Avatar billede Teknikblind Juniormester
23. maj 2018 - 07:34 Der er 12 kommentarer

Airlink 1000g Jensen konfigureres til AP.

Hej
Jeg er ved at konfigurere min trådløse router til en AP, men har lige et spørgsmål, før jeg går i gang.

Når den kører som AP, kan man så stadigvæk kable den til en computer/TV eller andet og bruge netværket gennem kabel.

Det er fordi, den er i dag tilkoblet vores fjernsyn, og det skal den gerne blive ved med.

Tak for snarligt svar/info.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
23. maj 2018 - 07:37 #1
Jeg vil sige JA. De resterende porte i routeren burde fungere ligesom en switch.
Avatar billede Teknikblind Juniormester
23. maj 2018 - 07:47 #2
Hej Rune,
det lyder fornuftigt. Hvis ikke det er løsningen, kan jeg evt. tilkoble en netværks switch foran, hvor jeg kobler det ene kablet til tv og det andet til AP.

Gir det også mening?

Klart din løsning, er at foretrække, da det giver mindre hardware at rode rundt med og forringe forbindelsen.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
23. maj 2018 - 08:20 #3
Vil mene du ikke har behov for en ekstra switch. Alle de routere jeg har sat op som AP igennem tiden har portene fungeret som ligesom en switch.
Men det jo ret simpelt at teste af. Sæt routeren i Ap og prøv dit TV om du stadig har internet.
Avatar billede INK Ekspert
23. maj 2018 - 08:25 #4
Avatar billede Teknikblind Juniormester
23. maj 2018 - 14:38 #5
Hej Ink, sjovt nok, er det den artikel som jeg har fundet og er ved at gøre klar til opsætning efter. Den nævner desværre ikke noget omkring bruger mulighederne af switchene på AP.

Men tak for hjælpen.
Avatar billede INK Ekspert
23. maj 2018 - 17:53 #6
#5 Jeg ved positivt, at LAN portene virker som kablede forbindelser.
Avatar billede Teknikblind Juniormester
23. maj 2018 - 21:13 #7
Nyt problem. Jeg har nu oprettet et AP (findes som indstilling på den) og troede at den vil forlænge på samme netværk med samme navn, men den opretter et nyt med nyt navn. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede INK Ekspert
23. maj 2018 - 21:51 #8
Du skal manuelt konfigurere router 2 (AP) ved at tilslutte med kabel til en pc/Mac.
Hvis du fortsat har wifi på router 1, skal de to AP'er have samme navn, samme sikkerhedsindstilling og samme password. Dine trådløse enheder kan så skifte automatisk mellem stærkeste sender.
Avatar billede Teknikblind Juniormester
23. maj 2018 - 23:29 #9
Okay prøver jeg.

Min AP Kan sættes op til følgende:
AP-client
AP-bridge point to point
AP-bridge point to multi-point
AP-bridge-WDS
universal repeater

Hvilken skal den stå på?
Avatar billede INK Ekspert
24. maj 2018 - 07:43 #10
Ups, det kan jeg ikke lige svare på.
Der er vel også andre indstillingsmuligheder?

Du bruger DHCP serveren i den første router, og DHCP skal derfor være slået fra i nr 2 (Jensen). Det kaldes normalt bridge mode.
Men uden manualen kan jeg ikke helt greje betydningen. Du kan udelukke “universal repeater”, da du kabler fra 1 til 2:

WDS svarer til et mesh system, så kan nok også udelukkes?

Så enten er det helt simpelt AP client uden DHCP eller AP point to multi.

Du kan nok fornemme jeg er på tynd is 😜😀
Avatar billede Teknikblind Juniormester
24. maj 2018 - 09:11 #11
Hej

Jeg lykkedes faktisk med den første; AP-Client, dog opstod nye problemer. Jeg sad og rettede lidt på netværket mht. kanaler og trådløs tilstand for modemet. Så hoppede AP af og WIFI forsvandt. Derefter prøvede jeg igen, men netværket vil ikke over på AP. Hver gang jeg laver sidste step, hvor jeg slår DHCP fra, så forsvinder netværket også. Både kablet og WIFI. Så har jeg prøvet at nulstille både modem og AP, for at se om det hjalp uden held. Nu har opsat Jensen Airlink til at køre som router igen, hvor den fint sender kablet forbindelse til mit TV og WIFI ud i  rummet. Men igen kører den som separat netværk.

Hvis I har en ide om, hvad jeg kan gøre for at få den op at køre som AP igen, så lad mig endelig høre.
Avatar billede INK Ekspert
24. maj 2018 - 09:19 #12