29. juli 2018 - 13:03 Der er 8 kommentarer

Manglende forbindelse efter tordenvejr

Hej Computerworld,

Vi står idag uden internetforbindelse, da vi mistede forbindelsen igår under tordenvejret. DSL-lampen lyser ikke på routeren og vi har ingen forbindelse. Vi bruger telefonstik og da Fullrate ikke har søndagsåbent, ved jeg ikke hvad vi skal gøre. Vi står i en lidt desperat situation med eksamener rundt om hjørnet i august osv.

Vi har prøvet at skifte til vores andet telefonstik i lejligheden, men det virker heller ikke til at fungere (måske det aldrig har fungeret). Derudover har vi skiftet kablet ud uden held. Er der nogen der har en idé til hvad der skal gøres?

Mvh. Lukas
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2018 - 13:18 #1
der er en stor risiko for, at router er brændt af pga tordenvejret. Indtil videre må I prøve via en mobiltelefon at dele netværk og lave opgaver den vej.
Brug den med mest data på abonnementet.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2018 - 13:19 #2
Hvis boksen har været monteret i stik under torden vejr og derved er blevet ramt af lyn er den sikkert stået af. Hør om dine nærmeste naboer er i samme situation?
I sommeren 2014 var jeg udsat for en lignende hændelse, hvor TDC måtte skifte vores homeboks pga lynskade.
29. juli 2018 - 13:28 #3
Kan boksen være stået af når der stadig er lys i routeren? Selve forbindelsen kan også godt skabes til computeren, men internettet er bare stået af?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juli 2018 - 13:37 #4
#3. Svært at vurdere. Men har dine naboer de samme problemer kan problemet ligge i kablet i jorden. Lyn kan sagtens slå ned i et kabel.
Tror dog stadig mest på en skadet boks.
Avatar billede KHN Guru
29. juli 2018 - 14:06 #5
Citat:
Vi står idag uden internetforbindelse, da vi mistede forbindelsen igår under tordenvejret. DSL-lampen lyser ikke på routeren og vi har ingen forbindelse.
Har i prøvet at genstarte Router? Hvilken Router er der tale om? Har i prøvet ping-test for at fejlfinde?

1) Start command prompt (CMD) som administrator
1a) Ipconfig /all - for at få vist alle IP adresser

2) Ping 127.0.0.1 (lookback)
3) Ping NIC - Netværkskort (IPv4 adresse)
4) Ping default gateway (Standard Gateway's IP)
5) Ping Udbyders IP adresse

alle test skal vise 0% pakker tabt.

Står der ingen IP adresse ud foran Standard Gateway, så er det jeres internetudbyder I skal have fat i.
Avatar billede bpb Seniormester
29. juli 2018 - 14:11 #6
Enig med Claes57 (#1).  I en nødsituation kan man lade en smartphone oprette et mobilt hotspot.  Det er en reserve-WiFi som computeren kan logge på.

Jeg brugte metoden for et par år siden.  Kunne se internet-TV i 15 minutter om dagen uden at kollidere med det tilladte antal GB i dataforbrug pr. måned.

Batteriet drænes forholdsvis hurtigt.  Det kan man undgå ved at lade mobilens opladningskabel være forbundet til computerens usb-stik, mens hotspot kører.
Avatar billede jk45 Forsker
29. juli 2018 - 18:25 #7
Det sker ufattelig tit at modem delen dør under tordenvejr.  så der er meget stor sandsynlighed  for at fullrate skal sende dig en ny router.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2018 - 17:16 #8
Lucas formoder du har fået net nu ikke?