Avatar billede Mainbrain Juniormester
02. maj 2018 - 02:10 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

imac nyinstalleret - vil ikke boote

Inden jeg kommer for godt igang, da er hurtig info at jeg ved rimeligt om windows men ikke meget om mac.

Jeg har fået til opgave at geninstallere en mac hvor både styresystem og recovery var ødelagt.
jeg har fået anskaffet mig en .raw fil med osX Sierra, lavede en usb install, og var heldig at få maskinen til at starte en installation via programmet clover.
Installationen gik smertefrit og efter nogen tid kørte maskinen bare derudaf uden fejl.... så jeg genstartede, og NU var der problemer... maskinen nægter at boote uden installations usb'en isat og opstart derigennem via clover. Jeg har prøvet at installere clover når mac'en kører og maskinen siger at alt er OK, men ved genstart er samme problem som før, det eneste der sker er at der kommer et gråt stop tegn midt på skærmen og maskinen slukker efter 10 sek.
Jeg syntes jeg har ledt nettet tyndt nu efter en måde at reparere boot på en mac, uden held!
Maskinen virker jo fint når man opstarter igennem install usb'en, men det er jo ligesom ikke brugbart, da det ikke er min mac jeg har stående.
Skulle der mon være nogen her som har et godt råd, da jeg er ved at løbe tør for ideer?

ps. Maskinen er fuldstændig ligeglad med kombinations taster ved opstart, på nær den hvor man kan vælge hvor man vil boote fra. (alt/options tasten)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. maj 2018 - 07:21 #1
Hvorfor gøre det så svært for jer selv - har I forsøgt at installere direkte fra internet:
https://support.apple.com/en-us/HT201314
Avatar billede INK Ekspert
02. maj 2018 - 08:12 #2
Når maskinen kører kunne du med diskværktøj foretage en "førstehjælp" for at sikre disken er ok.
Stadig når den kører kan du i systemindstillinger vælge opstartsdisk og så genstarte.
Håber det hjælper dig, men er ellers enig i #1.
Oplys lige model og årgang for iMac'en.
Avatar billede sd8220 Seniormester
02. maj 2018 - 09:00 #3
Så vidt som jeg kan læse mig til, er clover en bootloader, der skal bruges for at boote OS X på en IKKE-Apple-hardware - på Apple Hardware sørger OS X selv for bootloader, så der er ingen grund til at lægge et ekstra lag af besværlighed ind over.

Er du sikker på, at det er en HELT almindelig OS X, du har installeret?

Gør, som #1 foreslår.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. maj 2018 - 09:26 #4
Vær lige OBS på at OSX på non-Apple jern er NoGo i forhold til licensen,
Avatar billede Mainbrain Juniormester
02. maj 2018 - 11:29 #5
Takker for svar alle sammen
Vi starter med model nummer:  A1224 EMC: 2266
iMac Intel 20" EMC 2266 Model A1224 / Early 2009 / 2.66 GHz Core 2 Duo processor (opslag fra nettet)

Link til foto fra label under iMac:
https://drive.google.com/open?id=14SsFHugi6DfhbyXLrpOF_fFFfcDGzLrv

For at starte lidt fra bagenden, så vil svaret til CRKrogh ang. licensen være at der ikke skulle være noget problem, da det her er som skrevet i første opslag en iMac jeg prøver på at reinstallere. Og så kan vi jo lige hoppe til første svar fra samme, nemlig det med at installere fra internettet, hvordan gøres dette når maskinen ikke vil modtage taste kombinationer under opstart? (som skrevet i mit opslag under ps.) linket som du giver vil jo netop at det er dette jeg skal gøre. (Hvilket jeg også havde prøvet på før opslag her på siden)

@ink
Har kørt diskværktøj/førstehjælp og der er ingen fejl. Derefter har jeg prøvet at sætte opstartsdisk hvilket giver samme resultat som før, nemlig det grå stop tegn.

@sd8220
Yep, dette er også hvad jeg har læst mig frem til og grunden til at jeg har brugt den er at jeg ikke kunne få mac’en til at boote installations usb’en, så derfor prøvede jeg denne bootloader for at se om jeg kunne få installationen sat i gang.. hvem ku vide at maskinen efter installation stadig ikke kunne genkende sit eget styresystem og nægte opstart uden bootloaderen.
Jeg vil mene at det er en almindelig osX jeg installerer (håber jeg), men som sagt ved jeg ikke meget om mac maskiner… og da at jeg ikke kan få maskinen til at hente en installation fra nettet, da er jeg næsten nødt til at prøve denne vej… med mindre at der er en herinde der kender til hvordan jeg kan tvinge maskinen, evt. med en opstarts disk man kunne hente på nettet?, til at boote og hente. (ved ikke lige hvordan jeg forklarer bedre, håber det gir mening)

Er det ikke muligt at tvinge mac’en til at genskabe en bootloader? Evt. via et stykke software men henter fra nettet og kører på mac’en når den er startet op via clover?

Hvis det er en total format + reinstallation der skal til, ja så gør jeg dette, bare der kommer gang i maskinen, da alt hardware virker perfekt.
Problemet er at jeg mangler en trin for trin guide til hvordan man gør. Har prøvet at finde en på nettet, men de fleste steder er det en guide til hvordan man laver en fusker mac, hvilket IKKE er tilfældet her. Det MÅ da kunne lades sig gøre… hvad gør folk ellers hvis harddisken står af og der skal en ny isættes?!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. maj 2018 - 11:39 #6
Hmm, hvis du kan få den til at boote til desktoppen via Clover, kan du prøve at bygge en USB-dims via denne guide:
https://support.apple.com/da-dk/HT201372
Avatar billede INK Ekspert
02. maj 2018 - 12:04 #7
Hvis du checker på Apples hjemmeside, vil du se, at netop den (gamle) iMac ikke kan køre Sierra eller High Sierra. Det er kun modeller fra ultimo 2009.

Der findes dog en løsning på nettet, som jeg tidligere har anvendt:
http://dosdude1.com/highsierra/

Følg anvisningen slavisk!
Avatar billede sd8220 Seniormester
03. maj 2018 - 11:43 #8
Det nemmeste er, hvis du kan få lavet dig en install-usb-ting med fx 10.9 på. Så sætter du den til maskinenen og starter og kører installeren derfra.

Min erfaring siger mig, at det ikke ydelsesmæssigt er ret fornuftigt at køre alt for nye systemer på ældre maskiner. ,-)

Er du i nærheden af Midtsjællland, så prøv lige at give lidt mere direkte lyd.
Avatar billede Mainbrain Juniormester
07. maj 2018 - 10:06 #9
Hej alle.

MANGE tak for hjælpen! Denne maskine var til at få "kuller" af!
Ligegodt hvad jeg gjorde, da ville den ikke boote, kan fint installere Sierra via clover, men ikke boote og den vil heller ikke installere Yosemite som der lå i den da den gik ned!?!
Løsningen er dog fundet via det geniale program som ink gav linket til. Jeg gjorde som sagt "Følg anvisningen slavisk!" og nu kører maskinen uden problemer... så må ejeren af maskinen leve med at der evt. er lidt hastigheds nedsættelser pga. maskinen er gammel og softwaren er ny!
Som sagt, MANGE tak for hjælpen, specielt til ink som havde løsningen!