Avatar billede ranni Forsker
12. juni 2018 - 11:22 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Ophavsret

I en gruppe med 5000 medlemmer har jeg på gruppens side med billeder samlet udvalgte allerede en gang offentlig gjorte billeder i et selvbladende album.
Jeg har udvalgt billederne for at skabe en stemning fra situationer/oplevelser af forskellige fotografer. (uden navn)
Det gensyn vakte en del glæde i gruppen.
En af 5000 medlemmer - - en fotograf !! har krævet    Ophavsret.
Loven er uoverskuelig fyldt med    hvis. . når . . men.
Billederne nøjagtig ubehandlet kopier er  k u n  delt med gruppen.

Der er noget i loven der siger Ophavsret ophæves hvis kun bruges inden for familien ????

Er Opretshav gældende i Facebook (hvor alle kan hente/dele med hvem som helst).
Jeg bedømmer at alle rettigheder er forsvundet, når man offentliggør på sådanne media.
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2018 - 11:24 #1
ja. du skal have mandens godkendelse
Avatar billede acore Ekspert
12. juni 2018 - 12:02 #2
Der er flere hensyn.

I forhold til persondataloven vil det normalt være lovligt at bruge et billede af en person, som vedkommende selv har offentliggjort.

I forhold til ophavsret må du kun bruge andres billeder efter aftale med den person, som ejer ophavsretten.

Så du skal i princippet have tilladelse fra alle fotografer/ophavsretsejere.

Den nemme løsning er af slette fotografens billeder (og evt smide ham ud af gruppen).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2018 - 12:19 #3
Lige for at bekræfte...

Uanset hvor mange steder et billede i forvejen er offentliggjort, er der stadig nogen der har lavet det - og de har stadig retten til billedet, med mindre rettigheden er overdraget/solgt. Som regel sælger man kun brugsretten til et begrænset formål, så billedet ikke må videredistribueres.

Det gælder også alle de billeder du kan finde på Facebook - og internettet i øvrigt.

Og sågar dele af billeder - har jeg taget et billede af rådhuspladsen, må du ikke engang klippe en bænk ud af billedet og bruge i anden sammenhæng.

At man så kan være kvæulantisk og lige et nummer for hysterisk over sin ophavsret i visse sammenhænge, kan vi godt blive enige om at der burde være lovgivet imod :-)
Avatar billede acore Ekspert
12. juni 2018 - 12:52 #4
Væsentligste undtagelse til #3 er, at ophavsret har man ikke uendeligt, men kun i sin levealder + 70 år - derefter er den i praksis bortfaldet.
Avatar billede puren Ekspert
12. juni 2018 - 16:39 #5
formoder at du har downloaded billeder fra facebook og uploadet dem til facebook igen??

hvis ja: så har du krænket facebooks rettigheder... i facebooks eula/tos står der at når man uploader medie indhold vidre gives retten til facebook og facebook kan nu bruge som de ønsker..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2018 - 16:52 #6
@puren #5 Nej der tager du fejl - det er en myte.

Facebooks EULA kan aldrig trumfe over dansk lovgivning. I princippet har du ret - du må ikke downloade billeder. Men det er fordi profilejeren har ophavsretten.
Paragraffen i Facebooks EULA er til for at sikre, at Facebook ikke ryger i fedtefadet for at opbevare og vise ophavsrettighedsbeskyttede (Copyrightbeskyttede for udlandet) billeder.
Avatar billede acore Ekspert
12. juni 2018 - 17:20 #7
Ole_madsen: Her tror jeg, at du er galt på den.

Du har ret i, at man ikke kan omgå lovgivningen. Men ophavsretsloven giver mulighed for at overføre  ophavsret for et billede til en anden. Det er derfor ikke i modstrid med dansk lovgivning at aftale (fx i facebooks EULA) at gøre dette. Har ikke læst dem, så jeg siger ikke, at det er det, der sker, jeg siger blot, at man lovligt KAN gøre det.
Avatar billede ranni Forsker
12. juni 2018 - 17:29 #8
Det er lovligt at kopiere en CD og bruge i familien.
Jeg fandt alle billederne på gruppen side, samlede nogle til at fortælle en begivenhed og sendte den kun til gruppen (hvor de allerede lå).
Mange udtrykte glæde ved gensynet i den udgave.

Den gik altså ikke !!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2018 - 21:01 #9
@acore #7
Jeg er jo ikke helt galt på den som du skriver. Det er noget friskt at kommentere på en EULA som du ikke har læst :-D

Jeg ved udemærket at man kan give i licens - det er det jeg redegør for i #3.

Men det er stadig en myte at man giver rettigheden til Facebook ved at uploade materiale til Facebook.

For nu ikke at der skal være tvivl (det bliver der nok alligevel - skrevne tekster har det altid med at blive fortolket), så er Facebooks EULA - eller tjestevilkår på dansk, her: https://www.facebook.com/terms.php?ref=p

OVERORDNET snakker vi paragraf 3 stk. 1, hvor de beskriver at man giver sit materiale i licens. D.v.s. at Facebook må bruge materialet i deres øvrige tjenester, reklamer m.m. - men de beskriver samtidig at du selv har rettigheden, og til enhver tid kan slette materialet, og derved genvinde den fulde ophavsret (minus risikoen for at materialet er delt med venner, der har låst det fast).

Så igen nej - man overdrager intet til Facebook - det er en myte. Man "giver i licens", men kan inddrage den igen, og derved har Facebook ingen rettigheder over materialet, men forbeholder sig retten til at bruge det, inden for de betingelser det er delt (privatlivsindstillingerne).

@Ranni - nu er det igen et fortolkningsspørgsmål, men hvis du udelukkende har gen-offentliggjort billeder i det forum, de i forvejen var delt, kan jeg ikke tro at nogen dansk domstol vil kunne klandre dig for noget. Men man kan stille spørgsmålstegn ved hvordan bogen er lavet - du har nok haft downloadet billederne, og det er nok hvad man kunne slå ned på. Har du brugt en Facebook app, vil det være dennes betingelser der gælder, og så kunne jeg forestille mig at du intet galt har gjort.
Uanset hvad, vil der næppe være nogen der for alvor kommer efter dig... men omvendt går folk i mindre og mindre sko, så man kan aldrig vide... - hvis du beklager over for hr. fotograf, forklarer at du ikke var helt bekendt med reglerne, og forklarer at du ikke har gemt nogle af hans billeder lokalt på din PC, mon så ikke han synes det er fint at billederne er blevet gen-publiceret? - de fleste fotografer er trods alt smigret, når folk synes deres værker er værd at (gen)bruge...

Du må dele værker med familien i samme husstand ja, men den regel gælder ikke en facebook gruppe :-) - det er trods alt ikke samme husstand (håber jeg? :-D )
Avatar billede acore Ekspert
12. juni 2018 - 21:29 #10
@ole_madsen:
puren skriver i #5, at "i facebooks eula/tos står der at når man uploader medie indhold vidre gives retten til facebook..." og du svarer i #6, at "...Facebooks EULA kan aldrig trumfe over dansk lovgivning".

Det læser jeg sådan, at du mener, at det i henhold til dansk lovgivning ikke er tilladt at videregive sine ophavsrettigheder. Det er i henhold til Ophavsretslovens §53 forkert, hvorfor jeg synes du er galt på den.

Prøv lige at læse min post igen -  det er ikke EULA jeg kommenterer på - det er dansk lovgivning - jeg synes du lægger mit noget i munden, som jeg slet ikke har skrevet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2018 - 21:38 #11
Som antydet - det er en diskussion om ord, og den gider jeg ikke, for den stopper aldrig...
Avatar billede ranni Forsker
13. juni 2018 - 16:48 #12
#9
Ole !!  din skrivelse beroligerer mig.
På gruppens side er der punkter med video , billeder, begivenheder. o.a.
Jeg trykker billeder, så kommer der alle de billeder, der har været på siden gennem tiderne.
Hvert enkelt billede kan så fåes op i størrelse og så gemmer jeg dem i en mappe.(intet download)
Den mappe bruger jeg så i et selvbladende album med et program.
SWF filen converterer jeg til MP4 og sender den så kun til gruppen.
En af fotograferne blandt mange blev stiktosset. Hans billeder var åbentbart med også.  (de er ellers gode)
Det glæder mig at i denne tråd er der også delte meninger, så er det ikke kun jeg , der bliver forvirret jo flere gange  jeg læser loven.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juni 2018 - 19:17 #13
Jeg er ked af det - du "gemmer.. dem i en mappe"... - så har du også downloaded. Gem=download :-)

...med mindre der findes et fil-arkiv system i Facebook jeg ikke kender til.
Avatar billede ranni Forsker
13. juni 2018 - 21:04 #14
#13
Jeg behøver ikke have forbindelse til nettet.
Jeg opfatter det kun for at gemme en kopi og jeg redigerer ikke på nogen måde, når jeg overfører til albums programmet.
Siden med billeder indeholder en masse små billeder, for at kigge nærmere på et, klikker jeg een gang, straks får jeg muligheder for at sende videre på en masse måder og at gemme som !! det gør jeg så.
NBNB Jeg aner ikke noget om hvad der foregår i PC. Jeg har kun en del forstand billede/video behandling.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juni 2018 - 22:23 #15
Hvilket program bruger du til at lave bogen? - er det et program du starter via Facebook, eller starter du det op direkte på din PC?

Du skriver du gemmer i en mappe - det er altså at downloade, hvis mappen er på din PC. Uanset hvordan du opfatter det :-)
Avatar billede ranni Forsker
14. juni 2018 - 09:57 #16
Ja !!! det var noget sludder !!!!!!!!
Jeg    e  r    da på nettet  , når jeg er FB.
Når jeg trykker på det lille billed.e bliver det straks større.
Jeg får  ikke  mulighed for  åbne eller gemme  som jeg får , når jeg bevidst downloade andet.
Jeg højreklikket for at gemme som.
Programmet til billeder ligger på min PC.

Ole !!! Tak for at du tålmodig har givet mig lidt mere viden om Ophavsret.

Jeg frygter ikke en retssag, for alle med en PC og net kommer til at overtræde loven, så ventetiden  til min sag må være enorm.
At alle overtræder gør det selvfølgelig ikke lovligt.