Tampico Praktikant
16. maj 2018 - 10:32 Der er 2 kommentarer

Fra virtuelt miljø og tilbage til basic...

En lille historie fra den virkelige verden.

Et internationalt firma med omkring 50 administrative brugere, kører et 100% viaturliseret miljø på både servere og klienter, og således at alle medarbejdere let kunne tilgå deres pc både fra deres arbejdesplads eller fra hjemmet. Desuden var det lavet sådan, at hvis der skete et større servernedbrud på firmaets egen server, så kunne alle klienter og servere startes op ude i byen på et sekundært miljø. Nye brugere kunne let oprettes og nedlægges fra central plads.

Nu sker der så det, at topledelsen får øje på prisen for at køre sådan et virtuelt miljø, og bliver samtidig gjort opmærksom på, at der er rutiner i ERP-systemet der kører langsomt.
De vælger derfor og efter at have regnet på en traditionel setup, at udskifte det virtuelle miljø med tykke klienter (desktop), ligesom også serverene indtil videre skal køre på laptop/fysiske servere (igangværende)

Jeg kunne derfor godt tænke mig at få svar på en eller flere spørgsmål i denne forbindelse:

1)
Er der nogen der har kendskab til andre fortilfælde som dette, og evt. kan fortælle hvordan det endte både med hensyn til performance, support og økonomi?

2)
Skyder virksomheden her sig selv i foden, eller er vi IT-folk blevet så fokuseret på at visualisere systemer, at vi glemmer de ulemper der også er?

Pft.
claes57 Ekspert
16. maj 2018 - 11:52 #1
sikkerhed? man skal være klar på, at opdateringer og viruskontrol altid er opdateret overalt, og at man har noget til at klare ddos-angreb. Og hvad sker der, hvis en pc bliver glemt på et hotel - kan den slettes fra adgang, og helst nulstilles helt.
CRKrogh Ekspert
16. maj 2018 - 17:31 #2
Jeg kan kun sige, at virksomheden lige nu er i fuld sving med ikke kun at skyde sig selv i foden, men amputere begge ben over hoften!

Som det allerførste skal omkostninger til almindelig drift, vedligehold og løbende udskiftning af alt jernet regnes ind - både for servere og klienter; det er den nemme del, altså den, der handler om letforståelige kroner og ører.

Dernæst skal der tages stilling til, forretningsmæssigt, hvor stor en risiko, I kan tage - det er nok den del, der vil veje tungest, når beslutningen skal tages i forhold til en fuldt virtualiseret platform.

Hvis kravet fra forretningen er 100% service til kunder/organisation, så er en virtuel platform et godt bud. Kan man derimod "tåle" et afbræk, skal FORRETNINGEN tage stilling til, hvilket serviceniveau, der skal definere driften fremadrettet.
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
Microsoft med klar melding til sine 3.000 danske partnere: "Overlæggeren er, at det er cloud or nothing at all"
Interview: Tiderne, hvor du som Microsoft-partner bare kunne sælge nogle licenser og have succes med det, er forbi. Hvis du vil være en af de hotteste partnere hos Microsoft, skal du bevise overfor partnerdirektør Claus Jul Chrisitansen, at du er klar til at basere hele din forretning på cloud.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Gratis e-bog: Mister du pusten på BI-bjergetapen? Tag den lige vej i stedet!
Denne e-bog er relevant for dig der sidder i en virksomhed, der allerede arbejder med Dynamics 365 for Finance & Operations, eller som overvejer at få det. Det er din genvej til at komme tilbage på BI-motorvejen, hurtigt og på den rigtige måde. Du finder ud af hvordan du kommer ud over bumpene og uden om hullerne på bjergvejen med CBI Plugin, så du igen kommer tilbage på motorvejen og kan køre direkte mod målet. Læs videre og bliv klogere på, hvordan du kommer over – eller helt undgår – de største bump på bjergetapen.