Avatar billede solveig b Praktikant
19. maj 2018 - 15:40 Der er 2 kommentarer

beregne vektorer - tridiagonal matrix

Jeg er i gang med eksamen, og når jeg skal udregne nogen vektorer a,b,r udfra min tridiagonale matrix.

Jeg indhenter en matrice her:

void valgB(int &valgabcd) {
    double Q[NMAX][NMAX], xk[NMAX];
    int n;
    cout
            << "\n Indlæs fra fil af: n og (xk,yk) k=0,1,....,n: Koordinater for de n+1 knudepunkter"
            << endl;
    IndhentMatrixFil(Q, n, 2);
    matrixUdskriv(Q, n, 2);

    for (int i = 1; i <= n + 1; i++) {
        xk[i] = Q[i][1];
    }

    vektoraUdskriv(xk, n + 1);

}
Også laver jeg en void hvor jeg vil udregne a,b og r. :

void Beregnabr(double a[NMAX], double b[NMAX - 1], double r[NMAX],
    double xk[NMAX], double yk[NMAX], int &n) {
int nA;
nA = n - 1;
int i;
cout << "\n Nu skal beregning af a, b og r udføres: ";

for (i = 0; i < n - 1; i++) {
    a[i] = 2 * (xk[i + 2] - xk[i]);

}

for (i = 0; i <= n - 2; i++) {
    b[i] = (xk[i + 2] - xk[i + 1]);
}

for (i = 0; i < n - 1; i++) {
    r[i] = 6 * ((yk[i + 2] - yk[i + 1]) / (xk[i + 2] - xk[i + 1]))
            - ((yk[i + 1] - yk[i]) / (xk[i + 1] - xk[i]));
}

cout << "\nVektoren a udskrives: ";
printaogr(a, nA);
cout << "\nVektoren b udskrives: ";
printb(b, nA);
cout << "\nVektoren r udskrives: ";
printaogr(r, nA);

}

Jeg kalder min Beregnabogr i en anden void: (er ret sikker på probelmet ikke er dette). Men når jeg så kører programmet, så vil der ikke komme nongen tal ud, kun mine parenteser [ ] [ ] [ ].

Kan i hjælpe mig? Tænker det er noget i min valgb. fordi det er xk som jo går igen i min beregnabogr.
Avatar billede S. Enevoldsen Juniormester
21. maj 2018 - 17:51 #1
Hvis der ikke kommer nogen tal ud er det ikke pga. beregningen - i så fald ville tallene der kom ud være forkerte. Men siden der ikke kommer nogen tal ud, er det nok selve udskrivningen den er galt med. Denne kode har du ikke vist her, så kig i dine print funktioner, eller skriv dem her så vi kan se hvad der sker der.
Avatar billede solveig b Praktikant
23. maj 2018 - 09:46 #2
Tak for hjælpen, fik det til at virke.
Hvad gør man hvis i en anden matrix der kun kommer nan og inf ud. Har tjekket, og synes ikke jeg dividere med nogen nuller.