Avatar billede Andreas Novice
22. marts 2018 - 12:39 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Forskel på hastighedstest?

Hej,

Jeg oplever en ufattelig dårlig forbindelse med wifi, hvorfor jeg har testet med lidt forskellige routere osv uden at have forstand på emnet, men nu har jeg så fået trukket nye kabler osv, så efter en masse bøvl virker det endelig nogenlunde optimalt.

Min rookie spørgsmål er ren interesse, men efter at have brugt stort set alle hastighedstest på nettet, så oplever jeg at der er meget stor variation på disse tests.

F.eks. hvis jeg bruger http://bredbånd.dk/hastighedstest, så får jeg et resultat der hedder 41/41.

Bruger jeg en tilfældig anden som https://hurtigtinternet.dk/hastighedstest/ så får jeg 45/31, selvom jeg kører dem næsten lige efter hinanden

Af ren interesse, og simpelt spørgsmål - hvilken hastighedstest vil i mene er den mest valide? blot til en anden gang jeg får nye internetproblemer, det hænder jo.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. marts 2018 - 12:48 #1
Jeg bruger speedof.me og tjekditnet.dk og målinger svinger.
Avatar billede ebea Ekspert
22. marts 2018 - 12:51 #2
Det er jo afhængig af, hvor den tester du bruger, linkes på en Server henne!. Derfor kan du opleve store forskelle.
Jeg tror den mest brugbare, er www.speedtest.net  Der kan du gå ind og vælge den Server placering, som du ønsker at bruge.
Avatar billede Andreas Novice
22. marts 2018 - 12:52 #3
Cool - det giver jo super mening!

Tak for svarene :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2018 - 12:52 #4
Fra: http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren

Gode råd til hastighedstesten
Der er en række faktorer, som kan påvirke resultatet af testen, heriblandt:

Igangværende downloads.
Vær sikker på, at du ikke downloader noget på din computer imens du foretager testen, da dette højest sandsynligt vil forringe din downloadhastighed under testen.

Trådløse routere.
Trådløst internet bliver sendt igennem luften, og derfor kan bygninger med tykke vægge eller for lang afstand fra routeren påvirke din bredbåndshastighed.

Netværksdækning.
Hvis du foretager testen med mobilt bredbånd (3G/4G) skal du være opmærksom på, at hastigheden afhænger af sin signalstyrke, og hvis du samtidig er på farten, kan hastigheden let falde af og på.

Datatunge programmer.
Vær opmærksom på, at du har nogle store programmer kørende, der skal bruge adgang til internettet (f.eks spil, Spotify eller andre musik- of tv-streaming-tjenester).

Flere brugere.
Hvis der er flere brugere på internettet ad gangen, så risikerer du er internethastigheden daler mærkbart.

Belastning på bredbåndsnettet.
Hvis du bor i et område med mange mennesker, skal du helst foretage testen, når der er færrest, som benytter forbindelsen. Dette vil typisk være midt på dagen, hvor folk er på arbejde, eller sent om aftenen hvor folk ofte er gået i seng.

Hvor præcis er bredbåndsmåleren?
Det er svært, at tage en hastighedstest som er 100%, da testen som beskrevet ovenover, afhænger af en lang række faktorer.

For at få den mest præcise bredbåndsmåling, rådgiver vi dig til følgende:
– Sørg for at du ikke downloader noget på din computer.
– Luk alle de programmer, der bruger internettet. Det gælder både Netflix, Spotify, Facebook og lignende programmer.
– Sluk alle andre computer og enheder, der kører på det samme trådløse netværk.
– Vær sikker på, at alle kabler til routeren er monteret korrekt.

Hvis du bruger en trådløs routere, skal du være så tæt på routeren som muligt, for at hastighedstesten fungerer bedst. Helst ikke længere væk end 10 meter væk. Sørg samtidig for at der ikke er nogen større genstande mellem din computer og den trådløse router. Elektroniske apparater som f.eks. mikrobølgeovne, babyalarmer og endda elektriske radiatorer kan påvirke signalstyrken, så det kan klart foreslås, at de alle bliver slået fra.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2018 - 12:54 #5
Og de forskellige browsere giver forskellige resultater ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
22. marts 2018 - 14:02 #6
#3  -  Du er velkommen! ;-)
Avatar billede MadsenDK Juniormester
22. marts 2018 - 14:39 #7
Jeg kender alt for godt til forskelle i diverse hastighedstests qua mit arbejde med http://dit-bredbånd.dk/, og som det nævnes kan der være mange årsager til dette.

Vil gerne supplere med en væsentlig pointe. Nemlig at den hastighed udbyderen tilbyder er fra den direkte kilde og ikke hvis man har wi-fi i boligen.
Så selvom du bestiller 50 mbit, kan hastighedstesten (som sikkert laves via wi-fi) sagtens vise fx. kun 45 mbit.