Avatar billede Viktorgunnarsson Praktikant
24. marts 2018 - 22:02 Der er 19 kommentarer

Er min computer ved dagens ende?

Hej derude, jeg har er lidt større problem med min computer.

Min skærm begyndte ar flimrer for er par dage siden, hvor efter den frøs og fik blue screen of death, har støvsuget den grundigt, og omformateret den, speccy viser mig dog at mit motherboard ligger imellem 89-97 grader, alle blæserne køre fint, og den mindste ting jeg gør ved computeren fryser den igen og blue screen.

Lå mærke til da jeg havde formateret den åbnede cmd i 1 sek og lukkede sig selv uden jeg havde trykket på noget, er helt på ber bund.

Windows 10 home
CPU: intel core i7 920 2.67ghz
Ram : 8gb Dual channel ddr3 533mhz
Motherboard: Acer fx58m
Grafikkort: geforce gtx 560
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. marts 2018 - 23:24 #1
Har du støvrenset den ordentligt, det er ikke nok at støvsuge, du skal blæse
https://www.youtube.com/watch?v=pKYQJYmVIpA
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. marts 2018 - 23:55 #2
Det kan være at køleelementet til CPU´en er blevet skævt, således at fladen ikke slutter ordentligt til CPU´ens overflade. Det er meget vigtigt at CPU´en bliver kølet ordentligt. Jeg har selv engang været ude for at CPU-temperaturen var helt oppe på 91 grader. Jeg købte en nye CPU-køler og væk var problemet. Dermed er ikke sagt at det er problemet i dit tilfælde, men så høje temperaturer som du beskriver er direkte dræbende for en CPU.
Avatar billede Viktorgunnarsson Praktikant
25. marts 2018 - 00:30 #3
Holder min computer ren, så støvsugere virker udmærket for mig.

https://gyazo.com/0a5895414d37c0fd9c680817127e2017
Sådan ser min skærm ud hele tiden, kunne være man skulle prøve med en ny køler.
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2018 - 00:42 #4
Du skriver: " 8gb Dual channel ddr3 533mhz" og "Motherboard: Acer fx58m". De to oplysninger tyder på, at maskinen er fra omkring 2010-11, så ja, den er meget tæt på "Bedst før ..."

Den er formentligt opgraderet fra Windows 7 til Windows 10. Hvis den kun skal bruges til internet, mail og en smule Word-arbejde, så burde den kunne holde et par år mere, men det vil nok kræve lidt mere end bare lidt forsigtig støvsugning. Noget tyder på, som andre antyder, at kølingen ikke virker ordentligt, så det er nok der, du skal kigge. Hvis CPU-blæseren kører normalt rundt, og du ikke kan høre nogen mekanisk støj fra den, så ville jeg prøve at fjerne både den og CPU'en, fjerne al kølepasta på både CPU og køler, påføre ny kølepasta og samle det hele igen.
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2018 - 01:10 #5
Jeg glemte at opdatere, og efter at have set billedet fra din skærm  er jeg næsten 100% sikker på, at dit største problem er dit grafikkort.

Selv når det er sagt, så er temperaturen på dit bundkort stadig for højt, men den visning kan skyldes en "gammel" BIOS. Har du prøvet at fjerne en af siderne på kabinettet og se, om det hjælper?
Avatar billede posten Ekspert
25. marts 2018 - 06:09 #6
har du prøvet at sætte en extern skærm til ?? hvis samme billed er det som #5 nævner dit skærmkort
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2018 - 07:33 #7
den er alt for varm, derfor fryser og resetter den.
du skal putte ny kølepasta på
Avatar billede 220661 Ekspert
25. marts 2018 - 07:37 #8
Enig i #7. Kan jo også tænkes du har kommet til at skubbe en smule til køler når du har renset. Der skal ikke meget til før der er dårlig forbindelse med høj temperatur til følge.
Avatar billede Viktorgunnarsson Praktikant
25. marts 2018 - 15:36 #9
Milter, den er fra min konfirmation, er 23 år idag, jeg har kun skiftet grafikkortet i den tid så det er en meget gammel sag, jeg brugte den til at game noget CS go, som den sagtens kunne klare indtil i onsdags. Den har også være igennem Windows 8.1 inden den fik 10.
Ved st fjerne siden på caninettet faldet temperaturen til 84-88 grader, så ikke det store forandring desværre.
Der er ingen unormal støj fra blæserne.

Posten, har dog ikke prøvet med en anden skærm enednu.
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2018 - 16:29 #10
Du skriver, at du har "omformateret den". Mener du dermed, at du har geninstalleret Windows 10 fra bunden af, eller ...?

Din BenQ skærm kører også kun med en opløsning på 800x600, så enten har du ikke installeret den rigtige driver eller slet ikke installeret nogen.

Hvis du har geninstalleret Windows, har du så også installeret alle bundkortdrivere?

Jeg hælder stadig mest til et defekt grafikkort eller -kabel som årsag til stregerne på skærmen. Mht. varmen, så ville jeg starte med at udskifte kølepastaen som andre også omtaler.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2018 - 16:30 #11
Ikke for noget, men mener du 23 år (treogtyve) ?
I så fald må den være født med Windows 95 eller.........
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2018 - 16:46 #12
#11. Han fik den til sin konfirmation :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2018 - 17:16 #13
Så kommer det jo an på hvornår han blev konfirmeret ;-)
Avatar billede Viktorgunnarsson Praktikant
25. marts 2018 - 18:41 #14
Havde lige geninstalleret Windows 10, da jeg tog billede stadig igang med at installerer driver til grafik koret osv.
Men alt i computeren er 9-10 år gammelt undtagen grafik kortet det er omkring de 5år, så det er en meget gammel computer.
Computerne startede med Windows Vista, og blev opgraderet som der kom nye Windows.
Jeg må må prøve med køleplast og håbe på det kan hjælpe.

Lå mærke til grafikkortet st det mangler en bette stump 2 stedet på det guld noget, kan det muligvis havde noget at sige?

https://gyazo.com/ec257395879959c52fa2313d2ba5e676
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. marts 2018 - 20:01 #15
Det kan det meget vel. Det du beskriver som "noget guld noget" er kortets kontaktpunkter til soklen på motherboardet. Hvis der mangler et kontaktpunkt kan det godt være årsagen til fejlen. Så er der kun én vej, nemlig at tage kalveskindet (pengepungen) frem, og købe et nyt grafikkort.
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2018 - 20:06 #16
Ja, de manglende stykker kan godt have noget med dit problem at gøre, men det kan også sagtens være andre ting.

Men, efter nogen tids søgning er det endnu ikke lykkedes mig at finde Windows 10 drivere til dit bundkort, kun til Windows 7 og Vista. Hvis det tidligere har virket uden problemer, så har du måske bare været heldig. Jeg ville ikke begynde at bruge penge på at få det til at virke..
Avatar billede Viktorgunnarsson Praktikant
25. marts 2018 - 20:25 #17
Den har kørt fint med Windows 10, men kan godt se hvor det hele ender hen af, då kan man lige så godt investere i noget nyt.
Men mange tak for hjælpen alle sammen :-)
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. marts 2018 - 21:12 #18
Grafikkortet har også en blæser som skal blæses ren, du kan ikke suge det ren med en støvsuger. Den kan være helt stoppet. Alle pc´er bør blæses rene ca. hvert 2-3 år. Specielt hvis de står tæt på gulvet. Du kan evt. købe en dåse med trykluft. se video i #1 så kan du se hvordan det ser ud når en pc ikke er renset i lang tid. Prøv dette før du begynder at montere ny køler mv. Det er ikke nødvendigt med en ny kølere hvis lejet ikke larmer.
Avatar billede Viktorgunnarsson Praktikant
25. marts 2018 - 21:31 #19
Er blevet mere eller mindre enig med mig selv det ikke kan svare sig, for det hele skal jo sådan set skiftes ud hvis det skal køre optimalt, så jeg takker mange gange for svar