Avatar billede ae03 Novice
09. juli 2018 - 22:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

NAS kan ikke forbinde til router

Efter at jeg flyttede for nyligt, kan min Synology NAS ikke forbinde til routeren. Jeg har prøvet med tre forskellige kabler og forskellige stik i routeren, men der kommer ikke lys i det stik i routeren, som NAS'en sidder i.
Kan der være andre forklaringer, end at netstikket i NAS'en - eller andre komponenter - er defekt?
Kan jeg bare købe en ny NAS og flytte de to diske til den?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. juli 2018 - 08:21 #1
Det er ikke sikkert du får lys i stikket - det er nemlig ikke alle stik der har aktivt lys.

Sæt den til - og brug så Synology Assistant på din PC, til at finde NAS´en: https://global.download.synology.com/download/Tools/Assistant/6.2-23733/Windows/synology-assistant-6.2-23733.exe

Problemet er sandsynligvis at din ny router kører med ny netværkskonfiguration, og din NAS er fastkonfigureret på det gamle netværks-segment - så du skal ind og have givet din NAS en ny IP adresse, subnetmaske og default gateway. Det kan Synology assistant hjælpe med.
Avatar billede ae03 Novice
10. juli 2018 - 10:24 #2
Det er samme router fra Yousee, som er flyttet med. Der sidder andet udstyr - en OEAP-router fra mit arbejde - og der er lys i stikket på min router fra Yousee.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. juli 2018 - 10:44 #3
Du kan ikke have 2 routere på samme netværk - det vil gå galt. I det mindste skal routerfunktionen (DHCP server) være slået fra på den ene...

Hvis du får lys i switch-porten (router porten), når du slutter din NAS til, er det jo et bevis på at der er forbindelse.
Avatar billede ae03 Novice
10. juli 2018 - 11:11 #4
OEAP'en fungerer ikke som router, kun som access point for min arbejds-pc. Der er netop ikke lys i, når jeg slutter NAS'en til, men der er, når jeg slutter OEAP'en til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. juli 2018 - 11:29 #5
Åh, undskyld - nu fangede jeg den. Jeg læste det som at det var porten i NAS´en der ikke lyste.

Selvfølgelig kan porten på NAS´en gå i stykker - men det er ekstremt sjælden.. - jeg har aldrig selv oplevet det på en NAS - kun netkort i PC´ere...

Prøv at forbinde den med kablet til OEAP´en som du ved virker. Hvis stadig ikke der kommer lys i routeren, må NAS porten jo være defekt...
Avatar billede ae03 Novice
19. juli 2018 - 12:16 #6
Jeg havde prøvet kablet fra OEAP'en, så jeg vidste, at det ikke skyldtes fejl på de netværkskabler, jeg havde prøvet med. Mit spørgsmål gik mere på, om der kunne være andet end hardwarefejl, som var skyld i problemerne.
Nu er en ny NAS indkøbt og installeret med de oprindelige harddiske. Det virker fint, så det må have været netporten på NAS'en, den var gal med.