Avatar billede Tampico Praktikant
16. maj 2018 - 10:32 Der er 2 kommentarer

Fra virtuelt miljø og tilbage til basic...

En lille historie fra den virkelige verden.

Et internationalt firma med omkring 50 administrative brugere, kører et 100% viaturliseret miljø på både servere og klienter, og således at alle medarbejdere let kunne tilgå deres pc både fra deres arbejdesplads eller fra hjemmet. Desuden var det lavet sådan, at hvis der skete et større servernedbrud på firmaets egen server, så kunne alle klienter og servere startes op ude i byen på et sekundært miljø. Nye brugere kunne let oprettes og nedlægges fra central plads.

Nu sker der så det, at topledelsen får øje på prisen for at køre sådan et virtuelt miljø, og bliver samtidig gjort opmærksom på, at der er rutiner i ERP-systemet der kører langsomt.
De vælger derfor og efter at have regnet på en traditionel setup, at udskifte det virtuelle miljø med tykke klienter (desktop), ligesom også serverene indtil videre skal køre på laptop/fysiske servere (igangværende)

Jeg kunne derfor godt tænke mig at få svar på en eller flere spørgsmål i denne forbindelse:

1)
Er der nogen der har kendskab til andre fortilfælde som dette, og evt. kan fortælle hvordan det endte både med hensyn til performance, support og økonomi?

2)
Skyder virksomheden her sig selv i foden, eller er vi IT-folk blevet så fokuseret på at visualisere systemer, at vi glemmer de ulemper der også er?

Pft.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. maj 2018 - 11:52 #1
sikkerhed? man skal være klar på, at opdateringer og viruskontrol altid er opdateret overalt, og at man har noget til at klare ddos-angreb. Og hvad sker der, hvis en pc bliver glemt på et hotel - kan den slettes fra adgang, og helst nulstilles helt.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. maj 2018 - 17:31 #2
Jeg kan kun sige, at virksomheden lige nu er i fuld sving med ikke kun at skyde sig selv i foden, men amputere begge ben over hoften!

Som det allerførste skal omkostninger til almindelig drift, vedligehold og løbende udskiftning af alt jernet regnes ind - både for servere og klienter; det er den nemme del, altså den, der handler om letforståelige kroner og ører.

Dernæst skal der tages stilling til, forretningsmæssigt, hvor stor en risiko, I kan tage - det er nok den del, der vil veje tungest, når beslutningen skal tages i forhold til en fuldt virtualiseret platform.

Hvis kravet fra forretningen er 100% service til kunder/organisation, så er en virtuel platform et godt bud. Kan man derimod "tåle" et afbræk, skal FORRETNINGEN tage stilling til, hvilket serviceniveau, der skal definere driften fremadrettet.