Avatar billede liebmanns Juniormester
22. marts 2018 - 15:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Processor valg - i3 eller i5

Aldi har en Medeon Intel i3-8100 i næste uge. Når jeg ser de 4 kerner og 6 mb cache samt 3,6 ghz, så ligner det en god konkurrent til en Lenovo i5 7400 fra Elgiganten til ca. samme pris - dog kun med 8 gb ram mod Lenovoens 16 gm.
Hvad er holdningen til mit udsagn ???
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2018 - 16:47 #1
i3 = lille og svag, til billige aldi computere.
køb i5, du fortryder hurtigt i3 med spil og youtube
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2018 - 16:59 #2
Avatar billede posten Ekspert
22. marts 2018 - 16:59 #3
ja i3 er en ældre sag så vil også anbefale i5'eren
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2018 - 17:00 #4
Skal nok have at vide hvad PC skal bruges til samt hvilke andre komponenter der er i de forskellige PC og pris.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2018 - 17:01 #5
#3

Hvorfor skulle i3 väre en äldre sag???
Avatar billede posten Ekspert
22. marts 2018 - 17:10 #6
#4 det er jo mange år siden den 1. cpu med i3 kom frem alene derfor vil jeg anbefale i5 eller en i7 hvis tegnebogen magter det men har lige kigget hos elgiganten kan ikke finde en lenovo på de 16 gb ram højst de 8
Avatar billede showsource Seniormester
22. marts 2018 - 17:20 #7
Aldi's er 1300 billigere, men har mere harddisk, dog mindre ssd, men det er jo kun styresystem som ligger på den. Og så er den stationær !
i5 er trods alt nem at tag med.
Men så synes jeg også det er sagt.

1300 kan man bruge på meget andet !

Har selv en Asus vivopc, 1.5 dual celeron med 16 gb ram.
Mangler kun at opgradere til en 500gb ssd disk. (selvom det vil være "frås")
Bruger den til mail, surf, apache webserver med php og mysqldb installeret.
Ja, og så noget mahjong og 7-kabale.

Og ja, hvad vil du bruge den til ?
I min verden ville jeg vælge aldi's
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2018 - 17:37 #8
#6
Sådan kan man ikke se på det. Du skal kigge på de sidste cifrer. Tror såmänd at både i5 og i7 kom för den förste i3. Så med din tankegang skal man hverken köbe i5 eller i7.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2018 - 18:45 #9
som jeg husker det, dominerede i3 de små atom computere. 7" og 10" - de var megasløve
Avatar billede Slater Ekspert
22. marts 2018 - 22:14 #10
Det kan være svært at sammenligne nøjagtigt, men i3-8100 får en Passmark score på 8096 mens i5-7400 har en på 7400.
Ifølge en af de bedste målestokke vi har for en CPU's reelle hastighed i almindelig brug, er i3'eren altså stærkere - sandsynligvis fordi den er en generation nyere.
Avatar billede Slater Ekspert
22. marts 2018 - 22:15 #11
... og jeg kommer først lige til at tænke på nu - navngiver Intel deres CPU'er efter deres performance score? Det er da lidt af et tilfælde at deres navne er så tæt på deres score.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. marts 2018 - 23:29 #12
michael_stim er på rette spor. Man kan ikke bare sige, at en I3 er dårligere end en I5 osv. Og I3 er ikke ældre en I5 og I7. De har stort set fulgtes ad hele tiden, men har kunnet forskellige ting, bl.a. fordi, at alle 3 findes i flere udgaver.
Groft sagt kan man sige, at den mindste I3 er dårligere end den mindste I5, men den bedste I3 er bedre end den "dårlige" I5. Efterhånden som der kommer nye udgaver, bliver forvirringen større, idet en ny I3 f.eks. ofte vil være bedre end en I5 i ældre version. Det fremgår jo også af de benchmark, som Slater har fundet.
Så udover at se på, om det er I3, I5 eller I7 er der endnu vigtigere, hvis man ser på, hvilken udgave det er. Den bedste I5 har f.eks. i flere generationer været foretrukket i de fleste gaming computere, hvor man ellers ville forvente, at det måtte være I7, som blev foretrukket. Men i I5, havde man altså lavet en som på performance og pris gjorde, at man foretrak den.
sidwave - jeg er ret sikker på, at du husker forkert. Atom computerne havde meget mindre cpu.er. Bl.a. nogle som var lavet helt specielt til disse pc.ere - hvoraf nogle faktisk var benævnt Atom. Derudover blev der lavet nogle andre specielle serier, ligesom nogle var udstyret med Celeron. Dem som var billige, var også særdeles dårligt bestykket.
Her er en artikel om forskellen på I modellerne
https://www.pcworld.idg.com.au/article/386100/what_difference_between_an_intel_core_i3_i5_i7_/
Der står også noget her
http://www.trustedreviews.com/opinion/best-intel-processor-core-i3-i5-i7-2937692
Tidligere var vist nok alle I3 med 2 core, mens I5 og I7 var med mindst 4, så der kunne spørgsmålet så være, om man havde brug for 2 eller 4 kerner.
I den nye 8 serie kan jeg se, at I3 både kommer med 2 og 4 core, og den som sidder i Aldi pc.en er med 4.
Her kan man se forskellige versioner af I3
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/processors/core/i3-processors.html
Konklusionen må være, at  man skal se sig godt for, så man ved nøjagtig hvad man får - og ikke mindst om det er det man har brug for.
Når man er i tvivl er det altid godt at finde Benchmark på de cpu.er man overvejer. Så kan man nøjagtig se, hvad man får.
Avatar billede liebmanns Juniormester
23. marts 2018 - 00:00 #13
Jeg takker for alle disse indlæg - er nok forvirret på et højere plan nu :-)
Har tidligere købt PC i Aldi med tilfredsstillende resultat, og den er under alle omstændigheder kraftigere/hurtigere end den nuværende.
Jeg var mest bekymret for RAM, men den kan opgraderes til 32, og det er OK.
Vil dog stadig se, hvis der kommer nye indlæg.