Avatar billede Helenea2 Praktikant
23. april 2018 - 22:42 Der er 7 kommentarer

Hvis og største formler

Hej,

Jeg skal have lavet en formel, der giver point alt efter nogle kriterier, det er som følger:
Jeg har en kolonne I (I42-I56), hvori der fremgår nogle tal, nogle positive og andre negative. Kriterierne for point er: Hvis værdi er negativ -6 point, hvis værdi er den mindst positiv, så 16-n point, hvis værdi er 2. størst så 16-1 point, hvis værdi er størst så 16 point.
Jeg har prøvet med hvis formel og den virker fint, men så snart jeg begynder at skrive største funktionen ind, går det galt.
Den første formel har jeg fundet og er forholdvis simpel Hvis(I42<0;-6;Hvis( - også går det galt.

Håber I kan hjælpe.

Hilsen Helene
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. april 2018 - 23:46 #1
Hej Helene

Jeg har opstillet nogle formler, samt brugt et hjælpeark.

er det mon noget du kan bruge

https://www.dropbox.com/s/lm7sjeo95lrmjcl/hvis%20og%20st%C3%B8rste%20formler.xlsx?dl=0
Avatar billede Helenea2 Praktikant
24. april 2018 - 07:14 #2
Hej Mads,

Altså det jeg skal bruge er en formel uden opslag i tabeller pånær tabellen med værdier. F.eks. havde jeg lavet noget i denne stil:

=Hvis(I42<0;-6;Hvis(I42;Mindste($I$42-$I$56)>0;16-n;Hvis(I42;Største($I$42-$I$56;2);16-1;Hvis(I42;Største($I$42;$I$56);16))))

Formel siger dog at der er indtastet for få argumenter?

Altså hvis kolonne er mindre end 0, så -6 point
Hvis kolonne er mindst værdi, men positiv, så 16-n point
Hvis kolonne er 2. størst, så 16-1 point
Hvis kolonne er størst, så 16 point
Avatar billede kim1a Ekspert
24. april 2018 - 08:40 #3
Hej Helenea2

De 16-n er ikke en formel Excel kan beregne. leder du efter værdien i en celle som 16- værdi så skal n have en række.
Avatar billede Helenea2 Praktikant
24. april 2018 - 09:07 #4
Hej Kim,

Der står ikke umiddelbart hvad n er, men tænker at det er perioden, da der bliver tildelt point i andre formler, dem har jeg dog løst. Det er bare denne der er lidt tricky - ellers så tag udgangspunkt i 16-3.

Hilsen Helene
Avatar billede kim1a Ekspert
24. april 2018 - 10:58 #5
Jeg forstår ikke helt. Din hvis formel er skruet forkert sammen.

Den første virker, fordi den starter med I42<0, men de næste forsøger du at sige hvis I42 - så for at den virker skal I42 være sandt/falsk som værdi - og så virker den naturligvis ikke for første hvis (fordi sandt<0 ikke er et valid udsagn).

Validt tænker jeg::
=IF(AND(G2>0;G2=MIN(G2:I2));1;0)

Jeg opdager dog at hvis du har to ens mindste værdier (og det er et problem) skal du lige overveje om det er bedre at vende det omkring, således at du i stedet får G2>min(xx); på den måde skal du bruge falsk til at være næste skridt/test.
Avatar billede Helenea2 Praktikant
24. april 2018 - 13:50 #6
Hmm jeg forstår ikke helt din løsning?
Umiddelbart virker det ikke.
Det jeg skal finde er f.eks. den største værdi ud af en kolonne, denne største værdi bliver tildelt x antal point.
Det samme med 2. største værdi ud fra kolonne bliver også tildelt en værdi.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. april 2018 - 14:30 #7
Måske kan denne matrixformel bruges:

=IF(H42<0;-6;IF(H42=SMALL(IF($H$42:$H$56>0;$H$42:$H$56);1);"16-n";IF(H42=LARGE(IF($H$42:$H$56>0;$H$42:$H$56);2);15;IF(H42=LARGE(IF($H$42:$H$56>0;$H$42:$H$56);1);16;""))))

IF = HVIS
SMALL = MINDSTE
LARGE = STØRSTE

Matrixformel skal indtastes ved at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.