Avatar billede tto Juniormester
06. april 2018 - 09:56 Der er 9 kommentarer

Udskriv over nettet

Hej..
Jeg er ansat i et firma som bl.a. laver noget underleverandør arbejde, og i den forbindelse så har en kunde det krav, at han skal kunne sidde hjemme i hans firma og printe ordre/labels ud på hhv. en printer og en labelprinter i vores firma.

Vi er ikke de mest it kyndige på dette område, men kunden siger at printerene skal have en printserver indbygget og så skal han blot have oplyst port nummer som de er patchet op til i routeren og så vil det virke...?!

Vi har en router (Cisco Linksys EA6500) som jeg håber kan bruges (- skal lige nævne at den er tilsluttet en "ren" internet linje og kommer på ingen måde til at berører vores eget interne firmanetværk.)

Jeg har efterfølgende snakket med en printermand i et salgsfirma mht. indkøb af en printer, og blev anbefalet at købe en HP Laserjet Pro M501, da den ifølge ham havde indbygget printserver (???)

Den er nu ankommet og udpakket - men what to do herfra..????

Som nævnt så er kendskabet hertil begrænset, så er der en som kan fortælle hvordan vi får (hvis muligt) lave hul igennem til kunden så han kan udprinte hjemme fra ham selv af. ???
Der er tale om en forholdsvis stor ordre - også på sigt, så vi vil jo gerne have det til at virke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. april 2018 - 10:14 #1
Jeg arbejdede tidligere i et firma der havde en kunde i Sverige. Når kunden i Sverige skulle have varer, kunne denne printe labels ud på en printer stående hos firmaet i Danmark hvor jeg var ansat, så det må jo kan lade sig gøre.
Jeg har ingen forstand på hvordan det fungerede, for jeg var bare ansat som lagermedarbejder.
Avatar billede tto Juniormester
06. april 2018 - 10:16 #2
Tak for info... Så er der da lidt håb endnu :-)
Avatar billede wjens Guru
06. april 2018 - 11:36 #3
Jeg har brugt en helt simpel løsning, der dog ikke er en direkte printservice.

HP har en "ePrint" service, du får tilbudt under opsætningen. Kræver ikke noget i firewall/router, kun at printeren er på jeres net. Printeren får tildelt en email adresse hos HP. Alle PDF sendt til denne email bliver udskrevet.
Avatar billede puren Ekspert
06. april 2018 - 11:48 #4
er der printserver i printeren??
svaret ligger i spørsmålet "kan du sættet et netværks kabel i printeren??"
svar A: ja,
svar B: nej der er kun USB og/eller printerport(meget gammeldags port).så er der ikke printerserver i den

har lavet det før men det var noget være knald og der er ingen kontrol på hvem der har lov til at skrive ud men i skal have en fast IP fra jeres internet udbyder, og så skal i port forward TCP port 139 and 445, og UDP port 137 and 138 til jeres printer (og i kan KUN vægle en)

alternativt så skal i have en VPN server og så er en lille Linksys EA6500 ikke nok mere, men vi er så også noget punktet hvortil i skal søge proff hjælp (ingen problem i at få lavet en VPN server) men at lave regler så han kun kan nå jeres printer og ikke jeres intranet er lidt svære end det lyder

men hvorfor sender han/hun/dem ikke bare en PDF som i udskriver??
Avatar billede Rune1983 Ekspert
06. april 2018 - 14:28 #5
Jeg printer over nettet til vores afdeling på Sjælland.

Opsætning krav.
Sted hvor printer står SKAL have fast offentlig IP adresse. (fast ip hos din internet udbyder).
Forudsætter vi sender udskrift job over nettet via port 9105 til den fast ip adresse på stedet med printeren. I routeren på stedet omstøder du alt trafik fra port 9105 til 9100 og over til den IP din printer har på netværket.

Under windows på det sted du printer fra
- Tilføj printer.
- Ip adresse på stedet hvor printer står.
- Åben portinstillinger sættes Protokol "Raw" og med Raw portinstillinger sættes 9105.
- Din windows maskine har nu forbindelse til printeren over nettet.

Vil ikke anbefale følsomme dokumenter sendes på denne måde.

Men det var sådan jeg har sat opsætning op til at printe over nettet til vores etikette printere.

Håber det måske kan bruges lidt.
Avatar billede tto Juniormester
06. april 2018 - 16:13 #6
Mange tak for den respons jeg har fået itv. :-)

# 4 og # 5:
Mange tak for jeres råd og vejledning - jeg vil prøve og se om jeg kan få lavet en fast IP adresse som noget af det første mandag morgen, og så håber jeg at jeg kan finde ud af at tildele den en port mv. samt at mit udstyr (printer/router) magter opgaven.

I hører nærmere.. :-)
Avatar billede Uvanga Ekspert
07. april 2018 - 06:56 #7
I en tidligere tråd er der foreslået Google Cloud Printer. Jeg kender det ikke, og har ikke benyttet det. Men måske værd at undersøge..
Jeg har i flere år udskrevet på firmaets printer via VPN, og en fast IP-adresse. Jeg sidder i udlandet, og det virker perfekt. Det du skal tænke er nok prisen, en fast IP-adresse koster.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
09. april 2018 - 07:13 #8
OBS. Vigtig detalje jeg glemte. De printere jeg satte er alle netværksprintere. Enten LAN eller Wifi. Ved der er mange label/etikette printere på markedet som ikke har netværk funktion og derfor er tvunget til at være koblet op til en maskine. At printeren understøtter LAN eller Wifi gør tingene meget lettere.
Avatar billede tto Juniormester
19. april 2018 - 11:18 #9
Hej igen
Blot til info, efter en hård fødsel og meget arbejde, så er der nu endelig kommet gang i vores printer.
Efter ekspertbistand fra et ekstern netfirma og en VPN boks/forbindelse, lykkes det endelig at få hul igennem.
Tak for mange gode input.. :-)