Avatar billede Keld Nielsen Forsker
21. april 2018 - 12:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

clone Samsung SSD 850 EVO til Samsung SSD 960 EVO - ny maskine

Jeg har købt en ny PCer med en Samsung SSD 960 EVO M.2 uden windows installeret - og ønsker at clone min "gamle" SSD 850 over på den nye maskine.
Jeg ved godt at jeg så skal have en licens til windows.

Skal jeg have installeret en windows på den nye PCer - eller kan jeg gøre et eller andet smart med Samsung Magician - som når man cloner fra en normal SSD til en anden.

Havde sovet i timen omkring at læse op på hvad en M.2 var ;-(
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2018 - 12:37 #1
#1 klon disken over på den nye
#2 start i fejlsikret tilstand
#3 udskift alle drivere

så sku den være klar
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
21. april 2018 - 12:58 #2
Min usikkerhed er hvordan cloner jeg - skal jeg have installeret en windows på den nye ssd først ?
m.2'eren kan ikke tages ud af maskinen og clones som de vanlige ssd'er
Avatar billede INK Ekspert
21. april 2018 - 13:14 #3
Medmindre din M.2 ssd er loddet fast på bundkortet, så kan den principielt tages ud og klones. Det kræver dog en særlig M.2 usb adaptor, noget i retning af denne
https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/StarTechcom-USB-30-to-M2-SATA-External-SSD-Enclosure-with-UASP/2476387
Du bør lige kontrollere om det kan tages ud om om typen kan anvendes i denne adaptor.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
21. april 2018 - 13:25 #4
Det er meget besværlig at tage den ud - så det er ikke en løsning, desværre.
Har talt med leverandøren om den mulighed.
Avatar billede INK Ekspert
21. april 2018 - 13:57 #5
Er formålet at overføre programmer fra den gamle ssd eller blot data?
Hvis det blot er data, ville jeg ofre en Windows licens, da andre metoder formentlig er både besværlige og usikre.

I teorien kunne man starte den nye op med Windows (uden aktivering), opdele disken i 2 partitioner. Klone den gamle ssd til din nye partition 2 og derefter boote på denne og så slette partion 1 med den midlertidige Windows. Har aldrig prøvet det 🤪.
21. april 2018 - 15:05 #6
Hvorfor vil du klone den?

Har du mange programmer der skal installeres ekstra?

MS har desværre droppet easy transfer.
Men hvis der er windows på den ny maskine, skal du stort set kun kopiere dine data og, en skjult folder der hedder applicationdata (hedder sommetider lidt andet).
Applicationdata indeholder settings af dine applicationer.
Det er rimeligt nemt at flytte, men der er selvfølgelig lidt arbejde i det. Til gengæld skal du ikke til at rode med drivere til den nye maskine på det gamle image.

Cloning bruger jeg kun hvis jeg skal skifte diske i en maskine.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
21. april 2018 - 16:24 #7
#6
Den er jeg ikke helt med på - hvad så med registrerings databasen, mener du den vil passe når den også kopieres over ?
Avatar billede cht22 Professor
21. april 2018 - 19:58 #8
Du vil sandsynligvis kunne klone fra disk til disk med Conezilla https://clonezilla.org/ hvis du har de 2 harddiske siddende internt. Og du har en tom USB disk til at starte clonezilla fra.

Du downloader bare en iso fil og lægger den over på USB disken (evt. USB pen) ved at bruge programmet Rufus https://rufus.akeo.ie/ og så starter du op fra den.

Du skal dog ind i nogle indstillinger hvis disken du kopiere til er mindre end den der kopieres fra. Det gøres ved at vælge ekspert bruger når clonezilla er startet.
22. april 2018 - 17:03 #9
#7
mange af dine settings ligger i applicationdata, du skal ikke til at rode i registreringsdatabasen :)

Som jeg skrev, skal du installerer dine applikationer, og så kopiere du applicationdata folderen, som er skjult default.

Jeg har kun prøvet de metode med easy transfer.

Det er selvfølgelig et spørgsmål, hvad der er nemmest for dig.
1. klone og rode med driverere.
eller
2. kopiere app.data samt data og installerer applikationer på ny.

Så længe du ikke har slettet den gamle disk, har du ikke mistet noget.
22. april 2018 - 17:03 #10
ps. det er jo smag og behag om man går den ene eller den anden vej.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
09. juni 2018 - 10:51 #11
Løsningen blev, da jeg ikke kunne klone til en m.2 ssd, pga. den gamle maskine ikke kunne snakke med en m.2 - simpelthen ikke muligt at opsætte det i bios - eller opdatere til en mere moderne bios.
Jeg installerede så en frisk Win10 - lagde backupprogrammet på - og hentede en hel backup (brugte gratis AOMEI Backupper Standard).
Så var det blot at opdatere Win10 med ny kode, da den var flyttet til ny fysisk maskine.
Det kører fint - og alle programmer er aktive.
Tak for input !