Avatar billede christopher21 Juniormester
04. april 2018 - 15:19 Der er 14 kommentarer

Ændre datoformat til dd-mm-yyyy

Hej,
Jeg har en masse datoer i kolonne D, som jeg ønsker bliver ændret til formatet "DD-MM-YYYY"
Hvilken kode kan jeg bruge i VBA til at erstatte de forkert formarterede datoer?
Tak på forhånd!
Avatar billede christopher21 Juniormester
04. april 2018 - 15:27 #1
Det står lige nu i formatet yy-mm-dd og det er det jeg ønsker at ændre
Avatar billede claes57 Ekspert
04. april 2018 - 15:37 #2
har du prøvet bare at klik-markere kolonnen, og vælge formatér celler / dato og pile ned i listen, til du kommer til det ønskede layout.
Avatar billede christopher21 Juniormester
04. april 2018 - 15:41 #3
Det er en opgave jeg har fået, så jeg skal gøre det gennem VBA
Avatar billede claes57 Ekspert
04. april 2018 - 16:14 #4
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. april 2018 - 16:26 #5
Range("D:D").NumberFormat = "dd.mm.yyyy"
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. april 2018 - 16:32 #6
Hov...
Jeg ser nu, at du vil have bindestreger:

Range("D:D").NumberFormat = "dd-mm-yyyy"
Avatar billede christopher21 Juniormester
04. april 2018 - 16:49 #7
Tak for hjælpen! Koden virker desværre ikke for mig Dan, der sker ikke noget i excel :/
Avatar billede christopher21 Juniormester
04. april 2018 - 17:39 #8
Datoen står som tekst, skal jeg lige tilføje
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. april 2018 - 19:25 #9
Så kunne det jo tyde på, at det ikke er en dato, der står i cellerne, men måske en tekst, der ligner en dato...

Så er du nødt til, at lave et loop, der gennemløber alle cellerne i kolonnen, og laver dem om til datoer...
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. april 2018 - 19:28 #10
Dim Counter As Long
Dim LastRow As Long
LastRow = Range("D" & Rows.Count).End(xlUp).Row

For Counter = 1 To LastRow
    Range("D" & Counter).Value = DateSeriel(Right$(Range("D" & Counter).Value,2),Mid$(Range("D" & Counter).Value,4,2),Left$(Range("D" & Counter).Value,2))
Next

Ikke testet - lavet sådan lige ud af hovedet - ret selv syntak og stavefejl - men, nu har du ideen :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. april 2018 - 19:30 #11
HOV !!!

Jeg fik vist byttet rundt på Left$() og Right$() i skyndingen - ret det lige selv :-)
Avatar billede christopher21 Juniormester
04. april 2018 - 19:55 #12
Får desværre en  Run-time error "13", når jeg skriver koden :/
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
04. april 2018 - 20:26 #13
Tja, nu er du forhåbenlig VBA programør, siden du er ved, at skrive et VBA program?!?

Men, den fejl kommer, naturligvis, hvis der er celler i kolonne D, der ikke opfylder det format, som du selv har givet - det kunne være enten tomme celler, eller at der er en overskriftscelle i kolonnen, eller noget tredje...

Du skal selvfølgelig selv tilrette koden, så den tager hensyn til celler, der ikke overholder det format, du gav - jeg kan jo ikke vide, om det forholder sig sådan, da jeg ikke har dit regneark - jeg har bare taget alle celler i kolonnen, der ligger indenfor 'UsedRange', men indholdet af cellerne kan jeg kun antage er, hvad du selv har angivet...
Avatar billede christopher21 Juniormester
04. april 2018 - 20:46 #14
Jeg er studerende, så jeg er stadig ved at lære VBA at kende :)
Jeg har prøvet med følgende kode
Sub YYMMDD()
    Dim c As Range

    For Each c In Range("D2:D" & Cells(Rows.Count, "D").End(xlUp).Row)
        c.Value = DateSerial(Left$(c.Value, 2), Mid$(c.Value, 4, 2), Right$(c.Value, 2))
        c.NumberFormat = "dd-mm-yyyy"
    Next

End Sub

Resultatet i excel ender med at blive m-d-yyyy og ikke dd-mm-yyyy :(

Og jeg kan kun eksekvere den én gang anden gang får jeg en run time error.