Avatar billede Fennek The Fox Praktikant
23. marts 2018 - 09:36 Der er 5 kommentarer

Besked system i Windows 10 søges

Jeg sidder som Admin i en ungdomsklub med 10 gamer computere og ind imellem er sproget noget useriøst og vi har forsøgt at løse det med forskellige initiativer som ikke er holdbart.

Jeg skal bruge en løsning nu, hvor jeg kan sende en besked til brugeren med en advarsel nummer 1, 2 og 3 om nødvendigt og det må gerne laves så det kan gøres direkte via et shell eller batch script.

Jeg har kigget på net send funktionen, men den lader ikke til at virke på netværket og ellers gør jeg noget forkert, trods jeg har aktiveret fil og printerdeling på alle maskiner og startet messenger tjenesten i Tjenester.

Det nemmeste ville være hvis jeg havde et lille program, hvor jeg lige kunne smide en prædefineret advarsel ud til en af maskinerne eller sågar kunne sende en "restart computer" eller "shutdown" ud til maskinen eller noget i den stil.

Jeg mindes engang at have set et sådant program, men det er nok 15-20 år siden i de gamle dage med turbo pascal programmeringen (ja, jeg er gammel) men noget må der da findes som også virker i windows 10???
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2018 - 09:54 #1
Prøv med dette her: https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/pstools

Har selv brugt det til at lukke og genstarte remote.
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2018 - 10:15 #2
net send virker som sådan, men portene er lukket i den lokale Windows firewall - hvis dine gamerpcer er på nettet, kan du måske åbne op for firewallen via gpo - så kan du bruge net send
Avatar billede Fennek The Fox Praktikant
23. marts 2018 - 12:04 #3
e-jensen det kunne godt lade som noget der virker, dog må jeg være en smule it dum, for jeg ved ikke lige hvordan jeg skal advare brugeren først inden jeg lukker hans session ned :)
Thomas kan du komme med en nærmere forklaring? Vi kører almindelig windows defender her, da vi sidder i et samlet kommunalt netværk hvor mulighederne for at lege med firewall IKKE er muligt. Så skal det være firewall på den enkelte maskine du hentyder til?
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2018 - 12:39 #4
ja, det er klienternes lokale Windows firewall på de enkelte pcer - så det er der du skal tillade net send - læs evt. her:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/80c01df7-f76f-4790-8fa6-89b6b3d26823/net-use-command-firewall?forum=w7itprosecurity
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2018 - 13:41 #5
Der er en mængde muligheder for at håndtere, og advare om, nedlukning og genstart:
https://ss64.com/nt/psshutdown.html

Som Thomas S skriver, kræver det at du har adgang til at eksekvere kommandoer/programmer på den pc du vil styre.