26. februar 2018 - 11:57 Der er 9 kommentarer

Stofa fiberboks + LAN router + wifi/lan router?

Hej, Jeg er lige flyttet, og har fået fibernet. Huset er 93 kvm.
Den er blevet monteret i kontoret, som er i den ene ende af huset.
Jeg har nu et problem, at jeg næsten ingen forbindelse med den fiberboks har, via WIFI.

Jeg har sat en Netgear N600 wifi router op, ved fiberboksen, da jeg skal bruge lan stik til min stationær, printer osv. Den har jeg fået til at virke.

Jeg har nu sat en Linksys N2500 op i stuen, hvor jeg har trukket et kabel på loftet og ud i stuen. Problemet er, at routeren får forbindelse, men ingen internet?
Hvad kan det skyldes?
Hvordan får jeg det løst?

På forhånd tak.

Mvh Marc Khademzadeh
Avatar billede INK Ekspert
26. februar 2018 - 12:09 #1
Så vidt jeg kan se, er Linksys N2500 (eller er det E2500/N600) en router.
Du skal derfor slå DHCP serveren fra i denne og forbinde lan til lan ikke wan indgang.
Se dette link
https://www.it-blogger.dk/lav-router-om-til-access-point/
Avatar billede puren Ekspert
26. februar 2018 - 12:24 #2
har fiberboxen også et WIFI??
26. februar 2018 - 14:06 #3
Ink: Det vil jeg prøve i eftermiddag, det er lige præcis sådan en beskrivelse jeg har ledt efter på nettet, som du har sendt et link af. Jeg vender lige tilbage senere :)

puren: Ja, fiberboksen har wifi, port 1 er normalt internet, port 2+3+4 er til iptv. :)
Avatar billede puren Ekspert
26. februar 2018 - 14:27 #4
Mulighed 1 få stofa.dk til slukke for wifi i fiberboxen så netgear for wan ip og ink siger slå DHCP fra i linksys
Kabling fiberbox til wan på netgear og lan til lan mellem netgear og linksys

Mulighed 2 slå DHCP fra på både netgear og linksys
Kabling fiberbox til lan side af netgear og lan til lan mellem netgear og linksys
26. februar 2018 - 16:16 #5
hvordan slår jeg dhcp fra? og hvilken enhed skal jeg slå den fra på?
Avatar billede puren Ekspert
26. februar 2018 - 16:59 #6
Hey Marc jeg kan ikke lave en 100% procent step by step vejledning da jeg ikke har de enheder du har men du skal ind i web interfacet og gøre det

Hvad skal du gøre det på? Kommer da an på om du vælger mulighed 1 eller 2
26. februar 2018 - 17:22 #7
mulighed 1 og 2 var lidt forvirrende, kan du skære dem lidt mere ud i pap?
Avatar billede puren Ekspert
26. februar 2018 - 23:44 #8
lige nu har du router i din fiberbox og i din netgear box , du skal kun have en, så router funktionen i fiberbox eller din netgear skal slås fra, om du vægler den ene eller anden løsning spiller ikke så fedt med det gear du har. (sorry ved godt det kan være hårdt at høre at ens udstyr ikke er særligt godt men gider ikke pakke sandheden ind)

mulighed 1..
step 1
fjern kablet meller netgear og linksys
step 2
du skal slukke for router og wifi i din fiberbox i de fleste tilfælde skal du ring til din udbyder og bede dem om det. ellers kan de vejlide dig om hvordan du gør..
step 3
sluk for DHCP i din linksys box se efter DHCP server
step 4
skift ip i din linksys box til 192.168.1.254 se efter lan ip
step 5
set kabel fra LAN til LAN på netgear og linksys

skal du i fremtiden ændre noget i linksys box skal du kaldes på 192.168.1.254

mulighed 2..
step 1
fjern kablet meller fiberbox og netgear og netgear og linksys
step 2
sluk for DHCP i din netgear box se efter DHCP server
dette skal gøres på samme side i web interfacet (samme for punkt 3)
step 3
skift ip i din netgear box til 192.168.1.253 se efter lan ip lige nu står der 192.168.1.1
step 4
sluk for DHCP i din linksys box se efter DHCP server
dette skal gøres på samme side i web interfacet (samme for punkt 5)
step 5
skift ip i din linksys box til 192.168.1.254 se efter lan ip lige nu står der 192.168.1.1
step 6
set kabel fra LAN til LAN på netgear og linksys
step 6
set kabel fra fiberbox til LAN på netgear

skal du i fremtiden ændre noget i linksys box skal du kaldes på 192.168.1.254
skal du i fremtiden ændre noget i netgear box skal du kaldes på 192.168.1.253

ja det virker måske lidt kompliceret men du anvender udstyr som ikke tænkt til den opgave og en video(fundet på 30 sek) til at hjælpe dig lidt på vej
https://www.youtube.com/watch?v=rJ7MFQ8aj2k

manualer her
https://content.etilize.com/User-Manual/1019511888.pdf
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/WNDR3400V2/WNDR3400v2_UM_23JAN2013.pdf
Avatar billede puren Ekspert
20. april 2018 - 19:47 #9
lukketid??