Avatar billede Nisc Mester
13. marts 2018 - 12:21 Der er 3 løsninger

preowened ssd

Jeg er ved at anskaffe/ bygge ny computer og vil gerne vide hvordan det ligger med at bruge m.2 ssd som systemdisk og også. er det ok at købe en pre-owened ssd på f.eks. eBay, eller skal jeg gå efter en ny. Hvad er i øvrigt forskellen på de små m.2 ssd diske og 2,5" sata ssd?.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. marts 2018 - 12:38 #1
Forskellen er størrelsen, hastigheden og varmeudviklingen.

M.2 er mindre, en anelse hurtigere, og meget varmere end en traditionel SSD.

En brugt... - hvis du ved hvad den er brugt til, ville det næppe være noget problem. Men du risikerer den har været sat forkert op, og derfor er slidt. Så om du vil købe den brugt, afhænger af om du tror på den har været TRIM håndteret, og ikke fyldt med data...
Avatar billede INK Ekspert
13. marts 2018 - 12:40 #2
En SSD disk "slides" af antal skrivninger. Afhængig af mærke/kvalitet garanteres et vist antal skrivninger (minimum). Det kan være svært at vide hvor meget en brugt disk er "slidt" før man har installeret den og målt med et "værktøj" som eksempelvis Crystal Disk Info.

Har set et sted, at m.2 diske kan være lidt hurtigere grundet tilslutning direkte på bundkort, men ellers er det vist kun udformning og tilslutning, der er anderledes.

En ny Samsung SSD koster ca. 800 kr for 250 GB og knapt 1200 kr for 500 GB.

Usikkerheden omkring en brugt SSD gør, at den for mig skulle være meget meget billig inkl. fragt, told, moms og gebyrer.
Avatar billede Nisc Mester
13. marts 2018 - 12:59 #3
Tak for hurtigt svar. Forsigtig dom jeg er, vil jeg gå efter "brand new", og måske efter konventionel ssd på 2,5". Wn sådan fylder ikke noget videre. og er ofte også lidt billigere også som mærkevare. Tak 1:-)