Avatar billede ptj_11 Forsker
11. marts 2018 - 22:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kommunikation mellem LAN og WiFi

Ønsket funktion er, at router deler trådløst netværk til egne enheder, altså ingen server. Egen router må ikke dele ipadresser via DHSP på samme adressesegment som den fælles router, da det  logisk giver problemer.

Nuværende serup:
Flere trådløse enheder, samt flere trådede enheder.
En router til ISP-adgang for 12 lejemål.
Egen router får tildelt denne IP-adresse: 192.168.0.1, og deler ud fra 192.168.1.0,
Egen router deler ispforbindelsen med rod i den ipadresse, som den får fra udbyder/fællesrouter, da router ikke umiddelbart har mulighed for at dele ud fra andet.
Problemet er logisk, at enhederne der er trådforbundet, ikke kan se/kommunikere med de trådløse enheder.
Eks. En  nasserver trådet forbundet kan kun tilgås via pc, der på samme tid er forbundet både trådet og trådløst.
Det er meget frustrerende, så hvis en eller anden har et godt forslag til en løsning, så er vedkommende meget velkommen.
Er der en løsning på problemet?
Jeg mener selv, at jeg er rimeligt stærk i netværk, men jeg mindes ikke at have stået med dette problem tidligere.
/ptj_11
Avatar billede sonalias Seniormester
12. marts 2018 - 07:20 #1
Du skal have kigget på subnet mask og sørge for at din trådløse router er i samme subnet som din trådede router. Hvis det er samme boks kan du bare lade de tråedede IP adresse ligge i f.eks 192.168.1.0 -> x.x.x.128 og så lade trådløs DHCP uddele fra x.x.x.129 -> x.x.x.254 så skulle de gerne kunne se hinanden
Avatar billede Rune1983 Ekspert
12. marts 2018 - 07:42 #2
Det trådløse netværk er ikke sat op som gæstenetværk?
Avatar billede ptj_11 Forsker
13. marts 2018 - 21:38 #3
Rune>> nej.
Sonalias>> Jeg glemte at skrive i setup, at egen router ikke må dele i samme adressesegment, som den modtager, da udbyders routers uddeling så går i ged.
Avatar billede sonalias Seniormester
15. marts 2018 - 18:49 #4
Det er ikke samme subnet da det hedder x.x.1 og ikke x.x.0 som du får tildelt fra udbyders router så det skulle ikke være noget problem.
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. februar 2021 - 04:56 #5
Sorry. Jeg har haft glemt dette spørgsmål.
Jeg fik aldrig løst problemet, men er nu flyttet, og problemet fulgte ikke med, men tak for jeres svar.