Avatar billede christopher21 Juniormester
09. marts 2018 - 00:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

If sætning i VBA

Jeg skal udrengne en forventet karakter for den enkelte studerende. Karakteren udregnes efter følgende metode:
Hvis TILMELD_STATUS er ”plads” tildeles to point, ved ”venteliste” tildeles ét point, ellers tildeles ingen point.
Hvis CHECK_STATUS er ”godkendt” tildeles ét point, ved ”afvist” tildeles minus ét point og ved ”ej checket” tildeles ingen point.
Hvis tilmeldingsdatoen ligger i juni eller december tildeles ét point, hvis datoen ligger maj eller november tildeles to point, ellers tildeles ingen point.
Den forventede karakter udregnes efter følgende kalkule:
5 point = 10
4 point = 7
3 point = 4
2 point = 02
1 point = 00
0 eller -1 point = -3

Kan dette udregnes i VBA og i så fald hvordan?
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2018 - 03:06 #1
du bør bruge case istedet. IF er til simple ting.
https://www.techonthenet.com/excel/formulas/case.php

lad mig prøve:

Select Case Points
  Case Is CHECK_STATUS="godkendt"
      Points = 1
  Case CHECK_STATUS="afvist"
      Points=Points-1
  Case CHECK_STATUS="ejchecket"
      Points=Points
  End Select

og anden del:

Select Case Month
  Case "Juni", "December"
      Points=Points+1
  Case "Maj", "November"
      Points=Points+2
  End Select

det kan også være det er nemmere at lave med SWITCH.
du skal jo udregne din karakterskala.. (kender jo ikke dit program)
https://www.techonthenet.com/excel/formulas/switch_ws.php
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2018 - 03:17 #2
Cristopher: det er fint med eksperten, men jeg har et forslag:

Køb en VBA bog, og lav alle eksemplerne i den.
det vi medføre at du kan tingene i hovedet, og så bare lige slår op for hurtigt at checke, når du kommer i tvivl.
Avatar billede finb Ekspert
09. marts 2018 - 08:35 #3
Til spørger:
Har du ikke lige spurgt om det ?
Avatar billede bak Seniormester
11. marts 2018 - 12:16 #4
Indsæt denne kode i et modul. Du kan derefter bruge det direkte i regnearket som brugerdefineret funktion

Public Function ForventetKarakter(tilmeld_status As String, check_status As String, tilmeldingsdato As Date) As String
    Dim iNumberOfPoints As Integer
    iNumberOfPoints = 0
    If LCase(tilmeld_status) = "plads" Then iNumberOfPoints = iNumberOfPoints + 2
    If LCase(tilmeld_status) = "venteliste" Then iNumberOfPoints = iNumberOfPoints + 1
    If LCase(check_status) = "godkendt" Then iNumberOfPoints = iNumberOfPoints + 1
    If LCase(check_status) = "afvist" Then iNumberOfPoints = iNumberOfPoints - 1
    If Month(tilmeldingsdato) = 6 Or Month(tilmeldingsdato) = 12 Then iNumberOfPoints = iNumberOfPoints + 1
    If Month(tilmeldingsdato) = 5 Or Month(tilmeldingsdato) = 11 Then iNumberOfPoints = iNumberOfPoints + 2

    Select Case iNumberOfPoints
        Case 0: ForventetKarakter = "-3"
        Case 1: ForventetKarakter = "00"
        Case 2: ForventetKarakter = "02"
        Case 3: ForventetKarakter = "4"
        Case 4: ForventetKarakter = "7"
        Case 5: ForventetKarakter = "10"
        Case Else
    End Select

End Function