennes formel, ind i en HVIS formel mere.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
12. februar 2018 - 21:11 #11
@EichenDK
Ikke megen respekt du udviser overfor den der har forsøgt at hjælpe dig gennem hele tråden!
Avatar billede EichenDK Novice
12. februar 2018 - 21:22 #12
Det var absolut ikke for at virke utaknemlig..
Det med fejl 40 var fra min side...

Da løsningen kom lavede jeg en fejl 40 da jeg satte den ind...

Beklager hvis jeg virkede utaknemlig... Har den dybeste respekt for jeres hjælp og er meget taknemlig....