Avatar billede esys Juniormester
14. april 2018 - 15:12 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Udskriv over internet - uden VPN og uden portforwardning!

Jeg har behov for - over Internet - at udskrive til 2 printere på et remote netværk, hvor routeren ikke tillader port-forwarding eller opsætning af VPN-tunneller, som jeg ellers ofte bruger. Problemet skyldes at routeren på remote lokation er en Telia Wireless/mobile router som kobles til Telias netværk via mobilt bredbånd. Disse routere kan åbenbart ikke få tilknyttet en fast ekstern IP-adresse og understøtter formentlig derfor heller ikke forwardning ind imod de 2 printere. De 2 printere er en ny Zebra label-printer samt en ny A4 Brother-printer. Er det muligt at "forprogrammere" de 2 printeres IP-adresser/DNS til selv at "melde sig" på et eksternt netværk/DNS  (på Internet) således at det bliver muligt at printe direkte til dem? Alternativet er selvfølgelig at de får etableret en fast forbindelse med statisk IP-adresse og en router der kan konfigureres ordentligt. Men måske nogen har erfaringer med en anden løsning som kan bruges umiddelbart?
Bemærk at der ikke er nogen server eller noget på fjernlokationen og printerne skal være tilgængelige 100%. Det nytter ikke noget at de kobles på feks en lokal maskine som så skal være tændt, det er for usikkert i forhold til produktionen
Avatar billede Slettet bruger
14. april 2018 - 18:54 #1
det kan kun lade sig gøre hvis printeren er delt på internet, uden firewall
Avatar billede puren Ekspert
14. april 2018 - 21:42 #2
Avatar billede esys Juniormester
14. april 2018 - 22:42 #3
Hej Puren, jeg havde læst opslaget inden min posting. Min situation er noget anderledes, da routeren ikke kan konfigureres på remote lokationen - altså hverken portforwardning eller VPN-tunneloprettelse.
Avatar billede esys Juniormester
14. april 2018 - 22:44 #4
Hej Sidwave .. har du erfaringer med det i det setup jeg nævner? Altså uden mulighed for portforwardning, en ekstern IP, der ændres hele tiden og uden server på netværket? Hvordan havde du tænkt dig at gøre dette?
Avatar billede puren Ekspert
17. april 2018 - 12:52 #5
esys... en firewall/router stopper og direger data, i et normalt hjemme setup så er det fra internettet og vidre til ens lokal netværk, så når data kommer og rammer en router bliver dataen ledt om til LAN siden dette hedder port fortward.

man kan jo self. fjerne routeren/firewallen og sætte printeren til nettet men så skal du have en ip for hvær printer plus at hele verden kan skrive ud på DIN printer uden du har nogen form for kontrol over det...

mit råd find en kamerat med et jagtgevær og skud din router og køb denne https://www.proshop.dk/Router-firewall/MikroTik-RouterBOARD-hAP-Lite-Traadloes-router-N-Standard-80211n/2614999 det kan VPN og holde sig op imod DYNDNS så du har et host navn
Avatar billede puren Ekspert
17. april 2018 - 12:52 #6
PS den koster 200
Avatar billede esys Juniormester
17. april 2018 - 13:33 #7
Tak Puren, ja den løsning har jeg tænkt på men jeg ved at bla LogMeIn kan lave små "internet"-netværk igennem routerne/firewallen hvor IP'en ikke er vigtig. Måske der fandtes en smart løsning der kunne noget lignende out-of-the -box
Avatar billede puren Ekspert
17. april 2018 - 13:45 #8
logmein kan kun bruges til computer ikke printer....

køb en mikrotik og brug denne guide https://www.medo64.com/2017/01/simple-sstp-server-on-mikrotik/

and DONE
Avatar billede esys Juniormester
18. april 2018 - 04:54 #9
Hej Puren, du har på sin vis ret men LogMeIn har Hamachi til oprettelse af VPN-netværk som ville kunne klare det, det kræver dog at der er en pc på remote lokationen som er tændt hele tiden hvilket vi ikke ønsker. Der er nu bestilt en fast forbindelse på remote lokationen så det skulle kunne løse sig hurtigt. Jeg forstår dog ikke at der ikke er nogen der har udviklet denne løsning som jeg beskriver nedenfor da den ligger lige for (synes jeg): Lad alle printere melde sig på det interne netværk (som i dag) men lad den samtidig melde sig på et internationalt netværk på Internettet ("i skyen"). Udvikl herefter en printerdriver, hvor man kan printe til "printeren i skyen", men hvor printerdriveren kræver et brugernavn/password for at man kan "komme igennem" og udskrive til printeren. Brugernavn/password skal så kunne fastkodes i selve driveren så brugeren (der udskriver) ikke skal skrive det hver gang. Jeg forstår simpelt hen ikke, hvorfor dette ikke er udviklet for længst, nu når alt efterhånden alligevel hostes i skyen eller man har mobile netværk. På denne måde vil man undgå al besværet med at skulle oprette VPN osv!!!
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2018 - 09:33 #10
praktisk talt kan det ikke lade sig gøre det du vil.
den eneste mulighed er at printeren er direkte på nettet.
det er torske dumt.. :D
Avatar billede esys Juniormester
18. april 2018 - 10:58 #11
Hej Sidwave, på en måde forstår jeg dig godt men der er alligevel så mange services der står og kommunikerer ud på nettet for opdateringer, licenser og alt muligt andet gejl (printerne gør det jo i forvejen) så  jeg kan ikke se at det gør nogen egentlig forskel at der kommer en password-beskyttet mulighed for at printe direkte til printeren. Selvfølgelig skal det begrænses på protokol-siden så alt muligt andet ikke kan komme ind. Fordelene er at vi som hosting-leverandører så kan sende printere ud til kunderne og så er de klar til at man kan printe til dem (udefra) med det samme de sættes på netværket. Banker og andre med lidt højere sikkerhedskrav vil nok ikke gå ind i det i starten af sikkerhedsmæssige årsager men jeg køber da gerne 50 printere med det samme når de får det implementeret. :-)
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2018 - 12:57 #12
esys >> sidwave og jeg har nu i flere omgange forklaret at hvad du ønsker ikke kan laves. vi er nu nået til det punkt hvor jeg ikke gider mere.
Avatar billede esys Juniormester
18. april 2018 - 16:51 #13
Hej Puren ... du skal tro lidt mere på det - selvfølgelig kan det laves :-)  Men fint nok, vi lukker den her. :-)
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2018 - 17:23 #14
super skriv løsningen når du har fundet den
Avatar billede esys Juniormester
18. april 2018 - 21:53 #15
De her er næsten i mål men i forhold til mine behov så skal det "bare" lige bundles med driverne inde i printeren eller i den indbyggede printserver. https://cloudprinter.thinprint.com/en-us/  Du kan se en video her også: https://www.youtube.com/watch?v=i-VYGK470ko
Avatar billede esys Juniormester
08. maj 2018 - 23:51 #16
En lille update: Løsningen blev naturligvis at skifte væk fra Telia. Som supporter var det også umuligt at komme i kontakt med dem og det gik slet ikke i denne her sammenhæng. Det blev Fullrate i stedet men da ingen af deres routere understøtter gateway-to-gateway vpn blev der tilkøbt Bridge-mode (10,-/mdr) hvorefter al kommunikation inkl VPN blev forwardet til en Cisco-router til små 550,- som jeg satte op på printer-lokationen. VPN-tunellen kunne herefter etableres og der kan nu printes direkte til printerne. Pga leveringstid måtte vi vente i 3 uger med at få løsningen helt op og køre. Med min (ønskede) løsning, som jeg beskrev i starten, kunne vi have været i luften med det samme + at vi kunne have kørt videre med Telia uden problemer selvom de skiftede IP-adressen jævnligt. Måske kommer det en dag som standard.