Tampico Praktikant
16. maj 2018 - 10:32 Der er 2 kommentarer

Fra virtuelt miljø og tilbage til basic...

En lille historie fra den virkelige verden.

Et internationalt firma med omkring 50 administrative brugere, kører et 100% viaturliseret miljø på både servere og klienter, og således at alle medarbejdere let kunne tilgå deres pc både fra deres arbejdesplads eller fra hjemmet. Desuden var det lavet sådan, at hvis der skete et større servernedbrud på firmaets egen server, så kunne alle klienter og servere startes op ude i byen på et sekundært miljø. Nye brugere kunne let oprettes og nedlægges fra central plads.

Nu sker der så det, at topledelsen får øje på prisen for at køre sådan et virtuelt miljø, og bliver samtidig gjort opmærksom på, at der er rutiner i ERP-systemet der kører langsomt.
De vælger derfor og efter at have regnet på en traditionel setup, at udskifte det virtuelle miljø med tykke klienter (desktop), ligesom også serverene indtil videre skal køre på laptop/fysiske servere (igangværende)

Jeg kunne derfor godt tænke mig at få svar på en eller flere spørgsmål i denne forbindelse:

1)
Er der nogen der har kendskab til andre fortilfælde som dette, og evt. kan fortælle hvordan det endte både med hensyn til performance, support og økonomi?

2)
Skyder virksomheden her sig selv i foden, eller er vi IT-folk blevet så fokuseret på at visualisere systemer, at vi glemmer de ulemper der også er?

Pft.
claes57 Ekspert
16. maj 2018 - 11:52 #1
sikkerhed? man skal være klar på, at opdateringer og viruskontrol altid er opdateret overalt, og at man har noget til at klare ddos-angreb. Og hvad sker der, hvis en pc bliver glemt på et hotel - kan den slettes fra adgang, og helst nulstilles helt.
CRKrogh Ekspert
16. maj 2018 - 17:31 #2
Jeg kan kun sige, at virksomheden lige nu er i fuld sving med ikke kun at skyde sig selv i foden, men amputere begge ben over hoften!

Som det allerførste skal omkostninger til almindelig drift, vedligehold og løbende udskiftning af alt jernet regnes ind - både for servere og klienter; det er den nemme del, altså den, der handler om letforståelige kroner og ører.

Dernæst skal der tages stilling til, forretningsmæssigt, hvor stor en risiko, I kan tage - det er nok den del, der vil veje tungest, når beslutningen skal tages i forhold til en fuldt virtualiseret platform.

Hvis kravet fra forretningen er 100% service til kunder/organisation, så er en virtuel platform et godt bud. Kan man derimod "tåle" et afbræk, skal FORRETNINGEN tage stilling til, hvilket serviceniveau, der skal definere driften fremadrettet.
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
Her er de vigtigste pointer i NNIT's nye halvårsregnskab: Frigører sig fra Novo Nordisk - og stort udbytte på vej
Interview: Manglende omsætning hos Novo Nordisk og stor fremgang i tre andre sektorer betyder, at NNIT gør sig mere uafhængig af Novo Nordisk. Her er de vigtigste punkter i selskabets nye regnskab. Interview med finansdirektør Carsten Krogsgaard Thomsen.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.