Avatar billede Mads Novice
27. marts 2018 - 09:10 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Forslag til SSD-harddisk til IMAC "Core i5" 21.5" mid-2011

Mit 500GBHDD drev i den gamle IMAC fra 2011 har taget afsked, og jeg ønsker at skifte den til en 250GB SSD.

Har undersøgt sagen lidt, og mener selv at mine hænder er skruet ordentligt på til at kunne skifte den. Men markedet er en jungle, og har ingen idé om hvor man skal kigge hen efter en SSD, og hvad der passer til.

Er der nogle erfarne herinde som har nogle kyndige forslag?

Specs:
https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i5-2.7-21-inch-aluminum-mid-2011-thunderbolt-specs.html

På forhånd tak!

- Mads
Avatar billede Mads Novice
27. marts 2018 - 09:19 #1
Kan denne evt. bruges, og hvordan spiller en Samsung-drive med iOS?
Avatar billede Mads Novice
27. marts 2018 - 09:19 #2
Avatar billede INK Ekspert
27. marts 2018 - 09:29 #3
Har skiftet til netop Samsung 850 EVO i 2 iMac's og 3 MacBook Pro's. Selve udskiftningen kan du se på flere YouTube videoer og hos OWC
https://eshop.macsales.com/shop/ssd/owc/imac-21.5-inch/2011

Det er vigtigt, at have de rigtige skruetrækkere til de mange forskellige skruer, der fin des i Mac. Hvis du erstatter den gamle HDD, kan du blot genbruge kablet. Husk at flytte temperaturføler, da du ellers får problemer med ventilatorer på fuld gas.

Efter udskiftning installerer du MacOS og derefter slår du TRIM til. Det gør Apple MacOS ikke for fremmede SSD's!

I terminal skriver du:  sudo trimforce enable  og der bedes om password. Lang klamamse om risici og eget ansvar mm, men bare fortsæt.
Avatar billede INK Ekspert
27. marts 2018 - 09:31 #4
Glemte at skrive, at det kører som en drøm. Du vil ikke kunne genkende din maskine 😀. God arbejdslyst.
Avatar billede Mads Novice
27. marts 2018 - 09:35 #5
Fedt. Jeg har skruetrækkerne, men skal have skaffet nogle sugekopper til at få skærmen af.

Der skal ikke skiftes noget kølepasta ud eller så'en, kan huske havde et mindre laptop-projekt nogle år tilbage... Det er måske kun laptops?
Avatar billede Mads Novice
27. marts 2018 - 09:38 #6
Den 250GB SSD jeg linkede til er 2.5", hvor der står 3.5" på nuværende. Er det nødvendigt at købe et beslag til dette?
Avatar billede INK Ekspert
27. marts 2018 - 09:50 #7
Du skal nok have en såkaldt Caddy til montagen, da SSD'en er meget mindre. I min iMac 27 blev SSD indsat som ekstra disk og den blev kun tapet fast til bagsiden af "kassen". En SSD vibrerer ikke, så du kan måske nøjes med en "Storm-P" løsning.

Har lige set videoen for din størrelse. Der er noget med, at temperaturføleren er indbygget i den gamle harddisk fra Apple, så der kræves måske et ekstra kabel som vist for at have temperaturmåling på SSD. Jeg ved desværre ikke hvad der sker, såfremt du undlader dette 😱. Prøv at lede lidt på nettet. Nogle skriver om ventilatorproblemer, så gå på Amazon og køb kablet, hvis du vil være helt sikker.

Læs OWC hjemmesider. De er meget informative og instruktive.
Avatar billede Mads Novice
27. marts 2018 - 10:16 #8
Som jeg kan forstå er det ikke kritisk med temperaturen på SSD, nok fordi de ikke har samme . Dog bliver der sat turbo på kølingen, da der bliver meldt fejl på temp. målingen - Det lader ikke til at der er en direkte løsning, udover at installere workaround-software til kontrol af blæseren.

Jeg ser det ikke som et kritisk problem, så det overlever jeg nok.

OWC-videoerne er helt fantastiske. Det er næsten som en IKEA-brugsanvisning.
Avatar billede INK Ekspert
27. marts 2018 - 10:40 #9
Har du overvejet at købe dette sæt
https://eshop.macsales.com/item/OWC/DIYIMACHDD11/

Inkluderer kablet, der løser temperaturføler problemet. Plus supergodt værktøj til netop denne operation.
Avatar billede Mads Novice
27. marts 2018 - 11:05 #11
Er kablet kompatibelt med SSD?
Avatar billede INK Ekspert
27. marts 2018 - 11:39 #12
En SSD har almindelig sata stik, så ja.
Avatar billede INK Ekspert
27. marts 2018 - 11:40 #13
Du kan se montage af kablet i ovennævnte video.