Avatar billede HTP Juniormester
17. maj 2018 - 12:41 Der er 3 kommentarer

Beregning af påkrævet tryk i en 240 tons presse maskine

Som overskiften siger, så er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal beregne hvor meget tryk der er påkrævet at presse med i en stor cylinderpresser, presseren kan trykke med 240 Ton.
Processen forgår sådan at, der isættes et værktøj i presseren, et værktøj i toppen og et værktøj i bunden af presseren, i det nederste værktøj kommes der så et råmateriale i bestående af genbrugsplast, det øverste værktøj køre så ned i det nederste værktøj og presser sammen i et minuts tid og wupti, så er der er formet færdigt produkt.
Det skal hertil tilføjes at råmaterialet er 200 grader varmt når det lægges i værktøjet.
Er der nogen der har forstand på hvordan jeg kan regne det krævede tryk ud?
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2018 - 13:19 #1
det kommer jo an på materialets densitet - trykker du hårdt på noget, brækker det
så du skal ha densitet/viskositets tallet for materialet, før du kommer videre.
Avatar billede HTP Juniormester
17. maj 2018 - 13:29 #2
Densiteten er ca. 1,29 g/cm^3
Avatar billede acore Ekspert
17. maj 2018 - 14:34 #3
Det lyder umuligt at udtale sig om uden nærmere kendskab og indsigt - uanset densitet/viskositet/...

Enten kan du prøve dig frem (start i givet fald med lavt tryk), du kan finde en plast-ingeniør at spørge, eller du kan spørge leverandøren af maskinen.