Avatar billede TheDaneDK Novice
24. maj 2018 - 16:31 Der er 9 kommentarer

Jeg forstår det simpelthen ikke!!!

Er her nogle der har et svar på hvorfor jeg flere steder på min computer kan se at jeg kun har 4gb gpu ram på mit Geforce 1080 grafikkort?
Faktisk har jeg ikke kunne finde et sted hvor den oplyste mig om at jeg har 8gb.
Men så vidt jeg var blevet oplyst skulle det være et 8GB kort.
Og jeg har søgt lidt på det på nettet også, og det ser jo slet ikke ud til at man kan få et Geforce 1080 med kun 4 gb på.
Det skal siges at det er en helt ny computer jeg næsten lige har købt og i specifikationerne til den fremgår det også at det skulle være et 8 gb kort.

Og at det er et Geforce GTX kort jeg har siddende skal der ikke være tvivl om, det kan jeg se bla, ved at det står på siden af kortet med lysende bogstaver.
og det fremgår også alle steder jeg har været for at tjekke op på det, at det ER et Geforce 1080 kort jeg har i computeren, men så er det bare at der så står 4GB eller 4095MB hukommelse, alt efter hvilket prg jeg bruger til at tjekke min hardvare osv. men altid kun 4 gb og ikke 8.
Avatar billede mort1 Ekspert
24. maj 2018 - 16:47 #1
GeForce GTX 1080 findes så vidt jeg ved også med "kun" 4 mb ram, så du skal nok kontrollere hvad du har købt
Avatar billede INK Ekspert
24. maj 2018 - 16:48 #2
Prøv at downloade SPECCY og kør denne. Viser spec. for al hardware.

https://www.ccleaner.com/speccy/download
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. maj 2018 - 16:54 #3
#2
Det tænkte jeg også på. Speccy er et rigtigt godt program :-)
Avatar billede TheDaneDK Novice
24. maj 2018 - 17:01 #5
Jeg har allerede prøvet SPECCY, den er bla en af de programmer jeg har brugt til at undersøge det med.
Mort1 - Du skriver at såvidt du ved, så kan det kun fås med 4 gb, men så undrer det mig bare at der står skrevet at det er 8gb alle steder når jeg søger på det på google, og inde på Nvidia´s web side står der også at det er på 8gb, se feks her:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/10series/geforce-gtx-1080/ det er præcist dette kort jeg har siddende i min computer der vises der.
Avatar billede mort1 Ekspert
24. maj 2018 - 17:21 #6
Det jeg skriver skal forstås sådan, at der også er Geforce 1080 som kun har 4 mb ram, hvorfor jeg mener, at du kan være blevet "snydt" og kun har fået et grafikkort med 4 mb ram - Fejl sker jo !
Avatar billede INK Ekspert
24. maj 2018 - 17:26 #7
Har set på nettet, at der kan være problemer med Speccy og grafikkort. Prøv at anvende dette program
https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. maj 2018 - 17:28 #8
#6

Ahh, misforstod. Troede du mente at der ikke fandte andre end 4 GB.

#7

Läste det samme her:
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/4wawx3/am_i_dumb_or_does_the_asus_gtx_1080_only_have_4gb/

Og de anbefaler det samme:
https://www.techpowerup.com/gpuz/
Avatar billede TheDaneDK Novice
24. maj 2018 - 17:57 #9
ok Mort1 måske du kunne have ret, i hvert fald så skriver de at det har 8gb ram inde hos el giganten hvor jeg købte den, altså  de sælger den som en gamer cpu med 8 gb Geforce 1080.

Men samtidig synes jeg det er lidt sært at du Michael_stim har set at en anden der også har skrevet om samme problem, til ham svarede man at han skulle bruge noget andet software end SPECCY, jeg brugte det software Ink sendte et link til og det siger gud hjælpe mig at der er 0gb ram på kortet, men finder ellers helt rigtigt ud af at jeg har et Geforce 1080.

Noget andet jeg ikke fik nævnt fra starten er at jeg har noget software der hedder "Lenovo solution center" det fortæller mig også at jeg kun har 4 GB GPU Ram men det vises ved at den skriver hvor meget jeg bruger på nuværende tidspunkt og af hvor meget ram jeg bruger af, deri fremgår det som sagt jeg kun har 4GB men at jeg imens jeg havde GTA V kørende i baggrunden brugte 6,2 GB ram. det stod skrevet sådan her - 155% 6,2/4GB, også ret sært synes jeg.