Avatar billede Hansen Novice
20. marts 2018 - 19:49 Der er 4 kommentarer

Opgradering af computeren, men hvor?

Hej med jer.

Jeg har en computer der blev købt som gaming computer, men har på det seneste oplevet længere load time, samt grafisk udfordringer.

Men inden jeg kaster penge efter grafikkort eller lign, vil jeg høre jeres mening om det er dumt eller der måske er andre steder jeg også skal være opmærksom.

Idag har jeg følgende:
Processor: Intel(R) Core (TM) i7-4790k CPU @ 4.00 GHz
Ram: 16 GB DDR3 Dual - Kingston (2 x 8 GB)
Bundkort: ASUSTek - Z97-P
Grafikkort: Nvidia Geforce  GTX 960

For mere info: https://valid.x86.fr/h14kb7

Har overvejet nyt grafikkort, da jeg tænker det er den der måske sætter begrænsningerne, men hvilket vil kunne anbefales samt til fornuftig pris.
Har i samme omgang overvejet lidt større skærm (27t)
Nogen i stil med denne: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-skarme/ACXB271HABMIP/acer-predator-xb271habmip-27-gaming-skarm

Under spec. kan jeg se den er Nvidia G-Sync-teknologi - så et kommende grafikkort skulle meget gerne kunne understøtte dette.

Er jeg helt forkert på den, eller hvad er jeres tanker?

Dbh.
Hansen
Avatar billede claes57 Ekspert
20. marts 2018 - 20:18 #1
windows sovser til med jævne mellemrum. Optimalt - hvis du vil have max - så lav en helt ny/ren installation med et minimum af dine programmer.
Så laver du et image på en ekstern disk - og har frit brug i et par måneder. Derefter indlæser du dit image (tager typisk 10 - 15 minutter) og du har en frisk maskine.
Du skal self kun lave image af ssd (windows boot og programmer) - da dine data på harddisk skal bevares fra gang til gang.
Avatar billede Hansen Novice
20. marts 2018 - 23:27 #2
Tak for input.

Helt sikkert noget jeg vil gøre istedet for "format c:" hvilket program vil du anbefale til dette?

Dette vil dog ikke løse de udfordringer jeg har i spil, da jeg der oplever at min FPS er blevet dårligere selvom at grafikken er sat ned og det ikke er vildt krævende spil.
Derfor tænker jeg at opgradering af grafikkort vil kunne hjælpe her?
Avatar billede kurtba Ekspert
20. marts 2018 - 23:47 #3
Er enig med Claes57. Noget tyder på, at din windows er sovset til. Du skriver længere loadtime og grafiske udfordringer. Loadtime plejer ikke at hænge sammen med grafikkortet, og grafikkortet plejer ikke at bliver dårligere. Så hvis du har dårligere fps i et spil, hvor fps tidligere har været bedre, tyder det også på, at der er noget andet, som tager resourcer. Prøv i joblisten at se, hvor meget cpu brug der er i "tomgang". Hvor mange programmer ligger der under Start fanen og hvor mange af disse starter automatisk. Er der ikke nogen af dem, som du kan deaktivere, da der slet ikke er nogen grund til, at mange programmer ligger og bruger resourcer i baggrunden, når man alligevel ikke skal bruge dem.
Kør evt. en rensning med Ccleaner. Rens både for midlertidige internetfiler, cookies og rens ud i registreringsdatabasen. Sig ja til at den lige laver en backup af registreringsdatabasen, inden du lader den rense. Der plejer ikke at ske noget, men  det kan gå galt, og så er det godt med en backup, man kan læse ind.
Avatar billede posten Ekspert
21. marts 2018 - 04:08 #4
nu skriver du jo at skærmkortet ku du finde på at skifte men hvor højtvil du gå op fra de 2 du har her er et par stykker  4+ 6 https://www.proshop.dk/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-560-Pulse-OC-4GB-GDDR5-RAM-Grafikkort/2627356  https://www.proshop.dk/Grafikkort/EVGA-GeForce-GTX-1060-GAMING-ACX-20-SF-6GB-GDDR5-RAM-Grafikkort/2560827