Avatar billede Søren Nielsen Praktikant
03. maj 2018 - 14:56 Der er 19 kommentarer

Begræns barnets adgang til internettet (time block/parental control)

Hej Eksperter.

Jeg roder med min router (Sagemcom Fast 3686 fra Yousee).

Kan ikke helt finde ud af hvordan jeg får sat tidsbegrænsning på knægtens computer. Yousee siger at det ikke kan lade sig gøre med deres router, med mindre man laver en bridge mode med en anden router der kan lave det setup.

Jeg synes det virker mærkeligt når nu menuen findes i 3686.

Råd og vejledning ønskes :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2018 - 15:51 #1
jeg ville bruge software: af typen "bandwidth management".
der er mange programmer.

https://windowsreport.com/bandwidth-limiter-windows-10/
Avatar billede Søren Nielsen Praktikant
03. maj 2018 - 16:35 #2
sidwave:

Jeg bruger en MAC, og er ikke sikker på hvordan softwaren skal hjælpe mig.
Kan man med bandwidth management styre internetadgangen/opsætte tidsinterval for en enkelt IP?
Avatar billede puren Ekspert
03. maj 2018 - 16:47 #3
søren: yousee har ret, deres lort et en router kan det ikke. men du er oppe mod en endeløs kamp, du laver en blokade og han finder et workaround på den. du laver en ny blokade og han finder en ny workaround.

eneste løsning som jeg kan ikke selv kan finde et workaround på som virker inden for overskulig tid er

det er at droppe alt kablet net og skrifte wifi navn og kode... så kl 22.00 skifter routeren selv ssid(wifi-navn) og wifi kode... eneste for din søn er nu at knække koden med et brute force attack (gætte på alle koder) husk at slå WPS-pin fra ellers tager det max 8 timer med en bærbar...

men må jeg her anbefale at du taler med din søn om problemet i stedet for??
Avatar billede Søren Nielsen Praktikant
03. maj 2018 - 16:59 #4
puren:

Jeg tænker der må være et kæmpe marked for en "all-around" fixer af dette problem.

Det med at tale med ham er skam prøvet og virker egentlig også nogenlunde (i starten). Men alle de nye spil er så dragende, at han falder tilbage i samme rille efter kort tid - "jeg mangler kun liiiige" og "10 minutter mere"...
Hvis der blev slukket kl. 21 konsekvent, så slap jeg også for alt det med at administrerer nye passwords.

Jeg sidder lige netop nu og forsøger mig via hans Bitdefender (Anti-virus), da hans computer selvfølgelig er kablet.
Avatar billede puren Ekspert
03. maj 2018 - 17:03 #5
en lidt mere lav praktisk løsning er et tænd/slik ur på routeren
Avatar billede Søren Nielsen Praktikant
03. maj 2018 - 17:14 #6
Ja det bruger jeg også, men det er nu mere for at restarte routeren (hver nat kl. 5).
Jeg søger en løsning som kun rammer knægtens internetforbindelse. Det lader til at Bitdefender har lavet en løsning der blokerer på selve computeren (og ikke allerede ude i routeren). Nu er jeg så spændt på at se hvor nem den er at omgås.
Avatar billede puren Ekspert
03. maj 2018 - 17:18 #7
i aften når den cutter ud skal han nok kikke men hvis han selv er admin over computeren (eller kender admin koden) slår han det fra mandag og du er på røven igen :(
Avatar billede jk45 Forsker
03. maj 2018 - 18:57 #8
Hvis dit barn sidder med en windows pc er der Bitdefender. Udover at den ligger godt i virus test og kan ind i mellem erhverves billigt har den en ganske god tidskontrol. Jeg har selv brugt den længe på en søn der er autist og derfor ikke kan sætte grænser eller helt styrer hvilke tider der er smart at tænde computeren på. Når tiden er udløbet bliver han logget af og kan ikke logge ind før næste gang der er sat tid af.
https://www.bitdefender.com/solutions/total-security.html
Op til 5 enheder pt 363,99 for et år
Avatar billede puren Ekspert
03. maj 2018 - 19:35 #9
#8 det nytter ikke med et program hvis knægten har admin koden til computeren så bliver programmet slettet og man er tilbage til start
Avatar billede Søren Nielsen Praktikant
03. maj 2018 - 19:53 #10
Jeg har sat tidslåsen op via en anden computer - med Bitdefenders weblogin.
Det login kender knægten ikke. Hvis han sletter Bitdefender fra computeren, sletter han vel i teorien kun “genvejen” til programmet??
Avatar billede puren Ekspert
03. maj 2018 - 20:07 #11
#10 du har vel ikke efterladt en genvej til programmet på hans skrivebord??

og sletter han en genvejen til programmet så virker programmet stadig men slettet han hele programmet så er der jo ikke et program til at stoppe han...

og jeg håber det er en famile eget computer for er det din søns egen computer er du ude på et moralsk skråplan, lovmæssigt har du ikke forbrudt dig i noget hvis han er under 18
Avatar billede Søren Nielsen Praktikant
03. maj 2018 - 21:25 #12
Det kører lidt af sporet synes jeg...

Jeg har købt, bygget og installeret computeren til ham ifm. hans 10 års fødselsdag (et lille års tid siden). I den henseende købte jeg et Bitdefender abonnement, som skal beskytte en uerfaren dreng i sine handlinger på nettet.
Nu forsøger jeg at lave en permanent stabil løsning hvor nettet afbrydes når jeg som forældre mener at drengen skal stoppe. Hvis du har børn selv vil du kunne bekræfte at man ikke forsøger at lave hverdagen mere kompliceret end højst nødvendig, og i mit tilfælde er min dreng allerede indforstået med den nye aftale om at nettet slukker AUTOMATISK. Det kan han sagtens forholde sig til, hvorimod det ville være langt mere usandsynligt, at knægten selv slukkede når uret ringede (fordi jeg kommer ikke til at minde ham om det hver evig eneste aften).

Jeg er ikke klar over om man bare kan slette anti-virus programmet uden at være logget ind med sin bruger. Ved du det?
Avatar billede jk45 Forsker
03. maj 2018 - 21:56 #13
Er bitdefender sat op med password kan det ikke lukkes og man lader jo kun mindre børn være admin på en pc hvis man holder af at leve livet farligt
Avatar billede puren Ekspert
03. maj 2018 - 22:19 #14
hvor var det henne at det kørte af sporet??

jeg har ikke børn selv men hjælper en masse familier med deres IT-problemer og denne problem stilleing er kommet op et par gange og eneste 2 løsninger jeg fundet til  problemmet er beskrevet oppe over, og ja jeg prøver altid og se om jeg kan komme uden om mine egen løsninger for uden de 2 kan jeg finde et workaround på alle andre ideer folk er kommet op med.

men hvis du gerne vil beskytte din søn så klip hans netstik, meltdown og spectre har ikke gjort det mindre farligt på nettet (og der noget vi måske et side spor)

for at slette programmer fra computer skal man være logget ind med en admin konto en std. bruger konto er ikke nok...

men man kunne jo boote computer op på en live cd og slette bitdefender mappen og så se hvad der sker. mit bur er at bitdefender crasher og det ikke kan finde ud af at overholde tidspunkter mere.
Avatar billede Flemming63 Juniormester
04. maj 2018 - 05:57 #15
Erklærer han sig indforstået fordi han er det, eller fordi du er hans far?

Der er intet der er installeret lokalt på computeren, der ikke kan omgåes/deaktiveres af en teknisk kyndig admin (indkl. BIOS setup) på computeren!

Om ikke fra andet, så fra Windows Recovery Environment ;)
Avatar billede finb Ekspert
04. maj 2018 - 09:24 #16
Karantæne:
Overskrides spilletid,
er der ingen spilletid næste dag.
Mekanisk begrænsning:
Du inddrager computeren kl. x
Eller:
Strømforsyning og/eller skærmledning
går ind til et alm. sluk-ur,
der ikke er tilgængeligt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
04. maj 2018 - 09:48 #17
"Boss eller Butler"
Jeg ved godt det er et kontroversielt forslag, men er det dig eller knægten der bestemmer?
Avatar billede Yama Novice
12. maj 2018 - 12:45 #18
Den løsning jeg bruger til at begrænse mine børns adgang til internettet er via en boks som hedder Fingbox med tilhørende APP. Min søn har noget autisme som gør det er rigtigt godt at have skemalagt adgang til nettet i faste rammer.

Fingbox sættes fysisk på dit hjemmenetværk f.eks. i din router eller en switch. Fingbox dækker alle tilsluttede enheder på det netværk den er sat på.

Fra Fing APP, scanner du dit hjemmenetværk, herfra vælger du de enheder som skal tidsbegrænses.

Det betyder at der ikke skal installeres dyrt og besværlig software på dine pc'erne. Fingbox kan også blokere andre enheder f.eks. dit Smart TV, Apple TV, PlayStation med flere.

Der er meget mere Fingbox kan og prisen for denne boks er 999,- kr. Fing APP er gratis og ikke noget med licenser mm efterfølgende.

Den er set https://wifik.dk/fingbox/

Dette er rigtigt smart, simpelt, effektivt og billigt i det lange løb.
Avatar billede Eviemay Novice
28. maj 2020 - 10:42 #19
Der er mange værktøjer, som du kan bruge til at overvåge en enhed og styre den tid, dit barn bruger på computeren. Læs denne artikel https://www.mspy.com/comprehensive-reports.html , der er nogle henstillinger og retningslinjer til dit spørgsmål.