Avatar billede jkrons Professor
18. april 2018 - 00:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt at oprette en fodnotehenvisning i en fodnote?

Jeg har en fodnotetekst. I denne vil jeg gerne oprette en henvisning til en ny fodnote. Men når jeg bruger Indsæt fodnote, bliver der ikke indsat en henvisning. Det eneste der sker er, at fodnotenummere skrives igen, så fodnote 4 bliver til 44.

Er det overhovedet muligt at lave en sådan fodnotehenvisning i en fodnotetekst?

NB! Der er en henvisning til en ny, ikke eksisterende fodnote, som jeg gerne vil have til at stå lige under den fodnotetekst, som indeholder fodnotehenvisningen, så jeg kan ikke rigtigt bruge krydshenvisning.

Et eksempel kune være (lånt fra Victor Borge)
Han var en underkendt geni4......
...

4. Når han selv sagde det5
5. Hvilket han ofte gjorde.

Desværre kan ikke lavet hævet skrift her, men jeg håber meningen er forståelig alligevel.
Avatar billede jkrons Professor
18. april 2018 - 00:12 #1
Beklager slå.- og andre fejl. Man skal ikke oprette spørgsmål efter midnat :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. april 2018 - 01:33 #2
Du kan ikke indsætte en fodnote i en fodnote, men du kan indsætte en krydshenvisning til den fodnote, du vil henvise til.

Se artiklen https://www.thedoctools.com/wordtips/lav-flere-henvisninger-til-samme-fodnote-eller-slutnote-i-word/ - en artikel, hvori jeg har beskrevet en beslægtet løsning. Den fremgangsmåde virker også for det, du ønsker at opnå, hvis jeg har forstået din forklaring korrekt. Jeg har lige tilføjet info sidst i artiklen om det under overskriften ”TIP – hvis du har brug for at henvise fra en fodnote eller slutnote til en anden fodnote eller slutnote”.
Avatar billede jkrons Professor
18. april 2018 - 12:33 #3
Tak for forslaget, men ideen med krydshenvisning kræver jo at fodnoten er oprettet et andet sted i dokumentet, og det er ikke tilfældet. Den skal kun eksistere i kraft af henvisningen fra den anden fodnote. Så jeg må nok slå mig til tåls med, at det jeg gerne vil, ikke kan lade sig gøre.

Men i øvrigt en fin forklaring du giver i din artikel. :-)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. april 2018 - 13:02 #4
Beklager, at jeg ikke havde læst din forklaring godt nok. En fodnote (og slutnote) kan kun eksistere i form af en reference i selve dokumentet, som er linket sammen med fodnoten/slutnoten.

Hvis du blot laver noget, der ser ud som din note 5 i din forklaring, uden at der findes en egentlig fodnote, går der rod i nummereringen af fodnoter.

Jeg har lavet et eksperiment, som jeg tror, du kan bruge:

Indsæt ”snydefodnoten” f.eks. umiddelbart efter den fodnote, som skal indeholde henvisningen. Dvs. at du opretter en rigtig fodnote. Formater selve fodnotehenvisningen i dokumentet med skriftstørrelse 1 pkt. (dvs. mindst mulige størrelse) – kunne også være skjult tekst, men hvis brugere/læsere har vist skjult tekst/formateringsmærker, er skjult tekst synlig. Du kan evt. også ændre skriftfarven til hvid.

I mine forsøg giver endog "Fodnotenummer (formatert)" korrekt formatering i en krydshenvisning, selv om nummeret er manipuleret.

Det kan jo nok forvirre en eller anden bruger, hvis der optræder en fodnote, man ikke kan se i dokumentet, men det er jo en anden sag :-).
Avatar billede jkrons Professor
18. april 2018 - 22:14 #5
Det vil jeg prøve. Det er den (nøst)sidste fodnote i dokumentet, jeg vil have en reference i, så ingen opdager formodentlig at der mangler en.