Avatar billede Lopsided Juniormester
19. juni 2018 - 13:19 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kan man få flere betingelser ind i et kriterie?

TÆL.HVISER(Tabel2[CountryCode];"<>DNK")

Jeg vil gerne kunne lave den så den inkluderer både "<>DNK & NOR" - hvordan gør jeg dette? (kan man overhovedet det?)

Og man kan ikke bare lave en tilsvarende formel og så indsætte "NOR" istedet, da denne jo så vil tage alle fra "DNK" med.
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 13:35 #1
Hvad med:

=TÆLV(Tabel2[CountryCode)-
TÆL.HVISER(Tabel2[CountryCode];"=DNK")-TÆL.HVISER(Tabel2[CountryCode];"=NOR")
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2018 - 13:38 #2
Du kan putte flere kriterier, ind i et Array. F.eks.  {"DNK";"NOR"}
Avatar billede Lopsided Juniormester
19. juni 2018 - 13:45 #3
Acore, det kunne godt være løsningen, men da der er en del kriterier ville jeg foretrække, at kunne samle det i et kriterie.

Ebea, din løsning fungerer desværre ikke... Den vælger blot den første af værdierne, så altså det samme som hvis der enten bare stod <>DNK eller <>NOR.
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 13:59 #4
Så bliver det

=TÆLV(Tabel2[CountryCode)-
SUM(TÆL.HVISER(Tabel2[CountryCode];{"=DNK";"=NOR"}))
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2018 - 14:01 #5
#3  -  Hvis du opsætter din Formel korrekt, så virker Array'et udmærket. Prøv at kigge på et tilsvarende spørgsmål, for nogle dage siden.
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1024050
Avatar billede Lopsided Juniormester
19. juni 2018 - 14:04 #6
Ja, det er jeg med på. Det var nu ikke det jeg mente, og det er ikke den optimale løsning, men nuvel, det er løsningen jeg går med. Tak for hjælpen.
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 14:04 #7
#5: Det er rigtigt, men man skal lige have det lille trick med SUM med, som vist i #5, ellers returnerer den et array af værdier, hvoraf man kuns er det første resultat. Hvilket ikke er let at gætte, hvis man ikke ved det, eller er øvet med matrix-formler.
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2018 - 14:19 #8
#7 - Ja, men så kunne du have opsat din formel lidt nemmere, ved at tage udganspunkt i spørgerens oprindelige formel. Derfor henviste jeg til det tidligere spørgsmål, hvor det netop er vist, med at sætte SUM ind foran en COUNTIFS ;-)
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 14:22 #9
# Ja -  det kunne vi begge
Avatar billede Lopsided Juniormester
19. juni 2018 - 14:32 #10
#8 - SUM(TÆL.HVISER(Tabel2[Minutes];">15";Tabel2[Discount];0;Tabel2[Amount];">0";Tabel2[Status];"Awaiting Payment";Tabel2[CountryCode];{"<>DNK";"<>NOR"})+TÆL.HVISER(Tabel2[Minutes];">15";Tabel2[Discount];0;Amount];">0";Tabel2[Status];"Not paid";Tabel2[CountryCode];{"<>DNK";"<>NOR"}))

Denne formel virker ikke - Skal SUM formlen placeres foran det enkelte kriterie eller?
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 14:36 #11
Skud fra hoften uden al for megen overvejelse:

SUM(TÆL.HVISER(Tabel2[Minutes];">15";Tabel2[Discount];0;Tabel2[Amount];">0";Tabel2[Status];"Awaiting Payment";Tabel2[CountryCode];{"<>DNK";"<>NOR"}))+SUM(TÆL.HVISER(Tabel2[Minutes];">15";Tabel2[Discount];0;Amount];">0";Tabel2[Status];"Not paid";Tabel2[CountryCode];{"<>DNK";"<>NOR"}))
Avatar billede Lopsided Juniormester
19. juni 2018 - 14:41 #12
#11 - Det har desværre ingen effekt..
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 15:24 #13
Kan godt se problemet: Du kan ikke bruge {"<>DNK";"<>NOR"} fordi det tæller dem, der ikke er DNK OG dem, der ikke er NOR, og det tal er ikke lig dem, der hverken er DNK eller NOR. Derfor bliver det forkert, tror jeg.

Tror i stedet du skal holde dig til konceptet i #4 og så udvide både TÆLV og TÆL.HVISER med de nye kriterier.

=TÆL.HVISER(Tabel2[Minutes];">15";Tabel2[Discount];0;Tabel2[Amount];">0";Tabel2[Status];"Awaiting Payment")-
SUM(TÆL.HVISER(Tabel2[Minutes];">15";Tabel2[Discount];0;Tabel2[Amount];">0";Tabel2[Status];"Awaiting Payment";Tabel2[CountryCode];{"=DNK";"=NOR"}))

PS. Ikke testet
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2018 - 16:00 #14
#12 - Prøv at uploade dit eksempel, så er det lidt nemmere at se, hvad du har af data.
Så blir rækken af spørgsmål, heller ikke så lang ;-)
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2018 - 18:19 #15
Så blev der lidt mere tid. Hvis jeg forstår din opsætning korrekt, så burde formlen her, kunne lave det du efterspørger. Jeg har brugt Kolonner istedet for din Tabel opsætning; og så tilret selv så kriterier passer.
Ellers så upload et eks. som jeg skrev i tidligere indlæg!
=SUM(TÆL.HVISER(D1:D5;">15";E1:E5;">0";F1:F5;">1";G1:G5;{"Awaiting Payment";"Not Paid"};I1:I5;{"DNK";"NOR"}))
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 18:54 #16
#15: Den tæller de, der opfylder de 3 første kriterier og hvor CountryCode er DNK  eller NOK. Det skal være IKKE er...
Avatar billede ebea Ekspert
19. juni 2018 - 21:34 #17
#16  -  Jeg er ikke rigtig med! Kan du uddybe, hvad det er der ikke skal være?
Formlen lavet det, som han har angivet i #10 (selvom opstillingen er lidt uklar).
Jeg kan ikke rigtig se, hvad den + streng skal lave efter første formel, da det er det samme han tæller, og beder i strengen om, at få talt på betalings kriterierne, også.
Men spørgeren vender vel tilbage, hvad der er den rigtige opstilling, så der ikke skal gættes!
Avatar billede acore Ekspert
19. juni 2018 - 22:42 #18
Det fremgår - som jeg læser det - af det oprindelige spørgsmål og af #10, at kriteriet er, at CountryCode IKKE er "DNK" eller "NOR". Du tager udgangspunkt i, at de SKAL være det ene eller det andet.

Men du har ret - spørgeren kan vel afklare det
Avatar billede Lopsided Juniormester
20. juni 2018 - 11:34 #19
#16 - Som acore korrekt skriver er idéen, at det hverken skal være DNK eller NOR, derfor <>, men jeg er gået med acore's første løsning (#4). Formlen bliver lidt lang og uoverskuelig, men det virker trods alt, så tak for det! :)
Avatar billede acore Ekspert
20. juni 2018 - 11:57 #20
Sådan er det desværre tit med Excel formler - de bliver lange og uoverskuelige. Især år efter man har skrevet dem.