Avatar billede __Allan__ Seniormester
24. juli 2018 - 16:34 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Links til læring, tutorials og guider om netværk

Hej med jer

Jeg skal flytte i hus pr. 1 september, og ønsker fra starten at få planlagt/struktureret et godt netværk i hytten.
Jeg har igennem længere tid arbejdet på at opsætte min NAS til diverse tjenester, men føler konstant at min viden omkring netværk halter gevaldigt.

Derfor vil jeg høre om i har nogle links til sider/videoklip hvor nedenstående er forklaret på en nem og forståelig måde.

Emner jeg gerne ville forstå bedre:
- IP adresser, porte og gateways
- Hvordan virker DHCP
- Hvordan virker en firewall
- Hvad vil det sige at "pinge"
- Hvordan virker hhv. en router og en switch

Spørgsmål jeg ønsker at finde svar på:
- Hvordan sikrer man sit netværk bedst muligt ?
- Hvordan overvåger man sit netværk ? (ser hvem der er på, og hvor meget båndbredde de enkelte brugere og services anvender.)
- Hvad er sammenhængen mellem det trådløse netværk og det kablede fra samme router, og kan de overhovedet skilles fra hinanden ?
- Hvad bør jeg gå efter, når jeg skal købe udstyr, for at få så stabilt og hurtigt et netværk, for færrest mulig penge.
Avatar billede KHN Guru
24. juli 2018 - 22:14 #1
Du kan måske bruge dette link: http://www.computerdk.com/Networking/

Mvh. Kenneth
Avatar billede __Allan__ Seniormester
25. juli 2018 - 22:21 #2
Super. Mange tak.
Der er vist til et par timers læsning, på en regnvejrsdag ;-)