Avatar billede Uvanga Ekspert
19. april 2018 - 08:46 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

VPN i Router - Switch

Er det muligt at opsætte VPN i en lille hjemme Router/Switch?
Dette for at sikre at alle i husstanden anvender VPN. Eller er der en anden løsning på dette setup.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. april 2018 - 08:56 #1
Opfølgning:
Jeg har nu set at der findes mange løsninger på mit spørgsmål.
Så nu efterlyser jeg mere erfaringer med VPN Router, og om der er nogen der kan anbefales. Jeg har set lidt på ExpressVPN Router.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. april 2018 - 14:48 #2
Det lyder lidt på dit spørgsmål som at du ønsker alle i husstanden skal bruge VPN når de bevæger sig UD på internet?

Hvis det er tilfældet, skal du have fundet en VPN-udbyder, der tilbyder site-2-site VPN; jeg tænker det vil være op ad bakke. Her vil en VPN-klient på hver PC være måden at gøre det på, omend det kommer til at køre som bæ.

Hvis det derimod handler om at benytte VPN fra internet IND mod f.eks. NAS eller andet på dit interne netværk, giver det god mening.
Avatar billede puren Ekspert
19. april 2018 - 17:28 #3
uanset hvad dit formål er vil jeg anbefale mikrotik....

vil anbefale en SSTP-VPN når du skal fra internettet og hjem til dit LAN
(guide her https://www.medo64.com/2017/01/simple-sstp-server-on-mikrotik/ )

og PIA eller hidemyass hvis det er for at sikre alle i hjemmet når de skal ud på nettet vær dog opmærksom på at div. streamings tjenester sandsynligvis ikke vil virke da VPN tjenesters ip adresser er black listet

en mikrotik box starter på 200 kr
Avatar billede Uvanga Ekspert
20. april 2018 - 04:05 #4
#2
"Det lyder lidt på dit spørgsmål som at du ønsker alle i husstanden skal bruge VPN når de bevæger sig UD på internet?"
Jo, det er det jeg mener. Der er ikke tale om et netværk i huset, udelukkende enkeltstående PC'er med individuelle VPN. Men det sker at folk glemmer at logge på VPN, så det var for at undgå denne glemsel, at jeg tænkte på en permanent VPN.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. april 2018 - 09:49 #5
Den "rigtige" løsning vil være en fast VPN, altså en site-2-site hjemmefra til en VPN-udbyder, f.eks. via noget OpenSSL - det burde kunne lade sig gøre.

Hvis dine enheder alle går på internet på hver sin forbindelse, altså nogle via WiFi, andre via mobilforbindelseer o.l. skal det jo ske via en VPN-klient på hver enkelt. Noget mere tricky, da du jo (som du også selv har fornemmelsen af) mister kontrollen med, om VPN rent faktisk ER aktivt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. april 2018 - 13:18 #6
Ved yderlige søgning på nettet, fandt jeg denne ExpressVPN løsning:
ExpressVPN tilbyder løsning via Router:
ExpressVPN Linksys WRT3200ACM OpenWRT FlashRouter

Denne Router skulle netop yde den beskyttelse jeg efterlyser, altså beskytte alle enheder i husstanden Eller har jeg misforstået noget?
Man skal selvfølgelig være opmærksom på at logge på Router'en. Men det kan vel løses ved at slukke for WiFi på den oprindelige forbindelse.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
22. april 2018 - 21:47 #7
Det ser ud til at gøre præcist det, du efterspørger.
Vær OBS på om den router du har er understøttet af deres vejledning/custom firmware.
Avatar billede Yama Novice
12. maj 2018 - 13:05 #8
Hvis du ønsker at få VPN hvor du kan streame Netflix amerikanske version eller tilgå thor netværket kan jeg anbefale BetterSpot.

Jeg har sat Bettersport VPN service op i mit hjemmenetværk så jeg kan nå det trådløst.

Når jeg vil se amerikansk netflix fra mit Smart TV logger jeg på det SSID hvor på Betterspot sidder. Se mere på https://wifik.dk/produkt/betterspot-vpn-router/