Avatar billede h_s Forsker
17. marts 2018 - 08:51 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Ny harddisk til iMac

Jeg skal have ny harddisk til min 21,5” iMac fra Ult. 2011. Den skal være på 500 GB. Hvilken skal jeg vælge?
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2018 - 09:06 #1
Jeg ville vælge en Samsung SSD. 500 GB koster ca 1200kr. Men maskinen bliver som ny.
Avatar billede h_s Forsker
17. marts 2018 - 09:18 #2
Tak ink. Du hjælper endnu engang :-)
Har du et link til den, hvor jeg kan købe den?
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2018 - 09:38 #3
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2018 - 11:31 #4
Husk når du installerer en "ikke Apple SSD", så skal du selv slå TRIM til. Gøres i Terminal med kommandoen "sudo trim Enforce". Søg på Google om trim og om denne kommando.
Avatar billede h_s Forsker
17. marts 2018 - 11:47 #5
Øh. Hvad betyder det
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2018 - 11:59 #6
En SSD disk virker anderledes end en alm. HDD.
Den må eksempelvis ikke defragmenteres, da det slider unødigt på den.
TRIM funktionen sikrer korrekt sletning, når du sletter en fil. Det er et lidt omfattende emne, som du kan læse mere om på nettet. Efter installation af nyt MacOS på den nye disk, åbner du "terminal" i hjælpeværktøjer og kører ovennævnte kommando. Det kræver det password, du bruger til almindelig log-in. Der kommer en længere smøre om at det er på eget ansvar osv. men det tager du helt roligt.
Når MacOS er installeret og TRIM kommandoen kørt, kan du lægge dine filer og programmer tilbage fra din TimeMachine sikkerhedskopi eller installere på ny og blot flytte filer over fra en ekstern disk.
Formoder du har set videoer på YouTube om at installere en ny harddisk? (ref. tidlige tråd).
Avatar billede h_s Forsker
17. marts 2018 - 14:22 #7
Når man har en tom harddisk, hvordan får jeg så OS på den? Vil det ikke kræve en DVD?
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2018 - 14:40 #8
Se dette link til Apple support.
https://support.apple.com/en-us/HT204904

Du starter op mens du holder option (alt) + CMD + R nede (som beskrevet). Der skal selvfølgelig være adgang til internettet 😀

Du anvender først diskværktøjet til at formatere den nye disk (Mac OS extended journaled). Dernæst forlader du diskværktøj og installerer MacOS.
Avatar billede h_s Forsker
23. marts 2018 - 20:15 #9
@INK nu er jeg kommet så langt at jeg har købt en Intern harddisk, som jeg skal bruge til at klone min nuværende HD.

2 spørgsmål:

- Du skriver noget om TRIM (Har set du har skrevet om det i forskellige spørgsmål) - Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg skal åbne for det - Kan du hjælpe?
- Jeg får ikke lov til at klone, da den gamle harddisk ikke kan gøres passiv. Hvordan får jeg den gjort det?
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2018 - 20:27 #10
Hvorfor vil du clone? Det er bedst at nyinstallere MacOS på en ny friskformateret ssd.
Med en sata/usb dims kandu derefter overføre alle data fra din gamle harddisk, hvis du ikke har en back på timemachine eller tilsvarende.
Avatar billede h_s Forsker
23. marts 2018 - 20:34 #11
Tak for hurtigt svar INK - Som du kan se på mine svar er jeg nybegynder her :-)

Jeg har et kabel med sata/Usp og jeg har en backup fra Timemachine.
Hvornår skal jeg så installer MacOS før eller efter jeg har indsat den i computeren?
Og hvordan gør jeg det?
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2018 - 20:54 #12
Du starter med at installere din nye SSD disk i Mac'en. Derefter starter du op som beskrevet i # 8 med option (alt) + CMD + R holdt nede indtil æblet viser sig på skærmen.
Efter nogen tid kommer der en menu frem, hvor du kan vælge diskværktøj. Med dette formaterer du disken med "Mac OS extended journaled". (Vælg slet og derefter dette format). Forlad diskværktøj og gå til installation af MacOS. vælg installation og afvent installation af MacOS.
Når MacOS kører går du i hjælpeprogrammer og vælger overførelsesassistent. Tilslut din Timemachine eller backup på en ekstern harddisk og programmet vil nu overføre data og programmer.
Håber dette hjælper dig igennem. 😀
Avatar billede h_s Forsker
23. marts 2018 - 21:05 #13
Det hjælper tak.

Vil det give problemer at installer den nyeste MacOS hvis jeg ikke har den nyeste nu?
Hvornår skal Jeg slå TRIM til?
Avatar billede INK Ekspert
23. marts 2018 - 21:09 #14
Det er fint at installere nyeste udgave af MacOS. Når den kører ville jeg slå TRIM til inden jeg importerede programmer og data.
Avatar billede h_s Forsker
29. marts 2018 - 13:01 #15
Hmm nu har jeg fået computeren skilt ad, men harddisken den er fysisk væsentlig mindre end den gamle harddisk. Er det en forkert harddisk jeg har fået fat i?
Det er en Samsung 850 evo 500 GB.
Avatar billede INK Ekspert
29. marts 2018 - 13:12 #16
Nej, helt rolig. Den gamle var sikkert en tyk 3,5” hdd. Den nye er 2,5”.
Man kan købe en holder til den nye, så den kan monteres samme sted ( kaldes en caddy nogle steder), men dobbeltklæbende tape kan også løse problemet.

Kan ikke huske om din model iMac har en temperaturføler, der kan monteres uden på ssd’en. Hvis ikke kan der opstå et problem med ventilatoren, der så vil køre max.

Du skal i så fald løse det med et ekstra kabel, der skal tilkøbes. Finder lige henvisning til en anden tråd, hvor dette er behandlet.
Avatar billede h_s Forsker
29. marts 2018 - 13:17 #17
Der er ingen temperaturmåler med den nye hd sad og der sidder heller ingen på den gamle.
Avatar billede INK Ekspert
29. marts 2018 - 13:21 #18
Avatar billede h_s Forsker
29. marts 2018 - 14:25 #19
Tak. Kabel er bestilt. Har samlet den uden kabel og ganske rigtigt, så larmer blæserne helt vildt.
Et andet problem er at skærmen er helt sort. Tror der er et af de 4 kabler jeg ikke har fået sat rigtigt i. Det må jeg se når jeg får åbnet computeren igen, for at sætte kablet i.
Avatar billede h_s Forsker
08. april 2018 - 15:42 #20
Ink - så virker iMac. Jeg prøver nu at lave en recorvey installation med alt- CMD-r
Efter jeg har valgt netværk får jeg efter lang tid følgende fejl: 2002f
Som jeg læser det er det fordi netværket ikke er godt nok. Jeg har tilsluttet Ethernet, men hvordan vælger jeg den?
Avatar billede h_s Forsker
08. april 2018 - 15:56 #21
Se bort fra mit indlæg #20. Det virker nu :-)
Avatar billede h_s Forsker
19. april 2018 - 15:00 #22
Kære alle
Jeg har nu brugt min gamle iMac med den nye SSD harddisk i næste 2 uger. Det er helt fantastisk hvordan den køre. Det er næsten som at få en helt ny.

Jeg vil anbefale alle at gøre det samme. Og man kan sagtens gøre det selv. Ved at se nogle film på Youtube og sørge for at have købt de rigtige ting: Harddisk, "Caddy" og temperaturmåler. Caddy kan undværes hvis man er lidt ferm på fingerne med en boremaskine :-).

Specielt tak til INK, der har hjulpet her på siden, da jeg havde skilt det ad og ikke fået bestilt Caddy og temperaturmåler.

Hilsen Henrik - lykkelig ejer af "ny" iMac.
Avatar billede INK Ekspert
19. april 2018 - 17:31 #23
Velbekomme. Dejligt med en tilfreds kunde. 😎