Tampico Praktikant
16. maj 2018 - 10:32 Der er 2 kommentarer

Fra virtuelt miljø og tilbage til basic...

En lille historie fra den virkelige verden.

Et internationalt firma med omkring 50 administrative brugere, kører et 100% viaturliseret miljø på både servere og klienter, og således at alle medarbejdere let kunne tilgå deres pc både fra deres arbejdesplads eller fra hjemmet. Desuden var det lavet sådan, at hvis der skete et større servernedbrud på firmaets egen server, så kunne alle klienter og servere startes op ude i byen på et sekundært miljø. Nye brugere kunne let oprettes og nedlægges fra central plads.

Nu sker der så det, at topledelsen får øje på prisen for at køre sådan et virtuelt miljø, og bliver samtidig gjort opmærksom på, at der er rutiner i ERP-systemet der kører langsomt.
De vælger derfor og efter at have regnet på en traditionel setup, at udskifte det virtuelle miljø med tykke klienter (desktop), ligesom også serverene indtil videre skal køre på laptop/fysiske servere (igangværende)

Jeg kunne derfor godt tænke mig at få svar på en eller flere spørgsmål i denne forbindelse:

1)
Er der nogen der har kendskab til andre fortilfælde som dette, og evt. kan fortælle hvordan det endte både med hensyn til performance, support og økonomi?

2)
Skyder virksomheden her sig selv i foden, eller er vi IT-folk blevet så fokuseret på at visualisere systemer, at vi glemmer de ulemper der også er?

Pft.
claes57 Ekspert
16. maj 2018 - 11:52 #1
sikkerhed? man skal være klar på, at opdateringer og viruskontrol altid er opdateret overalt, og at man har noget til at klare ddos-angreb. Og hvad sker der, hvis en pc bliver glemt på et hotel - kan den slettes fra adgang, og helst nulstilles helt.
CRKrogh Ekspert
16. maj 2018 - 17:31 #2
Jeg kan kun sige, at virksomheden lige nu er i fuld sving med ikke kun at skyde sig selv i foden, men amputere begge ben over hoften!

Som det allerførste skal omkostninger til almindelig drift, vedligehold og løbende udskiftning af alt jernet regnes ind - både for servere og klienter; det er den nemme del, altså den, der handler om letforståelige kroner og ører.

Dernæst skal der tages stilling til, forretningsmæssigt, hvor stor en risiko, I kan tage - det er nok den del, der vil veje tungest, når beslutningen skal tages i forhold til en fuldt virtualiseret platform.

Hvis kravet fra forretningen er 100% service til kunder/organisation, så er en virtuel platform et godt bud. Kan man derimod "tåle" et afbræk, skal FORRETNINGEN tage stilling til, hvilket serviceniveau, der skal definere driften fremadrettet.
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
Computerfans' paradis kæmper for livet: Nye nørder har indtaget Tokyos elektriske kvarter
Reportage: Tag med til Akihabara, der har været kendt som Tokyos elektriske bydel. Kvarterets gamle omdømme er under pres. De gamle boder med komponenter til selvbyggerne er kommet kraftigt i undertal, mens de nye nørder er rykket ind.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Vil strejkende it-folk kunne lægge hele Statens It ned? "Det har vi ingen kommentarer til," lyder den kryptiske melding fra Statens It
50 it-medarbejdere hos Statens It truer med at nedlægge arbejdet i sympatistrejke. Vil det betyde, at Statens It går ned?
Statens It nægter at svare.
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.