Avatar billede carlos Novice
07. maj 2018 - 09:34 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Jeg søger en dansk brugermanual til Corel Draw 9.0

Jeg er ret nyligt begyndt at lave publikationer som frivilig for små foreninger.
Er selv med i to kunstnergrupper. Skal til at lave deres posters og invitationer.
Har fået Corel Draw 9.0 på en computer med windows 10.
Men jeg er ikke særlig øvet.  Savner en del basis som start, men er ellers gennnemsnitlig god til computerarbejde.
Kan jeg købe en manual på dansk - helst .?
Hvem kan hjælpe mig.  vh Carlos
Avatar billede ebea Ekspert
07. maj 2018 - 10:15 #1
Nej, du kan ikke få en dansk manual til CorelDraw 9. Det er rigtig mange år siden, at de lavede en dansk manual (helt tilbage til version 4, hvis jeg husker korrekt). Men "learning by doing" er det bedste du kan gøre, for at lære CorelDraw rigtigt.
Men jeg vil da anbefale dig, at få fat i en nyere version af CorelDraw, da den version du har mangler rigtig mange ting, som du vil få brug for, hvis du skal lave noget rigtigt i CorelDraw. Du kan købe en såkaldt "uddannelses version" helt legalt, for ca. 500,- kr. ved at downloade fra USA, og så har du en registreret version!
Avatar billede carlos Novice
07. maj 2018 - 11:45 #2
Tak for hjælpen. Lyder som en god ide. vh Carlos
Avatar billede ebea Ekspert
07. maj 2018 - 12:07 #3
#2  -  Du er velkommen ;-)
Her er et link til den nye version, som du kan købe, uden problemer!

https://www.coreldraw.com/en/product/education-edition/
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
07. maj 2018 - 15:14 #4
Hvorfor overvejer du ikke Adobes pakke!! har en masse Danske vejledninger mv.

Indesign
Illustrator
Photoshop
Dreamweaver

osv. osv. samt en bunke sites med manualer og hjælpe grupper!

Adobe CS6 Master Colection kan du finde på Piratbugten "Tys-Tys" ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
07. maj 2018 - 15:32 #5
#4  -  Er det ikke lidt den gale vej at gå, især når man selv driver virksomhed, at opfordre (eller henvise) til at downloade Software fra Piratsider?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
07. maj 2018 - 15:55 #6
Jeg kunne ikke, som virksomhed, på nogen måde finde på at have pirat software, på nogle af vores computere, hvilket vi iøvrigt har en meget streng politik om.

Men frivillige, hjemme arbejdende og studerende, kan ikke på nogen måde, betale disse licenser, der ofte er "meget dyre".

Der vil jeg til enhver tid sige, find en "billig" version først og, køb så en licens når du laver en indkomst, der forsvarer købet!
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. maj 2018 - 16:25 #7
Men ligemeget hvad så er det ikke tilladt at skrive om det herinde.
Avatar billede ebea Ekspert
07. maj 2018 - 16:30 #8
#6  -  Men du opfordrer så stadig til at finde "en billig version", ud fra din sidste kommentar; underforstået, download fra en Piratside!
Avatar billede carlos Novice
07. maj 2018 - 22:30 #9
Interessant at følge. Men jeg er ikke til “ piratsider “ , spam og hvad der følger med af cookies /
Havde engang mit hyr med downloads jeg måtte slås med.
Så tak for debatten.. Jeg har brug for noget relativt småt. Men godt.
Til hjælpebrug og småopgaver.  Ville undgå for meget tekno- engelsk.
Men Har Corel Draw 9.0 - resten finder jeg nok ud af med lidt “ næse “
slut herfra
Avatar billede KHN Guru
08. maj 2018 - 15:57 #10
Måske kan du bruge denne vejledning (Dansk): https://knowware.dk/download/coreldraw.pdf

Med udgangspunkt i version 3 - kan også bruges til version 4, 5 og 6 (og måske version 9)
Avatar billede carlos Novice
09. maj 2018 - 07:56 #11
tak for din hjælp, KHN.
Vil anskaffe mig den  vh “ Carlos” 👍