Avatar billede Duus Praktikant
13. april 2018 - 19:49 Der er 5 kommentarer

Ekstern router eller accespoint?

Jeg betaler for 50/50mb internet fra Stofa, og det virker sådan set også udmærket i stueetagen, men så snart man kommer op på 1.sal er der ikke engang net nok til at kunne streame Netflix. Jeg ved ikke om jeg skal købe en ekstern router, eller det som bliver kaldt et accespoint. Jeg kunne også meget godt tænke mig at få et kabel til min stationære computer, så det nye "device" skal kunne trække et kabel til computeren, hvis det giver mening?
Avatar billede INK Ekspert
13. april 2018 - 20:46 #1
Der er flere løsningsmuligheder.
1) Kablet forbindelse til et access punkt med lan-porte (ofte en router med DHCP server frakoblet)
2) lan over el-net med access punkt etableret fra hovedrouteren (Stofa routeren) via 2 enheder koblet på dit el-net i huset.
3) Et wifi mesh net

Du kan finde mere om disse løsninger her på Eksperten, da emnet ofte har været behandlet.

For at give dig et mere specifikt råd skal vi have lidt flere oplysninger:
Kan der forholdsvis nemt trækkes et netkabel fra routeren i stueetagen til et centralt punkt ved din computer på første salen? Skal du kun bruge kablede forbindelser på førstesalen? Eller skal du også have wifi på førstesalen? Kom med lidt flere oplysninger om dit behov.
Avatar billede Slettet bruger
13. april 2018 - 22:58 #2
hvad med en wifi extender eller https://www.dustinhome.dk/product/5011045743/wifi-3-pcs?ssel=true&LGWCODE=5011045743;90883;5443&gclid=EAIaIQobChMIhrnr85G42gIVb5PtCh11cw-aEAQYBCABEgKmyfD_BwE kommer an på. hvad dit netværk består af ellers skal du ha  extender
Avatar billede kurtba Ekspert
14. april 2018 - 01:00 #3
Som ink skriver afhænger det af, hvilken mulighed du har for at trække netkabel til 1. sal.
Vælger du forslag 2 fra ink, kan jeg anbefale Devolo dLAN 1200+ WiFi AC Starter Kit Powerline, som bl.a. kan købes her
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?ssel=false&LGWCODE=5010810434;90883;5443&gclid=EAIaIQobChMIs7Hh6Ku42gIVBZ3tCh02ywpYEAQYASABEgI00PD_BwE
Det er noget der virker. Den enhed som sættes op på 1. sal udsender dels wifi signal og så er der også 2 udgange, hvor du kan kable med Ethernet stik. Så det er jo lige det, som du efterlyser.
Det skal være den udgave jeg linker til. Den findes også i en billigere udgave som meget ligner den, som jeg linker til, men der er ikke wifi med i den udgave.
Den er virkelig nem at få til at virke, og man kan desuden evt. købe en ekstra enhed, hvis man har behov for mere dækning. Den virker også, selv om stikkontakterne sidder på hver sin gruppe.
Jeg har den selv og har sat den op flere steder - og alle har været særdeles tilfredse.
Avatar billede stjans Guru
14. april 2018 - 09:10 #4
Stofas routere er ikke de bedste. De erkender de såmænd helt åbenhjertet selv - så deres Wifi spiller ikke max. Derfor kan selv en extender få problemer.

Jeg har også Stofa - og har deaktiveret Wifi på deres router.

Så har jeg en Airport Extreme kablet til routeren - den står lige ved siden af. Den distribuerer Wifi til huset.

Jeg har også et 2 plans hus - og den rækker fint.

HVIS der er for meget metal/glas så kan man tilkøbe en Airport Express; når den sættes til og op via en mobil, så vil den som default spørge om den skal forlænge eksisterende Wifi.

Det er meget nemt at gå til.
Avatar billede Yama Novice
12. maj 2018 - 12:57 #5
Hej Duus,

Jeg anbefaler klart kablet Acces Points.

Ekstendere lyder fristende men det er jo også trådløse enheder som videre sender det de får fra den kilde som de er installeret i mod. Så min erfaring er kablet med Access Points da du får fuld styrke igennem via kablet.

Jeg anbefaler:
-    To Acces Points en i stue plan og en på første sal begge kabel.
-    WiFi på din Stofa router de aktiveres så der ikke kommer støj derfra.

Der er så andre faktorer som spiller ind og det er støj fra nabo wifi samt andre wifi enheder og udstyr som køre i samme frekvensområder som dit wifi. Undgå ekstendere.

Jeg kan anbefale WiFi Kompagniet hvis du vil have hjælp til en løsning som virker.