Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
18. april 2018 - 09:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er 2D ?

En FB ven fortæller.

Hun har en film i 2D og 3D.

(Samme film)

Jeg  ved hvad 3D er.

Men : Hvad er 2D ?

Er almindelige fil 1D ?  ;-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
18. april 2018 - 09:55 #1
Film - Ikke fil !
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2018 - 10:08 #2
fladt billede uden dybde (dvs der er kun et billede, om man skal ikke have briller for at snyde hjernen til at tro, af der er 3D)
2D er 2 dimensioner (op/ned og højre/venstre) som alm foto
3D er 3 dimensioner (2D + ud/ind)
4D er 4 dimensioner (3D + tid) i rumforskning
Avatar billede Slater Ekspert
18. april 2018 - 10:40 #3
Og 1D ville være en uendeligt tynd, lige streg. Det er et ikke et begreb der giver nogen mening. Det kan per definition ikke ses.
Avatar billede MADOlsen Forsker
18. april 2018 - 11:40 #4
Ahh, det behøver vel ikke være en streg? Nedenstående er vel også 1D?
Jeg ved godt, at "den" nødvendigvis må have en vis udbredelse i højden, hvis den skal tegnes synligt, men den kan jo defineres vha. et koordinatsystem med kun én akse.

____ _ _ _ ____ _    __    ____ _ _
Avatar billede jernrosen3 Forsker
18. april 2018 - 15:25 #5
Dette er også 1D

.

Dimensionen set bagfra *GG*
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2018 - 15:42 #6
og for at forvirre - teorier om verdensrummet kører på, at vi kun 'oplever' os som 3D på Jorden. Men at vi i virkeligheden er en 2D afbildning på kanten af et sort hul.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
18. april 2018 - 16:57 #7
T__________________A___________________K
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
18. april 2018 - 18:35 #8
Lidt anderledes med lyd. Her kan man have 0D - mono, én kanal, ingen dimension.
To kanal stereo må være 1D - bredde.
Fire kanaler, quadrofoni, 2D - bredde og dybde.
Hvis man skal have 3D lyd, skal der være otte kanaler, fire ved gulvet og fire ved loftet, så man kan følge et fly, når det letter.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
19. april 2018 - 09:08 #10
T*A*K til ALLE