Avatar billede Jesper98 Praktikant
16. april 2018 - 15:35 Der er 18 kommentarer

Må DR licens tjekke ens mobilabonnement?

Blev ringet op af DR i dag, og dum som jeg var tog jeg telefonen... Det første kvinden fra DR siger er så: "Jeg kan se du har mobilabonnement med internetadgang hos CBB og har haft det siden oktober", kunne ikke rede mig ud af den i telefonen. Men til eftertanke har jeg undret mig over hvordan de har fået de oplysninger? Troede ikke DR "måtte/kunne" tilgå sådanne oplysninger om en person lovligt? Så min spørgmsål lyder på hvad jeg kan gøre når jeg nu får et brev om et par dage...? Kan man klager over at de tilgået disse oplysninger, eller skal man blot betale for senere at afmelde igen?
Avatar billede milter Ekspert
16. april 2018 - 16:13 #1
Du skriver: "... eller skal man blot betale for senere at afmelde igen?" Hvad kan det være, du skal betale for?  Har du bestilt noget hos dem, eller...?
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. april 2018 - 16:18 #2
#1
Kan det väre medielicens?
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2018 - 16:20 #3
#1
licens, de har jo henvendt sig pga manglende tilmelding.
Avatar billede milter Ekspert
16. april 2018 - 16:21 #4
Joh, det er det jo nok, men ingen her på eksperten kunne da finde på at opfordre til eller hjælpe med noget ulovligt, vel ....? :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2018 - 16:31 #5
ja hvordan dr har fået oplysningerne, det ved kun de

når du har betalt 1 måned, går du bare ind på deres hjemmeside og afmelder licensen igen, og stopper betalingen i banken :D
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2018 - 16:32 #6
taget fra farvellicens.dk

"Q: Kan DR se, at jeg har en et tv, en internetforbindelse, en smartphone og en kabelpakke?

A: Nej, DR har ikke nogen efterforskningskompetencer og har derfor heller ikke nogen adgang til registre, der omhandler ens ejerskab af elektronik. Den eneste måde DR kan se, om du ejer et tv på, er ved at kigge gennem dit vindue fra offentligt tilgængeligt område."

jeg ville ringe til dem og spørge ind til hvordan de har fået de oplysninger, for de beføjelser har de ikke.
Avatar billede Jhja Seniormester
16. april 2018 - 17:59 #7
Betal din licens!
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2018 - 18:17 #8
#7
det er vel op til ham selv.
Avatar billede Jhja Seniormester
16. april 2018 - 20:02 #9
#7 ehh.. nej
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. april 2018 - 20:03 #10
Jo, men nu er det da heldigvis snart slut med den slags snyltere, når det bliver en del at skatten. :-)
Avatar billede Jesper98 Praktikant
16. april 2018 - 20:41 #11
Tak for svarene #5 og #6 ;) Tror bare jeg venter på brevet kommer og så afmelder bagefter, og så tager jeg ikke telefonen næste gang et nummer der starter med 35 ringer.

Til jer andre, er glad for i gider betale for 80% genudsendelser nu jeg ikke vil, tak! Som studerende er 2527 kr. om året mange penge at betale for noget man ikke få gav af, så fravælger at betale for noget jeg alligvel ikke benytter mig af.
#10 ja det bliver en del af skatten men først om nogle år, så sparer mens jeg kan, men respektere din holdning ;)
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2018 - 21:25 #12
#11
jeg er 100 % enig i dine synspunkter, det er ikke os alle der bare følger trop når man bliver pålagt betaling for noget man ikke bruger, bare fordi det eksisterer.
hvor mange af jer glade fortalere af licens, hyggede jer med at se den 117 gang genudsendelse af matador kl 20 i går lørdag aften?
hyg jer nu med jeres gode samvittighed over at i har betalt dyrt for evindelig gammelt skrammel, men lad være med at trække jeres moraliserende pegefinger ned over hovedet på os andre, vi har selv valgt at leve med risikoen for bøder.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. april 2018 - 21:38 #13
#10
snyltere ligefrem..? :-)
Avatar billede MADOlsen Forsker
18. april 2018 - 12:52 #14
#12
Hvordan risikerer man at få bøder?
Avatar billede nopsen Ekspert
18. april 2018 - 14:05 #15
#14
hvis licens inspektøren tager dig i at snyde.
Avatar billede MADOlsen Forsker
18. april 2018 - 14:21 #16
#15
Du får ikke en bøde, du bliver bare tilmeldt Licens (men det kan selvfølgelig også være slemt nok ;-) ).
Avatar billede nopsen Ekspert
18. april 2018 - 15:08 #17
#16
jeg kender et par stykker der har fået bøder på et par tusind, men det er godt nok også mange år siden, så det er nok ændret siden da.
Avatar billede MADOlsen Forsker
18. april 2018 - 15:26 #18
Det man hører, hos dem der "bliver taget" er, at man bliver tilmeldt fra dags dato.

Alt andet vil også være mærkeligt, licensmanden vil jo i hvert fald få ualmindeligt svært ved at bevise, at du ikke først har anskaffet dig dit TV indenfor de sidste 14 dage (som er den tid, du har til at tilmelde dig licens).