Avatar billede Vibe0506 Praktikant
26. marts 2018 - 16:57 Der er 6 kommentarer

DVD maskine genkender ikke disk

Jeg har en gammel Euroline dvd-maskine, model 6620 som jeg har haft i mange år. De sidste 3-4 år har den haft svært ved at genkende nogle diske når de bliver sat i maskinen (den skriver "no disc") og de sidste par måneder har den haft svært ved i det hele taget at genkende diske.

I weekenden fik jeg åbnet låget på den og kigget ind. Jeg har ikke forstand på noget, så prøvede at puste lidt ind for at fjerne evt. støv. Jeg ville gerne kigge lidt mere på diskdrevet, men havde ikke fået taget den disk der sad i ud. Låget blev sat på og maskinen tændt, så jeg kunne fjerne disken da miraklet skete; den kunne afspille den CD der var i. Det lod til at have virket.
I dag blev maskinen igen brugt til at høre musik på. 2 timer efter den sidst havde været tændt (og virket!) ville den pludselig ikke finde nogen diske igen.

Hvordan kommer den til at virke igen? Maskinen kan tage CD, DVD (CD-RW Player) og er en skam at smide ud, hvis den kan komme til at virke igen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. marts 2018 - 18:24 #1
Dy kan få en ny BluRay-afspiller til ganske få mønter i dag, så det kan reelt ikke engang betale sig at fejlsøge på den.
Du kan være heldig at det kun er optikken på laseren, der er støvet til (renses med isopropanol), laseren kan være slidt eller ude af justering. Det første kan du selv rode lidt med, de andre to er årsag til kassering.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. marts 2018 - 18:52 #2
Jeg har selv to Panasonic DMR-BCT84 samt en Sony RDR HX910. Disse maskiner hører ikke til i den billige ende, men de er relativt følsomme over for fejl i DVD-diske.
Jeg købte tidligere DVD´er og satte etiketter (der specifikt var beregnet til dette)
Ikke desto mindre har der været problemer med afspilningen af disse DVD´er.
Jeg kikkede i DBA, og fandt der en DVD-afspiller af det ukendte mærke Kennex.
Den kostede den "formidable"  sum af 150 kr. inkl. fjernbetjening. Tro det eller ej, men denne maskine kunne afspille de DVD´er de andre og meget dyrere maskiner ikke var i stand til at afspille. Så konklusionen er, at maskiner af ukendte mærker i nogle tilfælde har nogle kvaliteter, som maskiner af kende mærker ikke har. Yderligere er maskinen kodefri, og kan også afspille DVD´er med NTSC.
Men selvfølgelig bliver alt jo med tiden slidt.
Avatar billede eurositi Ekspert
26. marts 2018 - 20:09 #3
Det fremgår ikke helt klart, om vi taler om DVD'er eller CD'er, men jeg gætter på, at der er tale om CD-afspilning?
Da jeg stadig afspillede CD'er, oplevede jeg fra tid til anden, at min Sony CD-afspiller nægtede at afspille visse CD'er (og der var tale om autoriserede musik-CD'er købt i butikker, ikke hjemmebrændte skiver). Når de blev lagt i afspilleren, stod der blot "No disc".
Min mistanke gik på, at de problematiske CD'er var en anelse lettere end de, som fungerede. Det viste sig ganske rigtigt, at Sony-afspilleren (præcis som i ErikHg's eksempel) nægtede at afspille CD'er, der vejede mindre end 16 gram. De problematiske vejede typisk 15 gram... Og dét var åbenbart nok til, at den dyrt indkøbte CD-afspiller brokkede sig, mens min discdrev i computeren samt den billige DVD-afspiller ikke havde problemer med at læse discen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. marts 2018 - 20:43 #4
Det med vægten tror jeg du har ret i. Men de DVD´er jeg har nævn,t der var problemer med, var dem med påsat DVD-label. Der tror jeg de kommer i ubalance. Man skal jo huske på, at laserstrålen konstant skal ramme utroligt nøjagtigt, og hvis pladen begynder at vibrere så er det problemet opstår. Dertil vil jeg også lige nævne, at det ofte har været omkring en time inde i filmen. Derfor bruger jeg nu kun printbare DVD´er. Efter jeg er gået over til disse er problemet væk.
Avatar billede Vibe0506 Praktikant
27. marts 2018 - 20:53 #5
Denne maskine kunne både afspille CD'er og DVD'er. Efter at have åbnet låget i weekenden kunne jeg igen afspille de CD'er jeg satte på (som havde haft nogle vanskeligheder (men ikke umuligt) tidligere). Men et døgn efter (og to timer efter at den sidst havde afspillet uden problemer) ville den pludselig ikke genkende disken.

Tidligere havde man skulle sætte bestemte CD'er eller DVD'er på og lade maskinen køre tre kvarter/ en times tid, hvorefter at den så godt ville tage de "sværere" diske. De sidste par måneder har den ikke villet tage CD'er og de sidste par uger heller ikke DVD'er.

Man kan nu høre at den ikke tager den ved "klik"-lyde som når et element gentagne gange kører ind i en stopklods.

Ved forsøg med DVD-disk prøvede maskinen at køre den men endte i "STOP" og skærm med en anden farve end normalt. Ingen diske har været hjemmebrændte og både CD'er og DVD'er er købt hos certificerede forhandlere.

Det kan godt være at den er ved at være slidt, men at den kan afspille begge typer er bare ret brugbart, da vi endnu ikke har andet til at afspille de gamle CD'er.
Hvor sidder laseren i maskinen? Og hvor fås isopropanol?
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. marts 2018 - 21:17 #6
Isopropanol også kaldet isopropylalkohol fås hos bl. Matas.

Laseren er en lille optisk linse der aglæser CD´en eller DVD´en vha. en lysstråle.

Nedenstående link viser fremgangsmåden ved rensning. Husk også vatpinden, samt en god portion forsigtighed -  det sidste fået IKKE hos Matas :-)

https://www.youtube.com/watch?v=THWu13dEeCU

https://www.youtube.com/watch?v=JdFic7W_I0A

https://www.matas.dk/matas-isopropylalkohol-99-500-ml