Avatar billede Emil H Novice
21. februar 2018 - 11:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tæl antal unikke tal betinget af værdi

Hej,

Jeg bokser med at tælle unikke værdier baseret på en værdi i en anden celle.

Klasse    Karakter        Klasse    Antal elever    Antal unikke karakterer
7    7        7    9
7    7        8    14
7    8        9    6
7    2
7    4
7    10
8    7
8    8
8    2
8    4
8    10
8    7
8    8
8    2
8    4
9    4
9    10
9    12

Jeg skal have to outputs:

1) hvor mange værdier pr. klasse (fungerer fint):
=TÆL.HVIS($A$2:$A$30;A2)

2) Hvor mange unikke værdier pr. klasse volder mig til gengæld problemer.  Jeg har især prøvet med Tæl.Hviser kombineret med frekvens funktionen uden det store held
Kan nogen komme med en god løsning på dette?

DBH Emil
21. februar 2018 - 11:53 #1
Hvad med at bruge en pivottabel?
Avatar billede finb Ekspert
21. februar 2018 - 11:56 #2
Sorter efter Karakter.
Data >> Subtotaler
Avatar billede Emil H Novice
21. februar 2018 - 12:57 #3
@Thor
Jeg kan fint få data ud i Pivot tabellen, men vil gerne have det hele samlet på selve arket med tabellen, da der er tale om flere større datasæt.

@finb
Jeg har lige prøvet at lege lidt med subtotaler, anvender 'antal tal' men får kun antallet af karaktere ud, og ikke antallet unikke karakterer
Avatar billede ebea Ekspert
21. februar 2018 - 13:37 #4
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så er der en mulighed med denne:
{=SUM(HVIS(FREKVENS(HVIS($B$2:$B$30<>"";HVIS($A$2:$A$30=C2;SAMMENLIGN($B$2:$B$30;$B$2:$B$30;0)));RÆKKE($B$2:$B$30)-RÆKKE($B$2)+1);1))}
Den kopierer du nedad, til det antal klassetrin du har ;-)

Husk det er en matriks formel, og skal angives med Ctrl+Shift og Enter
De 2 { } skal ikke kopieres med ind i formlen, men fremkommer når du bruger tastekombinationen, som skrevet!
Avatar billede Emil H Novice
21. februar 2018 - 13:56 #5
@ebea
Pisse fedt, det virkede!
Og lige for novicen. Hvad betyder det at det er en matriks formel?
Avatar billede Emil H Novice
21. februar 2018 - 14:01 #6
Avatar billede ebea Ekspert
21. februar 2018 - 14:09 #7
#5 og #6  - Du fik det til at virke, og fandt svaret omkring Matriksformler ;-)